Hur hantera skrik?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bullen

Hur hantera skrik?

Inlägg av bullen »

Hej!
Känner att jag behöver ytterligare hjälp/vägledning avseende hanteringen av SHN-kuren. Som det är nu så känns det som om jag tillämpar någon slags variant av skrikmetoden. Problemet är ej kväll/natt utan dagtid. Jag lägger henne ned i sängen enl solfjädern, och hon verkar tycka att det känns bra. Står några sekunder med solfjädern på ryggen och avslutar med ett litet tryck. Det är när jag ska gå som krausellen börjar. Jag hinner två steg ut ur rummet och så har hon ställt sig upp i sängen och börjar gallskrika. Hon kan inte lägga sig ned själv utan står tills jag kommer in igen alt hjälper henne ned direkt. Du skriver att man ska avvakta barnets egen rekation och att det inte är "förbjudet" (mitt ord) att de får uttrycka känslor. Men om jag inte kommer in så skriker hon förtvivlat (direkt) så att tårarna sprutar. Ska jag stanna utanför rummet och ramsa högre och vänta ännu längre eller hur ska jag göra. Har testat detta men det resulterar endast i högre skrik. Därav känslan av skrikmetoden, dvs ju längre det går och hon skriker lite så blir hon tröttare för varje gång jag går in och sedan orkar hon inte riktigt protestera och ligger till slut kvar och tar in ramsan. Jag kör alltså ramsan även om hon skriker men den "biter" liksom inte. Hur göra????
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur gammalt är lilla barnet :?: Skriv det gärna i din profil nedan :!:

Du ger mig inte så mycket kött på benen - "problemet är ej kväll/natt utan dagtid". Betyder det alltså att hon sover hela natten :?: Och att läggningen går fint, på två minuter, efter skrattet-till-go'nattet :?:

Då måste ju ramsan ha tagit över för länge sedan, eller hur :?: Eller står du kvar och solfjädrar, varpå hon reser sig och gallskriker, på kvällen också :?:

Det gör du inte, eller hur :?:

Jag tycker du ska glädja dig alldeles kolossalt om nu kvällar och nätter fungerar så strålande som jag hoppas och vill tro att de gör, utifrån den magra information du ger mig.

Och så tycker jag du utifrån det ska inse att du med lätt men säker hand ska behandla läggningen vid dagsluren (dagslurarna :?: ) likadant, dvs inte fastna därinne (som du nu gjort katastrofalt) och inte dra ut på läggningen på det här osäkra viset, som betyder att ett helt koppel av vargar slinker in till henne och får henne att skrika dig TILL sig, medan du i stället för IN skulle tänka UT och förlita dig på att du på dagen likaväl som på kvällen/natten kan servera en så betryggande ramsa, att hon inser att hon kan/vågar sova lugnt utan ditt kroppsliga beskydd.

För det kan hon ju, eller hur :?: Ingen fara hotar, eller hur :?:

Om du ser hennes skrik som frågor i stället för missnöjesyttringar kan du kanske ställa kravet på dig själv att kunna ge betryggande svar i stället för att, som nu, bekräfta för henne att hon inte klarar sig utan dig, vilket ju inte är särskilt sant :shock: På dagarna heller :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bullen

Inlägg av bullen »

Hej igen!

Min dotter Ebba är nio månader. Nja, läggningen har blivit värre sedan vi införde den här meotden för tre dagar sedan. Nu har hon skrikit i ca 12 minuter sedan jag lagt henne för hennes förmiddagslur. Förtvivlat skrik, ingen tillstymmelse till att somna efter två minuter enl boken. Hon står i sängen och är alldeles till sig. Detta började direkt när jag gick ut. Ramsan förvärra det hela och det känns verkligen som om skrikmetoden tagit över. Hon kommer nu endast somna pga att hon är utmattad efter allt skrik och inte för att hon känner sig trygg. Jag har igen aning om vad jag ska göra!
bullen

Inlägg av bullen »

Uppdatering av läget:
Nej, det gick inte alls. Hon skrek nästan konstant från det att hon las i sängen (förutom de få gånger jag gick in) tills dess att hon somnade. För att komma till ro och somna så var jag tvungen att stå med solfjädern, annars reste hon sig upp och skrek förtvivlat.

Nu ligger hon och snyftar i sömnen - det känns INTE bra!!! Förösker läsa boken, men där står bara att det bör ta två minuter att lägga dem och att ramsan inte längre möts av protester...Så är inte riktigt vår verklighet....

Vet verkligen inte vad jag ska göra!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag lider verkligen - inte med dig, om du ursäktar, utan med lilla barnet :cry: :cry:

Så här ska det inte vara. För mig får inga små barn skrika alls. Det gör de ändå, som bekant, men då sätter jag till alla klutar för att få dem lugna, och det är jag bra på. Jag har försökt beskriva hur JAG gör, hur JAG får saker och ting att fungera, utifrån förståelse och lyhördhet för de små barnen och med hjälp av de verktyg jag arbetat ut och praktiserat genom alla år och mängder av barn.

Men du får inte till det och jag tänker inte gräla på dig för det. Din uppgift är fortfarande att se till att du har ett lugnt barn som inte mår dåligt. Tycker du att det är skrikmetoden du håller på med och reagerar barnet på det sätt du beskriver, finns ingen ursäkt att envisas. Då ska du ge upp hela företaget och göra det du tror på :!:

Kanske vill du återkomma framöver och ta nya tag för att hjälpa ditt lilla barn att sova gott hela natten lång, och då är du alltid välkommen tillbaka :heart:
bullen

Inlägg av bullen »

Hej!

Testade denna förmiddag med att spela klassisk musik i bakgrunden som ni tipsat om, och jag vet inte om det var den som avgjorde men endast två gånger ställde Ebba sig upp, tredje gången låg hon snällt kvar och somnade!! Yes, duktig tjej!!

Stackars grannar dock - kanske inte vill höra hög klassisk musik klockan kvart i tio... :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så skönt för lilla Ebba :lol:

Hennes välbefinnande är viktigare än grannarnas, om du frågar mig... :roll: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"