Börja med ensamlek - 1år

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Daisy

Börja med ensamlek - 1år

Inlägg av Daisy »

Jag funderar på att införa ensamlek. Först när jag läste om det tänkte jag att asch det där är bara för föräldrarnas skull, men när jag har läst mer om det tänkte jag att det kanske är bra.

Jag skriver nog tråden mest för att får lite peppning och inspiration… 

Hinner ni med ensamlek varje dag, eller räcker det att man gör det några dagar i veckan? Vissa dagar är jag iväg mycket och när jag är hemma är det bara matlagning och sånt, och då brukar han ju vara med.

Är det viktigt att det är samma tidpunkt varje dag?

Hur lång tid ska jag börja med och hur snabbt ökar man?

Tips på leksaker? Räcker det med 3 korgar med saker att byta mellan?
kokos

Inlägg av kokos »

Ensamlek är för barnets skull - det är superkul (men jag måste säga att det är skönt med sovmorgon 8) )! Vi kör ensamlek varje dag - undantagen har varit extremt få, man hinner alltid med en liten stunds ensamlek även om man ska iväg - om inte annat när man själv gör sig i ordning (10 minuter är alltid nåt).

Ensamlek är något underbart lyxigt för barnet, en stund för sig själv, ingen som stör eller bryr sig om vad man gör. Vår lille kille skulle kunna sitta hur länge som helst just nu, men vi har satt 1 timme till det hela och sen får vi verkligen hitta på nåt skoj efteråt för ingenting är så roligt som ensamleken :lol: Att ha ungefär lika lång ensamlekstid varje dag är också viktigt tror jag. Vi hade länge 30 minuter men vi har förlängt ju större sonen har blivit och ju bättre tålamodet och självkänslan har blivit.

Vi har 3 korgar med leksaker. I korgarna finns: 1-2 böcker, en leksak som låter, 1-2 instrument, något att bygga med (klossar/lego), något att stoppa saker i (en liten låda/box/plocklåda) och så någon riktigt spännande grej som inte får plats i korgen men som varvas precis som korgarna (just nu har han en verktygslåda, en liten bondgård och en blipblopgrej med massa knappar och melodier på). Många använder hemlig påse också och det har vi tagit till när det varit perioder då ensamleken inte varit så kul. Men det kan vara en bra sak nu när ni introducerar det hela. Sök på hemlig påse så hittar du tips. Och så finns det en massa andra tips på ensamlek också om du går på Search.

Vi kör ungefär samma tidpunkt varje dag (+- en marginalkvart som med alla andra schemapunkter). Vi äter välling, byter blöja och sen är det "LEEEKAAAA" :lol: i ett glatt tjut från både föräldrar och pojke. Att vara positiv och entusiastisk samt att förändra innehållet i korgarna då och då är viktigt.

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kokos :D Strålande :lol:

:D Titta också gärna för inspiration i Barnaboken (femte delen) på "Bekymmer? Sysselsättning" :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Daisy

Inlägg av Daisy »

Jag testade idag, men det gick inte bra. han stod upp i sängen och åt kex och smågnydde. Jag hade tänkt att det skulle vara 10 min, men jag gick in efter ca 8 vid ett tillfälle när han inte gnällde.

Jag måste ha gjort helt fel ju.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Testa kan man inte göra. Det är att fråga barnet. Barnet gör ingenting åt dig, det måste du väl ha märkt :?: :!: Det är du som gör saker och ting för barnet :lol:

Har du läst på :?: :!:

Gör det, först och främst, och bestäm dig sedan :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Daisy

Inlägg av Daisy »

I dag funkade det bättre :-) (Fast dumma jag var tvungen att springa in en gång och visa hur men leker när det blev för mycket skrik. :oops: )

Efter 12 min avbröt jag i alla fall, och då verkade han nästan sur för att jag kom och störde. :-)
kokos

Inlägg av kokos »

Avbryt när det är som roligast. Om det är gnäll ska du inte avbryta. Det är bättre att han blir sur för att du avbryter än att du avbryter för att han är sur.

Och tro på att det ska vara en kul grej. De saker som används på ensamleken ska BARA användas på ensamleken och vara superskojiga!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Daisy

Inlägg av Daisy »

Tack för hjälpen. I går gick det bättre. Han såg bara lite förvånad ut när jag gick. Jag avbröt efter 10 min, men då bar han helt nöjd med att sitta och leka. Vet inte hur länge jag vågar hålla på innan han tröttnar. Hur snabbs ska man öka tiden? Kanske jag testar med 15 min idag.
Daisy

Inlägg av Daisy »

Det gick inte bra idag. Jag tänkte förlänga till 15 min, men han började skrika efter 10. Vad gör man då? Jag gick in och plockade upp sakerna han slängt på golvet. Fel?

Känns inte bra. Vet inte om det här funkar.
kokos

Inlägg av kokos »

Man får vara lite cool. 8) Precis som med nattsömnen måste man ha förtroende för att barnet reder ut krisen själv. Om det börjar gnällas är det bäst att vänta tills barnet har gnällt klart - tro mig - det kommer! Brukar kinka en stund och sen - efter en suck - hör man att barnet återupptar leken. Vill man då vara på den säkra sidan väntar man inte allt för länge med att avbryta utan ser till att avbryta nu när det blivit kul igen.
Daisy

Inlägg av Daisy »

usch jag vet inte om jag ger upp. Han hade ingen ensamlek i går och har inte haft det idag än. Hur länge kan man låta honom stå och skrika?

Sängen kanske inte är nån bra plats. Han är ju van vid att han kallar när han vaknar och då kommer vi. Ibland på natten/morgonen står han nog och skriker en bra stund innan vi vaknar. Men då är det ju meningen att han ska kalla på oss.
Daisy

Inlägg av Daisy »

Snälla hjäp! Nu står han och skriker. Jag har tänkt jag ska gå in när han blir tyst, men nu blir det bara värre och värre. Går jag in nu sabbar jag ju allt.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Daisy!
Tänker på det du skrev om att "han ska kalla på er på morgonen..." Håller inte riktigt med :lol: , tycker nog att det är DU som ska styra när han ska vakna och komma upp på morgonen :D
Ställ klockan på en kvart tidigare än han brukar vakna, se till att DU går in och väcker honom, så att han inte behöver kalla på dig :!: :D
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Daisy

Inlägg av Daisy »

oj. jaha. Det brukar jag inte göra. Följer inte Annas sovrekommendationer. Det kanske inte funkar att bara plocka vissa dela av hennes metoder.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Daisy!
Hmmm... kanske har du hastat lite :?: :wink: Mitt tips är att du i lugn och ro läser barnaboken, för att komma åt själva "filosofin", sen behöver du ju naturligtvis inte följa allt slaviskt :!:
Grejen är att du ska känna att det är DU som visar vägen, vara säker på att det du gör är rätt och bra för alla, då får du också en trygg unge, som kan slappna av och veta att DU banar väg, så slipper han :D
Själv har jag levt med barnaboksfilosofin med alla mina barn, men för det har jag inte gjort allt till punkt och pricka, om du förstår vad jag menar... :?
Främst har den gett mig råg i ryggen, och inte behöva undra hela tiden vad det kan vara för "fel", som jag ser att många andra (icke barnaboks) föräldrar hela tiden grunnar på... "undrar vad det är för fel när han skriker/inte vill sova/slåss etc..."
Har lärt mig att inte söka fel, utan hitta lösningar!
Så - läs på lite mer, ta det lugnt så ska du se att det ordnar sig :D :wink: :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"