Hallå!
För fjärde morgonen på c:a två veckor har jag vaknat med en liten fyraåring i sängen.
Ingen av gångerna har jag inte vaknat av att han kommit och lagt sig. Jag har således inte kunnat göra någonting åt det. Jag provade att hålla mig vaken en natt för att se hur han betedde sig – men givetvis sov han som en gris hela den natten i sin egen säng.
Jag har frågat lite försiktigt varför han kommer till vår säng (har han till exempel drömt mardrömmar) men på det har jag inte fått något svar - annat än att han säger -"jag vet inte".
Det känns lite fånigt att fråga så här men jag vet verkligen inte vad det här betyder. Skall jag tolka det som att han är en fyraårs-äventyrare på natten ? Går han i sömnen ?
Sonen har aldrig genomgått någon SHN –kur eftersom det inte har behövts och därför känns det extra knepigt – skall jag börja med det nu ? Går det överhuvudtaget på en fyraåring??
Någon som haft liknade upplevelse och vad har ni gjort åt detta ?
MVH
Chello
Går han i sömen eller ?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Börja med att se förvånad ut, när du hittar honom i "fel" säng, säg "OJ DÅ, vad gör du här?" typ - och led honom genast tillbaka i handen (bär inte) till hans egen säng, där han får lägga sig själv under ditt överinseende. "Sov så gott, det är snart morgon", kan du säga på väg ut.
Och sedan kan det vara morgon efter två minuter, det gör ingenting
Att fråga varför är som du märker lönlöst - han har verkligen ingen aning. På samma sätt som en liten niomånaders kan bryta samman för att han vaknar av att han står upp i sängen och inte kan/vågar lägga sig igen, måste din lilla älskling helt enkelt röra på sig och fortsätta utveckla sina diverse färdigheter, sovande som vaken, enligt naturens imperativ, och gör det. Nu vaknar han aldrig riktigt, därför att kan ta sig ner och sova vidare så gott i din säng, och skulle därmed kunna ställa frågan ovan till sig själv: "Vad gör jag här
Det är alltså upp till dig om du vill bryta detta och sätta in en nattsmygarkur, men prova först om det inte räcker med "morgonrådet" ovan
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022