Funderingar kring tider, mat och 45 min...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pia-lotta

Funderingar kring tider, mat och 45 min...

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

MIn tjej är 2,5 månad och jag har en del funderingar. Vet inte exakt vilket forum detta hör hemma på men vi provar här :D

Har i 2 veckor jobbat för följande tider:

Vaknar 07.00
Sov 9-11.30
Sov 13.30-15.30
Sov 17.30-18.15

Sov natt 20.15
Nattmål 04.00. Dotter har på egen hand skapat en sammanhållande sömn på 8 tim.

Totalt blir detta 16 tim sömn.
Hon orkar ännu inte vara vaken mer än 2 tim i sträck. Schemat är satt med utgång ifrån att jag ska kunna vara ute fm och em med äldsta dottern. Hon sover lunch 11.45-13.15. Vi bor i lägenhet och får ej upp vagnen i lgh - så har vi väl gått ut får vi vara ute tills yngsta dottern vaknar. Yngsta klarar inte heller att vara vaken i vagnen ännu.

Utvärdering:
Hon har rätt svårt att hålla sig vaken ända till 09.00 på morgonen.
Hon har svårt att komma till ro 17.30.
Vaknar alltid var 45:e minut och gråter till. Jag har absolut inte fastnat i vagnträsket - är sten hård på den fronten.

Till mina funderingar:
:?: Dottern vaknar fortfarande varje 45 min pass och gråter till. Är vi ute räcker det med att jag "rullar vidare" så tystnar hon efter 5 sek, är vi däremot inne så kan jag oftast gå och "svara på frågan" från och till i 10-30 min. Kan detta bero på att jag faktiskt har ett 45 min pass på kvällen?

:?: Hur gamla är de ungefär när de klarar att vara vakna i vagnen? Minns inte hur det var med min äldsta.

:?: Är de två långa passen för långa?

:?: Finns det någon som har kloka synpunkter/förslag på vårt schema som en hemmablind mamma inte kan se längre? :D

Tack för att ni orkade läsa det långa inlägget :D

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker det hela låter bra. Att hon vaknar till efter 45 min är en klassiker (det är ett s k naturligt sömnrytmspass) och det är bara att "puffa på" lite för omsomnande. Det ger sig snart. Kanske skulle du skaffa en billig begagnad hederlig flatbottnad extravagn att ha inomhus :?:

Vaken i vagnen "ska" hon kunna vara. Du har henne sovande på mage, antar jag, och vänder henne bara helt radikalt på rygg när det är dags att vara vaken, tar ner suffletten så att himlen blir ööppen (om det nu inte SNÖAR, förstås :evil: ), sätter saker i händerna på henne och dinglar någonting att titta på över suffletten, lite snett med ena änden i sidohandtaget brukar kunna passa. Och skrattar mot henne och "möts" när hon väcks/vaknar.

Funkar de långa passen är det verkligen inget fel på dem - man kan vänja små barn vid precis vad som helst, bara man är konsekvent och tillräckligt tålmodig och har den berömda Attityden av Självklarhet (alla människor tar sig ju en lur på två och en halv timme efter åtta timmars natt :lol: ) :lol:

Jag tycker hon sköter sig strålande. Och du med :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Tack för ditt svar Anna!

:arrow: Visst har jag en flatbottnad vagn att sova på mage i :D en inomhus och en utomhus :D

:arrow: Tack för tipsen för vakenhet i vagnen! Ska definitivt jobba vidare på det.

Tack för att du finns!!! :heart: :heart:
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"