Första månaden, väcka efter 3tim på na

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarika

Första månaden, väcka efter 3tim på na

Inlägg av Sarika »

Hej
nu är snart barn nr. 2 på gång och jag undrar lite gällande smekmånaden. Har läst i BB och barnet ska ju få bestämma själv den första månaden gällande mat och sömn samtidigt som man har standardmodellen i bakgrunden och försöker tillämpa den bäst det går med mat och mera mat. Min fråga är ska man väcka en 1 månads bebis om den sover mer än 3tim i streck på natten? När jag läser om standardmodellen så ska man inte låta barnet sova mer än 3tim i streck under dagen för man ska få med alla mål och man vill ju ha den långa sammanhängande sömnen på natten. Men det är ju under dagen men hur är det på natten om en nyfödd (0-1 månad) sover längre ska man väcka eller låta barnet sova tills det vaknar av sig själv?

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Oj, vad det närmar sig! Du tränar väl profylaxen ordentligt nu tös!? :wink:

Med de små nyfödda ska man rikta in sig på att det blir 2 nattmål, korta, inga standardmodells-mål, utan bröst 1 följt av bröst 2, i säng igen.

Låt bebben styra det hela! Blir det mer än 3 timmar är det ju bara bra!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tack Anna,
blev lite fundersam där när det på standardmodellen står att de nyfödda inte ska sova mer än 3 timmar i streck men det gäller då dagen av vad jag förstår. Och nattammningen ska vi hålla så kort det bara går :wink:

Ja jag tränar men har fått en tid för planerat kejsarsnitt om ca 1,5 veckor om barnet inte kommer självmant innan dess så vi får se om jag får tillämpa profylaxen eller inte..... Men jag fortsätter träna i fall att :D Har fått graviditetsdiabetes och barnet är väldigt stort och jag klassas som förstföderska då Vilma kom med planerat snitt pga av säte. De vill inte att jag går över tiden (pga av diabetesen) och sen för att barnet inte ska bli alldeles för stort.

kram
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D LYCKA TILL :lol: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika

Inlägg av Sarika »