Dunkade huvudet i väggen!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Gbg65

Dunkade huvudet i väggen!!!

Inlägg av Gbg65 »

Hej!
Jag har en son på 14 månader som just ställde sig och dunkade huvudet i väggen för att han INTE fick korken till hostmedicinen. Det är ju så att hjärtat brister i kroppen på en, vad ska man göra när ngt sånt här inträffar????
Jag bara tog upp honom och kramade & pussade honom och han lugnade sig direkt MEN varför gör barn såhär??? OCH vad ska man lämpligast göra?

Tack på förhand!

Lotta
Mamma till "lillprinsen" Hugo f?dd 041221, b?rjade kura 12:e maj 2005
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lotta!
Min lilltjej är också 14 månader, och det är säkert inte så kul alla dagar... Det är mycket lirka, avleda, byta grejer... Alice har börjat med att kasta sig ner på golvet och slå pannan i, när hon känner sig maktlös. Det bästa är kanske att förutse, t ex "tack tack får mamma korken, så får du den här fiina pennan av mig...", eller "åh va bra! kan du hjälpa mamma att sätta korken på flaskan? Såjaaa, vad DUKTIG du är..."
Om ett "anfall" är ett faktum, tar jag upp Alice, inte tröstar utan säger bara "nu räcker det, kom så går vi och tittar på pippin/skrämmer pappa/borstar tänderna..." vad som helst som avleder. Arg och sur måste ju även en liten människa få bli, men vi vill ju inte att de ska skada sig!
Mitt tips!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack miarindemark :D :wink: :lol:

Ja, att dunka huvudet i väggen/golvet/spjälorna på sängen är en klassisk spänningslösare. Små barn blir "vansinniga" (liksom möjligen vi alla) när saker och ting inte går som de ska. Att vara liten är att befinna sig i ständigt underläge, och när då det lilla man kan, eller SKA kunna, inte vill sig, behövs inte mycket för att man ska bryta samman.

Du får dölja din oro och lägga handen emellan och ynka huvudet: "Oj oj oj, nu fick lilla huvudet ont :idea: Nu måste mamma blåsa :!: Stackars lilla huvudet :!: " Huvudet lever ju sitt eget lilla liv.

När lilla älsklingen blir en aning större kan du visa hur man lämpligen gör, när man bryter samman: man lägger sig raklång på golvet på mage, sparkar vilt med armar och ben och skriker som en stucken gris. YLAR.

Det gillar alla barn och det gör faktiskt stor nytta :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gbg65

Inlägg av Gbg65 »

Tack så hjärtligt för svaren, man känner ju sig ngt maktlös av och till. :?
MEN Tack och lov är det än så länge skrattet som dominerar humöret :D
Mamma till "lillprinsen" Hugo f?dd 041221, b?rjade kura 12:e maj 2005
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"