Eget rum, napp, ensamlek

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sanna M

Eget rum, napp, ensamlek

Inlägg av Sanna M »

Jag är ny här och läser med stort intresse. Har några frågor.

Jag har läst Barnaboken nyss och där stod att man bör flytta över bebisen till eget rum vid 6 mån ålder. Våran Ludde är 7,5 mån och sover i egen spjälsäng i vårt rum. Det funkar jättebra, han somnar snabbt på kvällen och sover hela natten. Bör vi flytta honom till eget rum och varför?

Sen undrar jag om nappen, det stod att man bör ta bort den vid 6 mån med tror jag. Jag försöker verkligen att inte stoppa in den i hans lilla trut i tid och otid men vid vissa tillfällen verkar han trivas så bra med den. Ex när han ska sova eller åka bil. Ska jag ta bort den, på vilket sätt är det dåligt med napp?

Och sen sista frågan ang ensamlek. Jag brukar bara lägga ner honom på golvet med några grejer när jag gör annat, och det funkar. Han ligger och grejar utan att jag säger något. Är det viktigt att ensamleken sker i ett eget rum eller kan han vara där jag är bara jag inte "lägger mig i"?
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
är verkligen ingen expert men jag tycker det låter som om allt flyter på jättebra hos er!
Många av råden som ges här rör ju barn som verkligen har problem med sömnen. Nu såg jag att du läst i Barnaboken och det är ju också bara (jättebra - men ändock) råd! Känn efter vad som känns rätt för er och följ det. Vi märkte att Lovisa, när hon var runt 7 månader, blev störd av oss på mornarna. Så då fick hon eget rum och sov iom det bättre på mornarna.

Rekommendationer om att ta bort nappen är ju också till stor del för att den snarare stör sömnen än hjälper den. Många barn vaknar till när de tappar nappen och det blir ett evigt rännande för att stoppa in den. Gäller inte det er, så är det väl inget problem? Jag tror tom att jag sett Anna skriva att man mycket väl kan ha en "åka bil napp". Skulle själv gärna velat ha det men Lovisa förstod inte vitsen med det" :?

Ensamlek som du gör det nu fungerar ju innan han blir mer rörlig. Sen blir det svårt. Så om du vill ha ensamlek tycker jag du ska flytta den till sängen i tid! Sen vet jag flera som "hänger" här som inte har det. Men visst är det bra!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Sanna M

Inlägg av Sanna M »

Tack för svaret :D Du har nog rätt i att man inte ska jaga upp sig om det inte finns nåt problem :wink: Men ensamlek i spjälsängen verkar ju rätt bra nu när han snart börjar krypa, så det ska det få bli framöver :P
*** Ludvig född den 31 juli 2005 ***
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Krümel :D :wink:

Välkommen är du, Sanna M :lol:

Inte leta bekymmer där inga finns, är en god tumregel :wink: :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit. :D
Krümel svarar ju på alla dina frågor, men jag kommer med mina ändå.

Enda anledningen att flytta honom är att ni stör honom, eller troligen kommer att störa honom snart. Om ni vill ha kvar honom av någon anledning så se till att skärma av hans säng så att han inte kan se er och att det inte kommer in något ljus till honom.

Nappen ser jag två anledningar till att ta bort i tid. Det första är att den kan störa, precis som Krümel säger, men framför allt så är det mycket lättare nu än när han blir ett, två, tre eller fyra år.

Ensamlek rekommenderas. Mest för sonens skull givetvis då han behöver en stund att vara för sig själv och utforska den lilla världen helt utan att ens ha möjlighet att "be mamma om hjälp". Och sedan är det så skönt att ha den timmen eller de timmarna för sig själv - sova vidare eller göra sig iordning för kommande dag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"