Sen... imorse vaknade hon 6.00 (istället för 07.00), vi försökte verkligen få henne att somna om men hon jollrade glatt och var klarvaken, till slut blir hon skitarg
morgonproblem å dagslurar...
morgonproblem å dagslurar...
Hejsan igen! Jag har en tjej på 8 m. Är det dumt att ta den långa sovningen först? OM hon vaknar själv efter 45 min, ska vi då promt få henne att somna om?
Sen... imorse vaknade hon 6.00 (istället för 07.00), vi försökte verkligen få henne att somna om men hon jollrade glatt och var klarvaken, till slut blir hon skitarg
, har varit så varje morgon nu i 1 vecka, känns så sorglig start på dagen
. Behöver hon kanske lägga sig redan 18.30? Men hur skulle jag göra med vagningen (hade juh ingen ligg), är det ok att ta upplyst rum i spjälsängen på dan? men sen, när allt är på plats? funkar det att sova på rygg i den vagn vi har? åhh, förlåt alla frågor, läser mig snurrig men det är så himla knepigt när man är inrutad i annat. men det lossnar nog strax...
och en sak till , på dagen, om det tar ex 20 minuter att söva, ska jag räkna tiden från då? och försöker jag hålla tiderna resten av dan eller skuts det fram, som tex lunchen? sen om hon bara sitter/står där i sängen efter jag lagt henne, inte särskilt upprörd, ska jag vänta ut henne efter ramsan, hur länge? jag brukar påminna då och då, ibland dansar hon tom till ramsan . sen blir hon upprörd till slut, jag går och lägger tillrätta då och då. Och OM det tar ca 20-40 min att söva om henne på dagslur, vad händer då med hela dagsschemat? Här behövs oftast sfj, känns det som, men dom är kluriga dom här dagslurarna. Tacksam för svar... 8-[
Hejsan Lace lola!
Jag känner verkligen igen mig i din situation, vi var där för ca två månader sen. Jag ska försöka att ge dig några råd.
Följ det schemat du satt upp. Ändra inget om en lur ex "havererar", ta nya tag till nästa och se framåt! Inget blir bättre av att rucka på rutinerna, skapar bara mer förvirring.
Vid uppvak för tidigt på morgonen. Ge en PANGRAMSA så fort du hör att hon vaknar. Som markering: "Lilla vän, det är inte morgon än". Låt henne sedan vara. För att det ska bli enklare för dig så sätt på lite klassisk musik utanför hennes rum, koka dig en kopp te/kaffe o kolla in det senaste på forumet
. Gå sedan in och gör GLAD godmorgon på den tänkta tiden. Jag följde detta och efter ca 5 mornar så sov Olle till utsatt tid utan att vakna.
Lägg henne en halvtimme på kvällen, det stör inte hennes rutiner. Om det påverkar mornarna så är det bara i positiv riktning:-)
Angående dagslurarna kan jag berätta hur vi gör: Olle sover 45 min 10-10.45 inne i sin spjälsäng i ett ljust o svalt rum. Efter lunch går vi ut på promenad o han sover 13-14.30 på rygg i sin vagn.(Sittdelen är lite för smal för att han ska sova bekvämt på mage). Sedan sover han 16.45-17.30 inne i sin spjälsäng och sedan är det natti natt kl 20.
Angående insomning vid dagslurarna(20 el 45-min) inomhus. Lägg henne på exakt tid enl schemat. Lägg tillrätta på ett bestämt sätt o ge dagsramsa på väg ut. Låt henne sedan vara, hon måste få chansen att lära sig somna själv. Om o när du känner att nu får det vara nog med gnöl så ge henne en bestämd ramsa för att markera NU är det dags att sova! Om hon ex ska sova 10-10.45 o hon inte somnar förrän 10.20, låt henne då sova 20 min och väck henne sedan även om hon egentligen ska sova 45 min. Du ska tänka att luren ska få plats inom den tiden som är på schemat plus marginalkvart.
Du ska inte påminna och lägga till rätta då och då. Lägg henne tiden enl schemat, lägg till rätta(läs gärna om Verktygen på Forumindex) och ge dagsramsa på väg ut. Låt henne vara! Varje gång du tänker ramsa, avvakta.. Sysselsätt dig med annat på du inte fokuserar för mycket på hennes gnöl och gnäll. Om det behövs så lägg tillrätta EN gång, bestämt och ge ramsa på vägen ut. Lämna resten till henne, det är ju skönt att sova och det kommer hon snart att upptäcka också
Jag kan trösta dig med att vi kämpade likadant med Olles dagslurar, men nu fungerar de galant. Så kämpa på och följ schemat och ladda på med ATTITYD! Hör gärna av dig om jag var oklar eller om du vill ha mer råd. Vi finns ju här för att hjälpa varandra.
Kram Elle
Jag känner verkligen igen mig i din situation, vi var där för ca två månader sen. Jag ska försöka att ge dig några råd.
Jag kan trösta dig med att vi kämpade likadant med Olles dagslurar, men nu fungerar de galant. Så kämpa på och följ schemat och ladda på med ATTITYD! Hör gärna av dig om jag var oklar eller om du vill ha mer råd. Vi finns ju här för att hjälpa varandra.
Kram Elle
Tack så mycket, jag ska följa dina råd
. Det ger väl sig till sist, jag är bara så van att hon är en helnöjd tjej som aldrig gråter så det känns outhärdigt ibland. Nätterna börjar nu att gå åt rätt håll, även om det har tagit två veckor tills hon lyssnar bara på ramsan, och det inte varje gång. men, det är nog jag som är oklar, stackarn...önskar bara ibland att ngn kunde göra det här åt en
Om hon ligger ned och gråter, snorar osv...ska jag då lugna henne med slf så att hon inte somnar av utmattning eller ska jag ramsa endast då och då och vänta ut?
tack igen!
Om hon ligger ned och gråter, snorar osv...ska jag då lugna henne med slf så att hon inte somnar av utmattning eller ska jag ramsa endast då och då och vänta ut?
tack igen!
Hej!
Jag förstår hur du känner, har varit mitt i förvirringen själv för inte så länge sedan... Håll i och odla ännu mera ATTITYD, du fixar det galant! Å du, vi finns ju här för att stötta dig
Vad skönt att nätterna går framåt. Jag hade också svårt att få ramsan att bita först. Men efter att ha tränat för mig själv så går det kanon nu. Tänk på att använda mycket magstöd, och ge inget utrymme för frågor mellan "verserna".
Träna dig i att lyssna av hennes prat o gråt. Låter det som hon är arg/förbannad/ledsen/irriterad? Hon ska absolut inte somna ledsen. Om du känner att hon är riktigt ledsen, gå in lägg tillrätta och ge slf tills kroppen blir tung och gå sedan ut med ramsa. Träna på att backa mer och mer för var dag som går så hon får plats att göra framsteg. Tveka inte o skriva om du har fler funderingar.
Kram Elle
Jag förstår hur du känner, har varit mitt i förvirringen själv för inte så länge sedan... Håll i och odla ännu mera ATTITYD, du fixar det galant! Å du, vi finns ju här för att stötta dig
Vad skönt att nätterna går framåt. Jag hade också svårt att få ramsan att bita först. Men efter att ha tränat för mig själv så går det kanon nu. Tänk på att använda mycket magstöd, och ge inget utrymme för frågor mellan "verserna".
Träna dig i att lyssna av hennes prat o gråt. Låter det som hon är arg/förbannad/ledsen/irriterad? Hon ska absolut inte somna ledsen. Om du känner att hon är riktigt ledsen, gå in lägg tillrätta och ge slf tills kroppen blir tung och gå sedan ut med ramsa. Träna på att backa mer och mer för var dag som går så hon får plats att göra framsteg. Tveka inte o skriva om du har fler funderingar.
Kram Elle