När kortar ni ner sovtimmar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Susanne G
Kontakt:

När kortar ni ner sovtimmar?

Inlägg av Susanne G »

Jag undrar hur ni andra gör när barnen blir äldre och sovbehovet minskar. Ändrar ni i takt med åldern eller väntar ni tills att de börjar krångla och att man verkligen vet att de behöver mindre sömn?
Min dotter blev 5 mån den 25/11 och hon sover 12 timmar natt och 3 1/2 timme under dagen i tre pass. Jag funderar på att korta ner 2 timmars sömnen så att hon får lägga sig en halvtimme senare. Problemet är bara att hon redan nu kan vara jättetrött redan innan den börjat. Jag kan inte heller väckas henne en halvtimme innan får då blir det för långt till nästa sovpass. Ska jag bara avvakta tills jag märker att hon börjar vakna tidigare på det passet? Hur gör ni andra?
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi bestämde oss bara för att ändra på tiderna.
La om schemat och körde på nytt.

Eftersom vi började med schema när hon var drygt fem månader så har vi bara ändrat en gång - när hon var knappt åtta.
Då gick vi över från tre sovpass till två.

Lägg om schemat och bestäm dig. Använd marginalkvarten om det behövs. Och det gör det i början...

/LO

PS du kan ju annars ta en kvart i varje ende, så blir inte förändringen så dramatisk.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Tack för tipset med en kvart i varje ände, så långt tänkte jag inte själv. Bra lösning. Får väl skylla på min amningshjärna.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"