Det här meddelandet låter förvirrat men det beror nog på att jag just nu är väldigt trött och ganska förvirrad. Vore jätteglad för tips och råd!
Frågor om Hjalmar 6 veckor
Frågor om Hjalmar 6 veckor
Jag är en förstabarnsmamma som sitter med min kaffekopp framför datorn när min älskade baby sover ordentligt för första gången i dag,(på mage helt mot mina svärföräldrars rekomendationer). Jag känner mig ganska förvirrad i min situation.. Det känns som om Hjalmar varken sover eller är vaken några ordentliga pass om dagen... han liksom dåsar sig fram och det känns ganska jobbigt. Vi försöker lite trevande skapa en del rutiner men det är svårt eftersom han aldrig vill varken sova eller vara vaken längre en en halv timme. Vi försöker få honom att sova i egen säng, vilket funkar bra på kvällen (inför nattsömn) men på dagen vaknar han så fort han är i sängen och skriker och då när jag tar upp honom så somnar han i min famn och så kan det hålla på i en hel dag.. På kvällen är han dock vaken helt mellan ca: 18 - 20 . Hur ska jag göra för att bli av med denna "onda cirkel"? är det för tidigt att göra något åt? Ska jag låta honom sova sin dagsömn i famnen? Hjalmar är också svår att väcka, enda sättet att väcka honom är att lägga honom i sin egen säng
..
Det här meddelandet låter förvirrat men det beror nog på att jag just nu är väldigt trött och ganska förvirrad. Vore jätteglad för tips och råd!
Hjalmar
Kära Hjalmars Mamma
Så jobbigt för er, det är klart att ni ska få ordning på både mat, vakentider och sömn
Det jag undrar, är om du läst barnaboken
Där står allt du behöver veta, om standardmodellen som hjälper er att komma tillrätta med alla problem
Om du inte läst den - gör det, om du läst den, gå tillbaka och läs igen, och berätta här sedan
Många kramar till dig och lillen
Mia
Så jobbigt för er, det är klart att ni ska få ordning på både mat, vakentider och sömn
Många kramar till dig och lillen
Mia
Tack för svaret Mia!
Jodå, jag har läst barnaboken! och vi har försökt att hållaoss till standardmetoden... Men det har varit lite svårt eftersom Hjalmar inte sover några långpass hur mätt han än är och när vi försöker hålla honom vaken för att han ska kunna sova lite längre pass, så somnar han hela tiden i korta perioder och lägger jag ner honom vid babygymmet eller sätter honom i babysittern blir han snart missnöjd. Jag har dock vissa rädslor som säkert påverkar Hjalmars beteenden. Dels så har jag svårt att veta hur jag ska bemöta hans skrik, ska han över huvudtaget behöva "skrika ensam" när han är så liten? ska jag plocka upp honom så fort han skriker eller räcker det att jag pratar lugnande och smeker honom där han är (ex, säng, babysitter)? Kan barn överäta? Hjalmar äter mycket och det händer ofta att han kräks en del när han är klar... Han får mat så ofta han vill. Innan jag fick barn kände jag mig säker på att jag skulle kunna hantera det bra.. men nu börjar jag ärligt talat tvivla på mig själv, jag känner mig mer och mer nervös tillsammans med Hjalmar, och jag försöker att göra allt så himla rätt efter alla olika metoder och rön.. är rädd att han inte ska få alla behov tillfredställda.
Jodå, jag har läst barnaboken! och vi har försökt att hållaoss till standardmetoden... Men det har varit lite svårt eftersom Hjalmar inte sover några långpass hur mätt han än är och när vi försöker hålla honom vaken för att han ska kunna sova lite längre pass, så somnar han hela tiden i korta perioder och lägger jag ner honom vid babygymmet eller sätter honom i babysittern blir han snart missnöjd. Jag har dock vissa rädslor som säkert påverkar Hjalmars beteenden. Dels så har jag svårt att veta hur jag ska bemöta hans skrik, ska han över huvudtaget behöva "skrika ensam" när han är så liten? ska jag plocka upp honom så fort han skriker eller räcker det att jag pratar lugnande och smeker honom där han är (ex, säng, babysitter)? Kan barn överäta? Hjalmar äter mycket och det händer ofta att han kräks en del när han är klar... Han får mat så ofta han vill. Innan jag fick barn kände jag mig säker på att jag skulle kunna hantera det bra.. men nu börjar jag ärligt talat tvivla på mig själv, jag känner mig mer och mer nervös tillsammans med Hjalmar, och jag försöker att göra allt så himla rätt efter alla olika metoder och rön.. är rädd att han inte ska få alla behov tillfredställda.
Hjalmar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det är inte så svårt att fylla dem, men man måste veta vad man gör, och då är det bra att utgå från sig själv. Inte från lilla barnet, som verkligen inte orkar leda - han vet inte hur man gör
Läs gärna de båda kapitlen om "Det psykiska välbefinnandet" i Barnaboken.
Du gör det ganska vanliga misstaget att du försöker följa lilla barnet och tror att han vill respektive vägrar vissa saker. Men så är det inte. Han söker din säkra ledning.
För inspiration och insikt kan du kanske läsa på om Marie och Samuel - finns både här i introduktionerna ("SHN - så kan det gå till") och i Barnaboken ("Bekymmer? Sömn").
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jag är ingen mamma med lång erfarenhet, har en son på 4 månader men jag kan säga att jag kände exakt samma sak när gossen va' "liten" första 2 månader dvs. Bombsäker innan han kom ut att allt kommer att gå som en dans på rosor för att sedan bli helt paff då saker och ting inte fungerade som jag ville
En ENORM skillnad blev det så fort vi fick lite ordning på rutinerna nu känner jag att detta med att ha barn FUNGERAR och undrar när jag ska börja med en ny kull (i början va' det mer "det räcker väl med ett barn"
)
Största mistaget jag gjorde då (inser jag nu) att tog inte hand om mig själv..all energi jag hade gick åt gossen-sysslor så man orkade inte ta motgångar på rätt sätt..om du vet vad jag menar.
Vila, ät, vila, så fort du kan och ge standarmodellen en chans...även om den inte fungerar felfritt i början så kan du få mera ork av att få en glimt på det som komma skall...dom underbara RUTINER
.
Grattis by the way
En ENORM skillnad blev det så fort vi fick lite ordning på rutinerna nu känner jag att detta med att ha barn FUNGERAR och undrar när jag ska börja med en ny kull (i början va' det mer "det räcker väl med ett barn"
Största mistaget jag gjorde då (inser jag nu) att tog inte hand om mig själv..all energi jag hade gick åt gossen-sysslor så man orkade inte ta motgångar på rätt sätt..om du vet vad jag menar.
Vila, ät, vila, så fort du kan och ge standarmodellen en chans...även om den inte fungerar felfritt i början så kan du få mera ork av att få en glimt på det som komma skall...dom underbara RUTINER
Grattis by the way