SOS - Hjälp oss ur snuttcirkeln!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Antonias mamma

SOS - Hjälp oss ur snuttcirkeln!

Inlägg av Antonias mamma »

Jag är ny här och min 3,5 månaders flicka är ännu inte SHN-kurad, men hon ska bli det... Hoppas på goda råd och hjälp - och att ni inte dömer mig för de misstag vi gjort hittills.... Förbered er på ett långt inlägg.

Jag läste Barnaboken (gammal upplaga) när jag var gravid och bestämde mig för att följa standardmodellen. Det funkade en månad, sen gav jag upp. Kände mig för bunden till tiderna, och det funkade inte heller med sovpassen. Antonia har aldrig sovit mer än 30-45 minuter åt gången på förmiddagarna. Istället har hon sovit 4-5 timmar i sträck på e.m, och sedan varit vaken hela kvällarna. Efter 1 mån. började jag alltså med fri amning.
Detta, med ovanstående sovpass, fungerade medan hon hade natt ca 22-08 med två nattmål, men sedan hon fick feber en helg och vi satt med henne på sjukhuset och sedan hade henne i vår säng en natt, raserade allt. Och för varje dag har det bara blivit värre.

Nu har hon natt ca 20-06. För en vecka sedan var det morogn kl.7 - nu är vi nere i 04.50. Det står jag inte ut med! Till på köpet äter hon allt mer nattetid. Hon har gått från 2 st. 5 minuter mål till 3-4 st. 30-45 minuters mål. Hur många timmras sömn återstår efter det, både för mig och henne?
Nu vill vi kura henne för att få bort nattmålen, men jag har för mig att jag måste ha ett fungerande schema först - och det får jag inte till! Kanske svaren på alla mina frågor finns i boken, men den lånade jag från Bibban och det var som sagt en gammal upplaga, så förlåt mig och snälla ge mig svar!

Efter alla nattmål vägrar hon äta på hela förmiddagen - hon är full av både mat och luft. Istället är det gnäll, gnäll, gnäll. Hon vaknar alltså kring 5 nu och sover sedan en halv timme kring 8 efter att jag vagnat henne al.t hon har ätit lite och somnat vid bröstet. Att somna själv i spjälsängen är omöjligt!

Kring 11 kommer nästa sovpass som är lika kort och med samma insomningssätt. Kring 13 går jag ut med vagnen, precis som förr då hon vaknade kring 8-9 och bara hade sovit 1x 30 min på f.m. Hon somnar då och sover 2-4,5 timmar i vagnen ute. Dessa pass var till en början upp emot 6 timmar, men blir bara kortare hela tiden. Ändå får jag henne inte att sova mer på dagen. Hon kan alltså vara vaken från 15-20 i värsta fall.
Och så var det nattmålen....
Jag gör mitt bästa för att få henne proppmätt, och före läggdags får hon alltid ersättning också, eftersom hon blev van med det från början.

Men var ska vi börja?
Till saken hör att vi inte vill ha henne på mage (snälla, respektera detta!) och hon vill heller inte ligga så. På sidan går bra. Jag skulle helle rinte vilja väcka henne för att få exakt så och så långa sömnpass, utan låta det följa den naturliga rytm hon uppvisade i början. Men...
Skulle vilja förlänga sovpasset på f.m, men det verkar omöjligt då hon är klarvaken efter 30-45 min. Är vid det här laget för trött och sliten för att börja gå ut med vagnen också då...
Kan tillägga att hon är en MYCKET aktiv, pigg och vaken flicka som aldrig överhuvudtaget somnat av sig själv någonstans någongång...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Det är svårt att råda dig när du har den reservationen att du inte vill följa några tider och instifta rutiner :cry: vilket är A och O om man vill ha lugna, sköna nätter för hela lilla stora familjen.

Nattmålen påverkar ju dagen, det kan man inte komma ifrån. Man får bestämma sig för om man vill/kan leva med det eller inte. Vill du kura, måste du till att börja med slopa nattmålen och hjälpa henne vända på dygnet. Det gör hon inte själv. Hon gör som du lär henne.

Jag skulle föreslå att du införskaffar boken Sova hela natten (se förstasidan) :!:

Att hon ligger på mage är inte så viktigt nu. Hon kommer att vända sig på mage själv omsider. Bli då inte förskräckt utan läs på om magläget - det är oerfterrättligt viktigt att hon har andningslarm, hur hon än ligger :!:

Kram och lycka till :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt - blir så när man är helt slut och stressad. Jag VILL ha rutiner och tider att följa! Det som oroar mig är hur jag ska kunna följa dem när jag inte får henne att somna annat än vid bröstet eller efter 30 min. promenad/vagning.... OCH hur jag ska kunna förlänga f.m-luren...

Så här blev t.ex. denna dagen:

04.50 Väckning av Antonia efter 3 nattmål sedan kl.20.00. Antonia på topphumör - en kort stund. Blöjan hade läckt. Byte. Pappa vagnade henne - hon sov 30 min från 06-06.30.
06.30 Dagen börjar. Antonia vill inte äta...
08.30 Antonia brukar somna vid bröstet - vill inte äta. jag vagnar henne. Hon sover 30 min.
09-11 Gnäll... Jag försöker amma flera gånger. Till slut tar hon bröstet och somnar. Sover 30 min. Spyr sen upp allt igen.
11-13 Antonia ledsen o trött. Äter lite till slut. Promenad.
13.30-17.00 sover i vagnen ute.
17 Vaknar glad och äter.
Somnar troligen kring 20-20.30 vid bröstet

Det som gjorde att jag skippade standardmodellen först berodde nog på att jag tolkat det hela lite fel. Jag trodde att umgänget och bytet skulle ske på typ 5 minuter - resten av tiden skulle man amma...
Hur modellen ser ut nu vid 3-4 mån. ålder vet jag tyvärr inget om.
Hon vill dock aldrig ta andra bröstet inom en timme, och om hon mot förmodan försöker så blir det kortvarigt, för att sedan spy upp det. Hon kan t.ex rapa 4 ggr efter en amning och ibland 2 h efter, så luften är ett problem.

Jag bor i Finland - funkar det att beställa boken då?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jadå, det är bara att beställa.

(Bor du i Österbotten? Jag kommer till Nykarleby den 30 och till Åland den 6 april och föreläser. Och har boken med mig, annars.)

Du tänker väldigt mycket i termer av "vill", men hon vill faktiskt inte särskilt mycket mer än att överleva och vara glad. Vackert så. Hon gör som du lär henne.

Att "luften är ett problem" - det förstår jag inte riktigt.

Om jag vore du, skulle jag backa bandet och införa Standardmodellen. Jag har beskrivit den väldigt noga i Barnaboken (helst bör du ha den nyaste, 2004, där jag förtydligat än mer).

Du kan ju inte bara acceptera att hon "spyr upp allt" och att det inte är någon ordning på allting :shock: :cry:

Som det nu är tror jag du låter barnet "leda" och det orkar hon verkligen inte med.

Små barn ska njutas - och njuta själva :idea: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma

Hej och tack... Jo, jag bor i Öbotten men tyvärr alldelses för långt från Nykarleby för att orka ta mig dit som läget är nu i alla fall...
Har förstått att jag gjort fel som väntat på att HON ska visa hur hon vill ha det, men någon form av naturlig rytm ville jag se för att kunna upprätta schema efter det.
Att hon måste rapa 4 ggr efter ETT mål ÄR ett problem - det kan ju ta timmar innan hon kan ta påfyllning. Ofta bara skriker hon när man försöker. Och vad kan jag annat göra än acceptera detta och att hon spyttar så mycket?
Och HUR ska jag få fm-luren förlängd? Hjälper inte att vakna då hon är klarvaken och tycker att hon sovit klart. Men så är hon trött igen om en halv timme...Och så var det de tidiga morgnarna som jag vill förlänga. Går ju inte heller då hon vaknar, är glad och bara jollrar :D
Ska skaffa boken och göra mitt bästa. :cry:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det är maten som är A och O och i nuläget tror jag inte hon får i sig tillräkligt för att orka/våga sova mer än en halv timme. Så du måste få i henne mer mat, inom en kortare (av dig bestämd!) tid för att det hela skall börja rulla.

Välj en dag när du börjar och sedan är det bara att följa standardmodellen. Det kommer att vara en massa skrik, gråt och tandgnisslan de första dagarna, eftersom hon inte "kan" vare sig äta eller sova ännu. Hon kommer att vara helt konfys, fråga och ha sig, eftersom ingenting fungerar som hon är van.. Men snart lär hon sig! Läs BB, det finns ett helt kapitel som behandlar ämnet "Vardagen ur led".(Tror jag att kapitlet heter?) Läs, läs, läs!!! (Jag satt faktiskt just och läste BB och snavade över kapitlet, så därför ger jag råd även om vi aldrig haft just dessa problem...)

Du måste ta tag i tyglarna och se till att lära henne hur man skall göra. Som du ser så verkar det ju inte fungera om hon skall lära dej. :wink:

Upp med hakan och nya tag! :D :D :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Antonias mamma

Hej igen!
De första inläggen skrev jag dagarna före vi skulle flytta, från vår lägenhet till eget hus. Bra timing alltså...
Nu har det lugnat ner sig lite, och vi har nu BÖRJAN på ett schema, för att sedan kunna ta itu med SHN. De många nattmålen gjorde ändå att jag, sista natten i lägenheten, bestämde mig för att se om vi kunde vagna bort dem eller om hon verkligen krävde mat. Vi vagnade och vagnade - och det gick. Ingen mat den natten - inte heller några skrik. Men vi har fortfarande lika många uppvak per natt, och jag ger henne ännu ett nattmål mellan 20-06.

Nu ser dagarna ut så här:

6-7.45 Morgonmål
7.45-8.30 Sova
8.30-10 Mål 2
10-10.45 Vila
10.45-12.15 Mål 3
12.15-15.00 Vila
15-17 Mål 4
17-17.30 Vila
17.30-20 Mål 5
20-06 Natt

Något förslag på hur jag ska få följande att funka: ???

07-8.45 Morgonmål
8.45-9.30 Vila
9.30-11.30 Mål 2
11.30-14.30 Vila
14.30-16.30 Mål 3
16.30-17 Vila
17-19.30 Mål 4
19.30-07 Natt

Har nu också läst nya Barnaboken fram till 5 månaders-sidorna, och nu har jag några frågor....

1. Problemet med vårt schema är att hon vaknar kl.6, istället för 7 som vi skulle vilja. Eftersom hon inte sover längre än 45 min. i taget på f.m, leder detta till 2 sovpass på f.m samt totalt 5 mål mat om dagen. Hur ska jag få ordning på detta? När hon vaknar kl.6 är hon så glad och vaken att hon inte går att vagna till sömns igen.

2. Vi har ju ännu inte börjat med SHN pga schema-bristen, men efter det jag läst nu är jag orolig att vi ändå förstört det hela så att processen kommer att ta mycket längre än 3 dgr sen, pga att vi redan vagnat och buffat så mycket. Vi tar dock inte upp henne ur sängen/vagnen för att hon skriker, eftersom hon nästan aldrig gör det. Hon är bara för vaken helt enkelt.

3. Hittade inget svar på hur standardmodellen justeras för en 4 månaders baby, men jag har för mig att maten ska ges inom en timme istället för en och en halv. Hur jag än försöker och trugar så går dock inte detta. Trots att hon rapar 4 ggr efter första omgången vill hon inte ha mer - före just innan hon ska sova. Eftersom hon sover så korta pass på f.m betyder detta att hon äter för lite och för ofta då - men hon totalvägrar ju att äta mer åt gången!

Ska för övrigt börja med välling denna vecka och nästa vecka smakaportioner på potatis, som rådgivningen rekommenderar här.

Tack för goda råd!
Antonias mamma

Jag puffar lite för att få svar :) För jag hoppas att det FINNS svar på frågorna jag ställde sist... i huvudsak gäller det ätandet och de tidiga morgnarna som är problemet. Får helt enkelt inte standardmodellen att funka då hon vägrar äta mer än en omgång på raken. Har förgäves försökt med ömma järngreppet också.
Tack så länge!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Klart det finns svar på allt! :lol:

1. Ha morgon kl 06 - det brukar de små gilla. MAn kan hålla det enkla enkelt så att det inte blir så svårt :wink: . Vi ca 6 månader brukar det vara "lätt" att skjuta fram morgonen till 07.

2. Schemabristen löser sig när du har spikat ett schema! Det brukar inte funka av sig själv när det väl börjat strula - det är därför SHN-kuren uppkommit och finns :wink: ! Det brukar ta en vecka och om du bara tar nya friska tag så löser det sig - glöm det som varit och spika schemat!

3. Vid fyra månader har "mina" mål sett ut så här: Mat tills de släpper (150ml) :arrow: rap :arrow: mat tills de släpper (10ml) :arrow: rap :arrow: mat tills de släpper(10ml) :arrow: blöjbyte och umgänge ca 45 minuter :arrow: mat tills de släpper (20ml) :arrow: rap :arrow: mat tills de släpper (5 ml) :arrow: rap

:idea: För att beskriva hur mycket de ätit vid varje ätslurk så har jag skrivit i ml för att du ska kunna se helheten. Du behöver inte bli ml-fixerad :wink: utan se det som en uppskattning av hur mycket som äts vid varje slurk. Se det i procent. Det är alltså småpotatis det som äts efter första stora slurken - men även de dropparna är viktiga! Ett sådant standardmodellmål faller på plats när du väl kurar - det ena ger det andra!
Antonias mamma

Tack! Det var en lättnad att åtminstone få höra att de nödvändigtvis inte behöver suga lika mycket till efter första omgången.
Men en sak ännu; Nu då hon tar sig 2 st. 45-minuters lurar på förmiddagen, ska jag försöka få dem ihop till en längre eller låta henne ha det så? Och i så fall - hur ska detta gå till?
Att starta en ny måltid efter en 45 minuters lur funkar ju inte - hon är ju mätt då ännu sen sist.
Inkommande helg ska vi läsa och läsa och läsa - och sen börjar vi kuren, för nu har samma schema hållit en vecka. Dock med en timmes marginaler, allt beroende på hur morgonen blir. Är det OK? En kvarts marginal verkar omöjligt just nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D De ska inte suga lika mycket som första slurken - det var det jag ville klargöra och förmedla. Och det gick ju :wink: ! Man kan säga att de ska äta målen som "huvudrätt-efterrätt-avec" :wink: !

:idea: Du kan antingen behålla lurarna som de är eller dra ihop dem. Maten ger du med 3,5 - 4 timmars mellanrum oavsett! Att dra ihop lurarna handlar om att barnet lär sig somna om själv. Så om du har tur så funkar det utan ditt ingripande när barnet lärt sig somna om själv på natten. Om inte så ramsar du ihop sömnskarven sas.

:idea: En timmas marginal på morgon är ok - det brukar lösa sig i sista änden trots allt. Man kan lägga tidigre på kvällen så ror man det hela i land.
Antonias mamma

Ännu - angående 3,5-4 timmars mellanrums regeln. Räknar man från starten på måltiden till nästa start eller från sista slurken till nästa start?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Man räknar från ena starten till nästa start!
Antonias mamma

Ok - tack för upplysningen! :) Men så dök en följdfråga upp. Detta är kanske hårklyveri, men hur räknade du då du skrev att du enligt modellen hade 45 min. umgänge innan du gav bröst 2? Räknade du 45 min. från att omgång 1 startade eller slutade?
Eftersom min flicka äter omgång 1 ca 20-30 min så är det ju inte möjligt att få hela målet inom en timme med så lång paus. Och nu imorse försökte jag förgäves få i henne mer igen efter omgång 1. Hon totalvägrade, både direkt efter rap samt efter byte och umgänge. Detta trots att hon inte ätit på hela natten. Känner mig helt maktlös och kan inte förstå annat än att hon faktiskt ÄR mätt då redan. Eller så beror det på all luft - hon rapade minst 5 ggr efter omgång 1... :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag skulle tro att hon slukat det mesta i omgång 1 när hon äter så länge. Jag har också haft "en sån" :wink: ! Även om hon inte åt länge utan i ca 5-10 minuter i den åldern.

:idea: Pröva då med blöjbyte direkt efter första erbjudandet om omgång 2. Efter blöjbytet erbjuder du en gång till. Snabbt och odramatiskt. Därefter umgänge tills det gått ca en timme från första slurken. Därefter erbjuder du en andra omgång. Vill hon inte ha mer då så fine. Huvudsaken är att du erbjudit henne!

:arrow: Vänta sedan tills nästa mål - inget snuttande däremellan utan underhåll henne om hon kinkar. Klä av henen naken en stund - det brukar pigga upp den mest kinkiga lilla sak :wink: !

:idea: Mitt senaste underverk åt så här vid 4 månader: :arrow: mat tills hon släppte (150ml) :arrow: rap :arrow: umgänge ca 1 timme :arrow: mat tills hon släppte (20ml) FÄRDIGT :D !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"