Schema hjälp snart 7 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarika

Schema hjälp snart 7 månader

Inlägg av Sarika »

Hej
skulle behöva lite hjälp med ett schema tänk.

Vi har haft dessa tider för Vilma:

19.30-07.00 Natt
08.30-10.00 Sova
12.30-14.00 Sova
16.30-17.15 Sova (brukar lägga henne på den tidiga marginalkvarten dvs 16.15 för att hon inte ska bli övertrött vilket är lätt hänt annars.
= 15tim 15min

Morgontiden 07.00 och sen sova 08.30 har vi haft nästan sedan start så den sitter väldigt bra.

Nu ska vi korta ned timmarna med 1/2 timme så det blir 14tim 45min (ska vara 14,5tim men har alltid haft en extra kvart schemalagd).

Vi skulle helst vilja ta bort en 1/2 timme på dagspasset för hon sover mycket bättre på förmiddagen men frågan är om det blir för lång vakentid, kommer hon att orka det?

Tänkte ändra till följande:
19.30-07.00 Natt
08.30-10.00 Sova
12.45-13.45 Sova
16.30-17.15 Sova
= 14tim 45min

Ska man försöka ha så jämn vakentid som möjligt dvs att varje vakenpass ungefär är lika långt?
Vi skulle kunna förskjuta hela schemat så hon lägger sig 09.00 istället för 08.30 så vi ökar på vakentiden på morgonen. Men hon somnar så bra 08.30 och det passar oss bra att hon vaknar 10.00 och inte 10.30 då det blir lite sent när vi ska iväg.

Hur skulle ni ha gjort? Känner att det har strulat lite den senaste veckan och vi behöver nog dra bort den där halvtimmen. Ibland lägger vi henne också på marginalkvarten för natten dvs 19.15 så det blir ju lite extra tid. Tycker som det är nu att hon max klarar 2,5tim vakentid innan hon blir för trött. Läste LO's inlägg om att det är lättare att få ett barn som inte är övertrött att sova än ett barn som är dödstrött.

Till saken hör att vi om 3 veckor åker till Mexico och kommer att behöva ställa om hennes tider då de ligger 7tim efter, så jag skulle vilja ändra nu så att det nya schemat sitter bra inför tidsomställningen.

Någon som har några tips eller tankar? :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Sarika.
Det är klart att du kan förändra lite i schemat, men runt 7 - 8 månader brukar man gå ner från tre till två sovpass per dag, så frågan är om du ska göra ett nytt schema nu.

Fast det är ju inga dramatiska förändringar du gör, så det ska nog gå bra. Det är nog i alla fall bra att vänta med två pass till ni kommer hem igen.

Morgonpasset blir senare ju äldre Vera blir. När hon var riktigt liten somnade hon nästan direkt efter hon vaknade. Vid 6 månader var det 9 och när hon var 8 månader (och nu också) börja fm-passet kl 10.

Man kan ju alltid använda marginalkvarter i början när man drar ner på tid.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej LO
tack för infon:D

Känner nog att vi ändrar till 2 sovpass när vi kommer hem, då är hon precis 8 månader. Problemet då är bara ska man förändra tidsomställningen först och efter det satt sig (efter ca 1 vecka) ändra till 2 sovpass? Att förändra tidsomställningen + ändra schemat klarar inte riktigt min hjärna av då man vid tidsomställningen utgår från de "gamla" tiderna så att man bara vrider schemat och att då också lägga in nya tider blir krångligt. Eller är det ändå det bästa för Vilma? I sådana fall får jag ta hjälp av en matematiker :D :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"