Katastrofala innelurar....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jonatans_mamma

Katastrofala innelurar....

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej alla älskvärda kurarkollegor!

Tack för alla bra tips som jag har läst mig till här pa forumet, det har verkligen varit till stor hjälp!

Jag började kura min son Jonatan ( 6,5 man ) för 14 dagar sedan. Han har redan fran första natten tackat och tagit emot den goda nattsömnen! Jag är mäkta stolt över honom :P ! Men sa var det da det med dagssömnen... Jag vet att manga har (hade) problem med det och tänkte därför fiska efter lite tips fran er andra!
De första tva sovpassen far han i vagnen promenerandes och det är inga problem, jag vagnar kort och gar, han somnar snabbt. Ska snart lära honom somna stillastaendes i vagnen men först och främst vill jag fa rätsida pa inneluren i sängen.
Dagsramsan fungerar överhuvudtaget inte... Det blir snarare motsatt effekt. Jag har ramsat högt, lagt, glatt, hurtigt, smaargt, ja i stort sett alla tänkbara sett. Hjälper inte! :( En dag tänkte jag, jaha, da är det väl attityden som sviker sa jag gaskade upp mig: Nu ska det sovas, punkt slut! Vad hände da? Det blev 100 resor värre... Det var den värsta luren hittills, han var helt galet ledsen och vände sig pa rygg typ 8 ggr och gallskrek. Jag in och vände, lade till rätta och ut med ramsan. Gallskrik igen! Sa höll det pa tills jag solfjädrade honom lugn och han somnade utan ramsan. Hulkandes... HEMSKT! Jag själv och mitt mjuka mamma-hjärta bröt samman i pappas armar... :cry:

Det känns inte bra, och jag bävar för varje läggning inne. Ja, jag vet, Jonatan märker det men jag kan liksom inte hjälpa det. Men jag har gett mig f-n pa att det ocksa ska fungera! Med lite tips fran er!!!! :)

Snälla hjälp mig och Jonatan!
Stor kram fran Malin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lugna ner sig nu, lilla mamma :!: :lol: Du är ju så duktig och barnet är på strålande god väg mot att bli en lycklig liten SS :lol:

Kom ihåg vad verktygen är till för. BARNET SKA INTE SKRIKA. Det åligger den eller de ömma att kunna se till den saken. Solfjädern är inte fel, om och när lilla ungen "fastnar" i sitt personliga ömkande. Det gäller helt enkelt att få tyst på ungen. Vrålskrikande sover man inte särskilt bra :shock: :lol:

Ramsan serverar man på utgång i vilket fall, även om lilla älsklingen somnat. Den går in bakvägen :wink:

Lägg tillrätta tydligt och distinkt (läs gärna på i Verktygslådan om vad tillrättaläggandet är till för). Ge solfjädern direkt, fast kortare och kortare för varje gång.

Om du nu absolut måste hålla fast vid inneluren... :?: Och anser du att du måste det, så måste du det; men du ska banne mig inte bäva för den. Du vet vad du kan göra och vad som funkar :!: Korta bara ner dina gracer successivt, så att du inte fastnar för evigheten :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
PS

Inlägg av PS »

Hej!

Jag känner väl igen mig. Vi hade det ganska jobbigt med innesovandet dagtid i början. För min del märkte jag att den sena luren var svårast att få till, eller snarare, "omöjlig" :roll: Kanske finns det särskilda skäl praktiska skäl till att ni måste vara ute på förmiddagen? Annars är mitt tips att välja en tidigare lur inne.
Vet fortfarande inte riktigt varför det är så stor skillnad, jag misstänker att det kan vara att han tror att det är nattsovning och protesterar förstås kraftigt mot detta!
En annan sak, vid inneluren har jag märkt att ramsan oftast stör. Musik funkar klockrent dock!

/Paula
Mamma till pojke född i februari 2005
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej och gratulerar till sköna nätter - verkligen toppenbra jobbat :lol: :lol:
Vi har också haft problem med innelurarna - nätterna fungerar utmärkt och promenaderna ute likaså.
Jag gjorde en liten "minidagkur" för att få bukt på problemen och vagnade vid första pip dag 1 - sedan mindre och mindre och lät ramsan ta över.
Fungerade utmärkt :lol: Läs gärna vår historia "Ledsen mamma och dotter"
Vi har fortfarande problem vissa dagar och då tar jag numera till solfjäder och vid KRIS buffning - verktygen är till för att användas :!:
Se till att bryta "skrikspiralen" snarast så ni inte hamnar i samma situation som oss :cry:
Men som sagt - ALLT går att fixa med rätt attityd.
Detta fixar ni utan problem - kram Nova med familj :lol:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Jonatans_mamma

Hej allihopa och tack för era tips!

Jag har läst Novas mammas berättelse. Vad duktig du är som kämpade pa som du gjorde, och fortfarande gör antar jag :D .

Jag har bestämt mig för att fortsätta kämpa med inneluren. Innan kuren somnade Jonatan utan större problem inomhus i sängen under dagarna sa jag vill liksom gärna ha tillbaka de sköna stunderna med lite tid för mig själv...
Om jag har förstatt det rätt ska jag göra precis som under nätterna i början av kuren: Buffa tills han är lugn, ramsa ut och avvakta. Ramsa igen eller om det inte hjälper buffa igen, ramsa, ut osv tills bekräftelsen far sista ordet. Jag far helt enkelt buffa tills han är helt lugn och ramsa lite tyst pa väg ut eftersom han blir tvärarg om man smäller till med en pangramsa :x

Det man är rädd för är ju att man använder verktygen för mycket, sa att de inte är effektiva om jag skulle behöva ta till dem om det krisar nagon gang pa natten.... Men han ska ju inte vara ledsen heller... Inte lätt den här balansgangen! Och jag vill inte att dagslurarna ska göra att han blir rädd för sängen.

Paula, ditt tips om att lägga morgon-luren i sängen kan jag använda först om 10 dagar eftersom Jonatans pappa aker bort 10 dagar och jag maste ga ut med var hund pa morgonen. Som det är nu slar jag tva flugor i en smäll! Ska dock prova när pappa är hemma igen!!

Nu ska prinsen äta, tack än en gang för era snabba svar! Jag skriver snart igen och berättar om mina och lillens framsteg :!: :D :D :P
Jonatans_mamma

Hej igen!
Är bara tvungen att skriva! Nu har Jonatan precis sovit sin innelur. Jag la tillrätta och buffade, ut med ganska tyst och snäll ramsa. Detta behövde jag bara upprepa 3 ggr, sen tog han bekräftelsen. Jag vet att han var vaken för han morrade till lite men accepterade den tydligen. Det hela tog 5 min. När han sovit 25 min vaknade han och lag och tittade sig omkring. Tyst och glad. I alla fall ser jag det pa det viset!
:!: Han lag sa ungefär 10 min. Under tiden dammtorkade jag.... Ni kan första att jag fick energi av detta framsteg :D
Efter de 10 minuterna gnällde han lite uppgivet och, hör och häpna, det gjorde jag i alla fall... lade han ner sitt söta lilla huvud och SOMNADE!!!!!! :P

Han vaknade igen efter 8 min och var ledsen men blev tyst när jag ramsade och jag hämtade honom med ett STORT leende pa läpparna! Efterat upptäckte jag att han hade bajsat under vakenperioden... Da hade jag ocksa varit ledsen :oops:

Nu är jag oerhört lättad, det gick ju jättebra, hoppas i morgon ocksa!!! :?

Kram Malin
Jonatans_mamma

Dagen efter:
Denna dagsläggning fick mig att inse att jag inte skulle ropat hej förren vi var över bäcken... :(
Jonatan blev ledsen direkt när han blev nerlagd i sängen, jag buffade (solfjädern biter inte pa honom) och ramsade mig ut. Efter mindre än en sekund grät han jättemycket... Jag buffade men sa fort jag slutade började han grata igen. Det slutade med att jag nog buffade honom till sömns...igen... :oops:

VAD ska jag göra? Jag känner mig jätteledsen. Och dessutom gar nog eftermiddags-hattandet ut över nattningen pa kvällen för han var ledsen igar efter att jag gatt ut och ramsat. Det har inte hänt sen de första tva-tre nätterna pa kuren... Sen vaknade han gnällig 3 ggr fram till 20.30, sen sov han bra resten av natten Vi skojar och lattjar pa väg in till sängen och han tycker det är jättekul ända tills vi kommer in i sovrummet. Da blir han gravallvarlig :(

Är det kanske läge att ta in vagnen och vagna istället för att förstöra "säng-relationen"? :?:
Hjälp tack!
Malin & Jonatan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"