Jag är i natt inne på vår sjätte natt med SHN-kuren.
Chelsea (9månader) sover fortfarande knappt nånting på nätterna, bara skriker och gråter.
Den fjärde natten sov hon och vaknade bara 2 gånger men det tog 30min att få henne att somna om första vaknandet och 50min andra vaknandet.
Femte natten sen blev det mycket vaket och knappt någon sammanhängande sömn alls. Efter att ha sovit två timmar direkt efter kl 19.00 vaknade hon varje timme och ibland oftare resten av natten
Jag har lagt ner henne, buffat henne, solfjädrat henne, ramsat och bara stått uatanför dörren i timmar men inget har funkat.
Hon kan tystna och bara gnälla till då och då när jag buffar men så fort jag slutar så gråter hon.
Hon kan också lugna sig med solfjädern men så fort jag släpper så gråter hon.
När jag går ut och ramsar reser hon sig direkt och hon har aldrig lagt sig ner själv, trotts att jag låtit henne stå själv i två timmar!!
Det känns inte som att hon tar emot ramsan när jag kör den.
Hon blir bara ledsen eller arg.
Några gånger på natt 1 och fram till natt 3 tystnade hon av den.
Men då var det i lägen då hon bara gnällde inte skrek eller grät..
Om jag kör ramsan nu när hon lugnat sig så jobbar hon upp sig själv direkt när jag kört den, redan på första versen börjar hon skrika och gråta
Är det rätt att låte henne vara ensam i sängen ståendes skrikandes gråtandes i två timmar eller mer och bara ramsa utanför dörren var 10-15 min?
Ska jag alltid dra ramsan när hon har tystnat? I vilka lägen stör ramsan?
Jag känner att det är jätte svårt då jag inte når fram med ramsan och inte får något svar, ingen dialog
Så jag är alltid osäker på när jag ska använda den.
Som det är nu så kör jag den alltid när jag gått ut ur rummet, direkt utanför dörren ramsar jag.
Fortsätter hon att skrika så ramsar jag igen kanske 3-4 gånger.
Sen går jag -trotts att hon fortfarande skriker, Och ramsar igen var 10-15min eller om jag gått in och buffat eller solfjädrat ramsar jag när jag kommit ut.
Jag tycker det känns/låter som att hon är otrygg
Första natten vaknade hon varje timme och ibland varje minut under hela natten. Då buffade jag minst en gång i timmen och ramsade ofta ofta. Men sen jag börjat minska på att gå in har hon blivit värre och värre.
Hon har varit vaken längre och längre varje uppvaknande och aldrig somnat om själv.
Hur många timmar kan man stå utanför dörren och bara ramsa då och då?
Tyvär har jag inte kvar samma känsla av att självklart genomför kuren och bara "klara av det" längre..bara för att jag har så mycket tvivel nu..
Är det här rätt? Ska hon svara så här? Vad har jag gjort fel nu? Ska jag gå in oftare? Skrämms hon av att bli lämnad? Gör jag saker värre när jag låter henne gråta länge? Gör jag saker värre om jag går in ofta?
Frågorna är många och jag hittar inga svar..
I vanliga fall sover hon också jättedåligt. Vill amma hela natten och sover högst 2-3 timmar i stöten och vill aldrig sova före midnatt eller helst inte före 05.00 på morgonen!! (och så har det varit sen hon var 2 veckor gammal) Så jag kan inte gå tillbaka till det heller känner jag. Det är ohållbart!
Nu kan vi stryka det där med att hon aldrig somnat själv.. Hon har skrikit och gråtit sen kl 01.34 till 05.47 och jag gick in och buffade i början ,första timmen typ, sen har jag solfjädrat ramsat lagt på plats och lämnat. Men sen 04.30 har jag låtit henne skrika och gråta själv bara ramsat var 15 eller 20 min utanför dörren. Och 05.40 vart det tyst, jag väntande en stund för att se om det verkligen var tyst (ca 1min) och gav bekräftelseramsan 4ggr. Som svar började hon gnälla. 05.47 vart det tyst igen,. Jag gav bekräftelse 4ggr och hon var tyst eftråt.
Nu ska jag passa på att vila en stund..
Men ge mig gärna råd och stöd nu inför natt 7!!! Jag behöver verkligen det!
Hur låter vår historia? Är det bara Chelsea som är så här??
/Trötta vänliga hälsningar från en mycket oroad osäker trött mamma
Obs! Jag visar inte oron inför Chelsea! Samma röst varje gång (fast olika tonlägen såklart) Samma buffar samma självklarhet inför henne. Bara att jag själv känner oro för om jag verkligen gör rätt?! Nu när hon svarar så här...