åh, det känns jättesnurrigt nu, hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lace lola

åh, det känns jättesnurrigt nu, hjälp!

Inlägg av lace lola »

Jag försöker läsa alla trådar för att hitta ngn som passar, men måste ändå fråga. Våran tjej är 8 månader, har ammats till söms på nätterna men i övrigt sovit, tillsammans med oss. Vi började kura för 7 dagar sen. Vi fick respons första natten som man väntat sig, så det gick ganska bra.
Nu har vi fastnat i en enda soppa. Dagarnas shema ser nu ut så här:
vaknar 6.45 ammar (hinner aldrig väcka henne, hon vaknar innan, men är lugn så jag tjoar o tjimmar)
7.30 gröt
9.00-11.30 sova (försökt en massa varianter här men ibland blir det 45 min bara)
11.00 lunch
13.30-14.15 sova
14.30 mellanmål
17.00 middag
17.45 bad skoj och nattslurk
18.45 gonatt

Kvällsnattningen fungerar alltid bra, tar 2 min, men dagarna är helt upp och ner, hon ställer sig direkt, vill inte alls sova, kan hålla på så i 40 min innan hon blir ledsen och somnar tillslut av lite buffn, solfjädern och en massa ramsning, alldeles galet. slutar oftast med lååång solfjäder, ramsar samtidigt några gånger sen går jag ut med ramsan, håller henne lugn. bekräftar när jag märker att hon somnar.
Från början hade vi 45 minuter första sovningen, men hon var svårväckt så vi bytte om. varför vet jag egenligen inte, kollar om det går bättre.
om hon bara sover 45, ska jag då ta en längre sovning nästa gång, och hur gör jag då med maten?
eller ska jag klämma in en tjugo någonstans? oerhört förvirrad. (och läser och läser gör jag, men känner mig knallkorkad på det här.) eller ska jag ha ett helt annat schema?
Vi använder oss bara av sängen på dagarna, har ingen vagn med liggläge( urban jungle). :?
funkar det? eller måste vi byta hur gör jag sen då jag är borta , på stan ex?
åkte bil igår precis då hon skulle sova middag, det blev kaos så klart! Var tvungen att stanna, lyfta över i baksätet, buffa massor och sen lyfta över i bilstolen. Det kändes bara helfel. och det var det nog oxå.
men aaaah, vad skulle man ha gjort? vill inte trilla dit på ammningen till söms.
nätterna funkar så här nu:
första nattningen går bäst, ibland buffar vi kort, men oftast solfjäder tills hon blir sömntung, sen ramsa och gå ut. I filmen ser jag att Anna ramsar då hon håller solfjädern men i boken står det att man aldrig får stå kvar. :?: förvirrad, har provat både och men då blir hon direkt sur och ledsen då jag släpper och går ut, sen lugnar hon sig inte, ställer sig alltid upp,detta händer ALLTID under natten, hur länge ska jag vänta och hur ledsen och snorig ska hon få bli, känns tröstlöst. men jag har gått in igen efter en stund ngn minut bara , lagt tillrätta, buffat ibland, slf, ramsar medans jag går ut, står och ramsar utanför....väntar. Kan få hålla på så i 40 min 2 ggr varje natt, plus endel kortare.
Jag har aldrig varit så trött, och jag ser inga rosor på kinden på vår dotter, hela tillvaron blir jobbig, känner bara att hon var en solstråle förr, och nu är allt bara upp och ner. och vad är alternativet, att gå tillbaka tlll det gamla, men tröstammning, tutte osv och DET vill jag ju inte!!! Det jag vet som vi gör fel:
Ingen mozart bakom dörren, hur på natten? när sätter jag på det isf? och det väcker nog våra två andra barn (8 år).
inte eget rum, bara svart i vårt sovrum.
och en salig blandning på buff, slf, ramsor ååååh, vad allt kändes jobbigt, jag skulle bara vilja klara av detta och veta vad jag håller på med. Jag känner mig fasst i en snurrig värd av tider och misstag och frågor.
HJÄLP!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, vilket elände :cry: Och ändå inte, för jag tycker du är duktig - du är ju i alla fall vackert på väg :wink: :lol: Även om förvirringen f n är en smula total. Om man säger.

Och då kommer förvirringen som ett brev på posten rakt ner i sängen till din lilla älskling :roll:

Det kallas varg, det också :evil:

Jag föreslår att du återgår till GÅ. Alltså börjar om, vilket inte betyder att ingenting har hänt under tiden; det betyder bara att du behöver strama upp det hela (i synnerhet dig själv, om man så säger :oops: :lol: ). Så gå tillbaka till Lathunden. Läs och lusläs. Igen och igen. Och lär dig den utantill. Ungefär :!:

(Filmen visar fel på det viset; man ska inte hänga kvar och ramsa över sängen. Jag gjorde det allra första gången för att introducera både mig och ramsan, båda okända för det mig lika främmande lilla barnet. Strunta i det och håll dig till texten :!: )

Bestäm dig för ett schema. Man kan inte byta, laborera, kompensera etc etc mitt under pågående kur. Det blir ofelbart förvirring - på båda håll. Att hon vaknar efter 45 min respektive kan ta lika lång tid på sig att somna är för att 45 min är ett s k naturligt sömnrytmpass. Det tar en stund innan små barn sover över den skarven. Du ska alltså inte rätta dig efter det då och då och hit och dit, utan bestämma dig för vilken lur som ska vara hur lång, och se till att den blir det genom att ge barnet förutsättningarna att sova just så länge. Då gör hon det också snart. Om än inte första dagen eller ens första veckan eller ens första två veckorna. Men det kommer. Om du är lugnt konsekvent och går efter de tider du bestämt kommer lilla barnet att göra det också. Så enkelt är det :!: Och så svårt :roll: Och därförmåste man veta innan vad man gör och varför, och genomföra det utan att darra på handen. I detta måste man faktiskt respektera sig själv och sina beslut och inte börja jamsa så fort man stöter på minsta lilla patrull :!:

Du kan alltså inte "kolla om det går bättre" med det ena och det andra; sluta med det och följ Lathunden, i all enkelhet. SHN-kuren är ingenting man testar eller prövar. Man genomför den - punkt :lol: För barnet gör det inte åt en.

Koncentrera dig nu på nätter och dagslurar. Ute och borta kan du vara med henne vaken. Men under kur och uppföljningsvecka är det meningen att det ska vara lugnt, förutsägbart och enkelt, allting. Det är inte rätta tiden att plötsligt åka bil under lurtid, t ex. Hur menade du att det skulle fungera :?: Man måste organisera, planera och tänka sig för, innan. Om man nu har det mål i sikte som du ju har - att lilla barnet ska sova så gott och kunna somna om själv och inte ligga klistrad vid bröstet.

Så behåll målet för ögonen och ge denna lilla förhållandevis ändå väldigt korta kur den tid det tar :!:

Om du har läst boken så vet du att små barn som ställer sig upp och hojtar argt inte är mottagliga för några som helst budskap som går ut på att de ska sova, förrän de faktiskt ber om hjälp. Då låter man ledsen och trött och då ligger man också kvar om man blir lagd.

Solfjädern är ett krisverktyg liksom buffningen. Det är ingenting du ska fnatta mellan som någon sorts läggningstillbehör. Det är ramsan som ska gälla och enbart den. Framöver. Men som sagt, börja om först och främst med Lathunden, som om det vore första natten (och första följande dagen) på kuren. Det är det nu inte, egentligen, och du kommer att få god hjälp av lilla barnet självt, som, tror jag, bara väntar på att du ska ta dig i kragen och ge henne det hon vill ha och behöver: en lugn, okomplicerad sömn både dag och natt utan att stup i kvarten störas av en förvirrad mammas osäkra frågor i retur :!: :shock: :x :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lace lola

tack...peppad

Inlägg av lace lola »

Tack otroligt för det snabba svaret!
Vi testade i natt att dra in på allting, inget buff, ingen ramsa vid sängen solfjädern end vid 2 tillf (men hon verkade visa att hon ville vara ifred :oops: ) ramsan verkade gå fram, hurra! verkar inte som att vi måste backa helt till ruta ett.
är det dumt att ta den långa sovningen först? OM hon vaknar själv efter 45 min, ska vi då promt få henne att somna om?
Sen... imorse vaknade hon 6.00, vi försökte verkligen få henne att somna om men hon jollrade glatt och var klarvaken. Jag tog upp henne och gjorde glad morgon, blev det galet? behöver hon kanske lägga sig redan 18.30?
Jag ska verkligen hålla mig på hemmaplan nu med dagssovningarna.
Men hur skulle jag göra med vagningen, är det ok att ta upplyst rum i spjälsängen på dan? men sen, när allt är på plats? funkar det att sova på rygg i den vagn vi har? åhh, förlåt alla frågor, läser mig snurrig men det är så himla knepigt när man är inrutad i annat. men det lostnar nog strax :wink: Tack igen för responsen!
lace lola

Inlägg av lace lola »

och en sak till :oops: , på dagen, om det tar ex 20 minuter att söva, ska jag räkna tiden från då? och försöker jag hålla tiderna resten av dan eller skuts det fram, som tex lunchen? sen om hon bara sitter/står där i sängen efter jag lagt henne, inte särskilt upprörd, ska jag vänta ut henne efter ramsan, hur länge? jag brukar påminna då och då, ibland dansar hon tom till ramsan :) . sen blir hon upprörd till slut, jag går och lägger tillrätta då och då. Här behövs oftast sfj, känns det som, men dom är kluriga dom här dagslurarna.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"