Nagra fragetecken under pagaende kur...!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jonatans_mamma

Nagra fragetecken under pagaende kur...!

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!
Har kört tva buffnätter med Jonatan, 6man.

Den första natten buffade jag tre omgangar, den sista gangen när han blev tyst och jag precis skulle rams somnade han... Nattningen tog 20 min och han sov fran 19.20 till 3.20 i ett svep. Det betyder att jag bara kunde visa vad ramsan innebär en gang, nämligen vid 3.20 da han var vaken 30 minuter.

Den andra natten somnade han glad efter 10 min. Sov till 5.20 utan att vakna. Om jag var överraskad?! Det kanske later som ett lyxproblem, men eftersom jag bara behövt hjälpa honom en gang varje natt har han inte hajat grejen ännu. Betyder det att jag egentlihen ska pabörja natt 2 inatt, fast det egentligen är tredje? Ska jag agera som om det vore andra natten? Det hör till saken att han inte blir tyst pa paminnelsen, tvärtom tar han nya tag för full hals...

Nagra fragor till...
* Om han sover i vagnen pa mage under dagslurarna, maste jag da vagna och invänta sömnen innan jag gar eller kan jag ge beskedet och sen bara ga, han somnar da pa tva minuter.
* Vad gör jag om jag inom marginalkvarten pa morgonen och pa dagsluren inne inte lyckas fa honom lugn?
* Om han snyftar lite uppgivet men är tyst efter bekräftelsen, ska han fa den igen eller är det ok?
* Kan pappa ta över fjärde natten? Han har varit bortrest.

Tacksam för svar!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :D

Och glad ska du vara :lol: Och stolt :idea: Suveränt jobbat, och tro inte så säkert att han inte börjat haja galoppen - det är en hel del polletter som trillat ner redan nu, annars skulle han inte ha "överraskat" dig så rejält :wink:

Pappa kan ta över, men du skulle behöva vara lite säkrare i sadeln för att kunna sufflera och vägleda, vid behov.

Så läs på :!: Man kan inte läsa Lathunden t ex för många gånger. Tips på vägen, boken om du har den, om och om igen - är formidabla peppare när man håller på som bäst, och man ser alltid något nytt som man kanske läst förut men inte tagit till sig eller förstått på samma sätt som man gör när man är mitt i det. Så läs på :!: :!: :wink:

Fortsätt nu i lugn och ro (=Attityden av självklarhet :!: ) med natt tre.

Blir han "inte blir tyst pa paminnelsen, tvärtom tar han nya tag för full hals..." tar du också nya tag för full hals. Så enkelt är det. Men vänta först - se Lathunden :!: Det är du som ska ha sista ordet, och sista påminnelsen kan du nu dra ihop med bekräftelsen. Så fort han tystnar under påminnelsen går du "ner" och mjuknar tonfallet, som en bekräftelse på att han gör alldeles underbart rätt som låter sig lugnas så att han kan sova, och sätter punkt med rösten.

Börjar han sedan om igen, börjar du också om - se Lathunden, som sagt :lol:

* Kära nån, peppa upp sig nu, lilla mamma, och beröm sig :wink: Varför i fridens dar skulle du "vagna och invänta sömnen" om du "kan ge beskedet och sen bara ga, han somnar da pa tva minuter" :?: :!: Vi ska inte leta bekymmer där inga finns :!:

* Du ramsar honom tyst (om inte annat måste han lyssna; det kommer du att se) och störtar sedan in i ett ögonblick då han är lugn och nöjd eller åtminstone tyst. Även en stensur unge måste någon gång dra efter andan :roll: :!: Stor fest är det som gäller då, som om han sovit alldeles förtjusande och vaknat på strålande humör! Det kommer han då snart att tro på själv :lol:

* Nej, SÅ kort minne har han inte. Låt honom vara i fred. En bekräftelse räcker. Om inte cirkusen drar igång igen (se ovan) :idea:

Berätta vidare sedan, är du snäll :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jonatans_mamma

Hej Anna och tack för ditt snabba svar!

Tredje natten sag ut sahär: Somnade pa ramsan utan protester. Gnydde till nagra ganger under natten, antagligen i sömnen för det blev inte mer än sa. Kl 6.25 vaknade han och lag och pratade och blaste bubblor! Han maste ha somnat igen och kl 6.45 gick jag in och väckt för jag var rädd att han skulle vakna innan 7 och bli ledsen. Nu efterat förstar jag att jag maste lata honom vara till kl 7 och riskera ledsamhet för att morgonen ska börja 7. Har jag rätt?

Dagslurarna i vagnen fungerade perfekt idag! Det känns verkligen bra när man väcker honom!
Efter att igar ha plogat runt vagnen i 20cm snömodd de första tva av dagslurarna (45min och 1,5 timme) fick jag nog och bestämde att eftermiddagssömnen far bli i sängen. Det fungerade hyfsat igar.

Idag blev detdäremot helt fel. Vi kom för sent hem fran en bilfärd (efter marginalkvarten) och Jonatan somnade 5 min i bilen. Jag vet, dalig planering... Vaknade dock när jag bar in honom. Jag la honom da i sängen i tron att det skulle ga att fa honom att somna där. Trodde jag ja. Det var ett jäkla liv pa den lille kotten och min ramsa nadde över huvud taget inte fram. (trots sa högt att jag nästan blir rädd själv! Grannarna tror att jag har blivit galen men det bjuder jag pa!) Jonatan somnade dock tillslut 5 min innan marginalkvartens slut sa sen var det bara att väcka efter 5 minuter. Da blev han jätteledsen igen. Jag är sa arg pa mig själv att jag inte kunde se till att vara hemma när han skulle sova, nu är det ju mitt fel att han är trött. Men det är ju bara att lära sig av misstaget och ta nya tag.

En annan fraga som dykt upp är hur man gör när man ska ändra till sommartid?!

Rapporterar mer allt eftersom.
Malin
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, du är ju alldeles i början av kuren, och nu liksom under uppföljningsveckan är det lugn och ro som gäller och verkligen fasta tider, så de får en chans att "sätta" sig. Så jag kan gräla med dig, på dig, för den där taskiga (icke)planeringen :evil: :lol: Ordning och reda, torsda på freda vill vi ha :lol:

Men vi vet ju att en gång är ingen gång. Två gånger är en dålig vana.

Tuffa på, du är så duktig (ändå :wink: ) :!: För du har Attityden och inser att detta är så gott, så gott för lilla älsklingen :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Om tidsomställning kan du hitta enkla instruktioner via search :wink:
Jonatans_mamma

Hej igen!

Liten lägesrapport:
Natt 4 : Somnade efter 10 min efter lite grymtande men inte ledsen. Under nattens lopp var han vaken 8ggr. Jag behövde bara ga in och ge besked en gang. 3 ggr fixade han det själv och de övriga 5 svarade han bra pa ramsan! Han är visst en liten tvärtom-kille! Den 4:e natten ska ju bli bättre, men jag är ända glad att han vaknade sa manga ggr sa att jag kunde visa vad ramsandet innebär! Later knäppt med sa är det! :)
Natt 5: Somnade utan ett knyst pa ramsa+bekräftelse ihopdraget! Jag är stolt över den lille mannen, inga vargar här inte! :lol: Han sov sen i ett kör till 5:50 da han med glatt humör vaknade och trodde det var morgon. Skulle antagligen gett honom en glad ramsa här men jag väntade och han blev ledsen 6:15. Fick ramsa tva omgangar för han jobbade upp efter första. Han somnade 6:30 och vi väckte kl 7. Da var han glad igen! :P

Vi jobbar vidare pa dagslurarna. Han har börjat vakna under promenaderna och blir nästan alltid ledsen när jag placerar honom pa mage i vagnen... :cry:

Nu till mina funderingar... Jag har tänkt pa det här med vagning, det är ju bra att han kan det för framtida bruk (tex stillastaende lurar i vagnen) eller att ta till när han vaknar under promenad.
Vilket är da bäst för att han ska lära sig?
* Vagna inne med ramsan för att ocksa kunna använda den ute?
*Vagna inne utan ramsa men med skak?
* Vagna ute med bara skak? (Känns som om folk kommer titta snett pa en när man gar BORT fran vagnen när ens barn skriker...)

Nagra fragor till:
* Är det samma ramsa under dagen, ute som inne?
* Är det ok att bekräftelseramsan bara sägs ganger 2?

Oj det blev mycket... Men det känns bättre att fa svar innan man kanske pabörjar nagot dumt!

STOR kram fran Malin
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :lol:

Ramsa ute behöver du inte göra. Vagnandet och det avslutande skaket fungerar som ramsa. Du KAN förstås om du vill och känner för det, när du lagt honom inne och vagnat helt kort som markering. Lyssna till vad som känns rätt :!:

Ute bland folk brukar jag promenera... Måste man ställa vagnen ramsar man inte. Om man inte vill bli satt under vård :roll: Själva vagnandet brukar väcka tillräckligt med uppmärksamhet :shock: 8)

På dagen har man en ramsa som inte innehåller ordet natt.

Jadå, det räcker, så fort polletterna börjat trilla ner. Och man kan dra ihop den med vanliga ramsan (beskedet och/eller påminnelsen) redan från andra-tredje natten på kuren :wink: Men också ta till den separat när man tycker det är läge. Den KAN bli störande när barnet väl fattat galoppen :wink:

Odla ramsandet, för det ska kännas som en dialog - man lyssnar av, även tystnaden :!: och vet hur man ska "svara"; det skiljer sig från varje gång så det gäller att vara uppmärksam :D Och även minnas som sagt att (ens egen) tystnad ibland är ett svar så gott som något :!:
Jonatans_mamma

HEJ!

Vi är nu inne pa 10 dagen och det gar bara bättre och bättre!!! (tack vare dina svar!) Du skulle se som älsklingen äter, jag hinner knappt med med skeden och efter maten har vi en mätt och belaten kille som är kladdig fran topp till ta!! Härligt!

Vad jag ända tycker är lite konstigt är att Jonatan verkar jättetrött fast han sover mer än nagonsin. Han gnuggar ögonen, jäspar och är faktiskt rätt gnällig... Finns det en zombie-period för barnen ocksa som de maste ta sig igenom? :?:

Om Jonatan vaknar glad i vargtimmen eller mellan 6 och 7 ska jag väl ramsa glatt EN gang för att berätta att det fortfarande är natt, men hur är det under resten av natten egentligen, är det bättre att inte inte störa eller gör jag pa samma sätt da?

Kan jag och pappa alternera ramsandet under samma natt, oavsett vem som nattade?

Sista fragan (för denna gangen i alla fall.....TACK för att du finns): När kan man börja lägga fler dagslurar i sängen istället för att promenera? Som det ser ut nu är det bara em som han far sova i sängen. Ska jag vänta tills den inne-luren fungerar perfekt innan vi börjar sova inne pa morgon-luren ocksa?

KRAM KRAM KRAM och trevlig helg!
Malin
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det finns i högsta grad en zombieperiod för de små barnen också, som tycks bli tröttare och tröttare ju mer de får sova. Men mycket har ju redan vänt; aptiten inte minst. Han portionerar ut det hela :wink: :lol:

Ja, ge en upplysningsramsa i all enkelhet på morgonen, men backa på natten. Ramsar du - dvs om du hör att han "frågar" - ska du göra det direkt, men inte envisas sedan, och du behöver inte påminna/bekräfta längre. Mer förtroende för honom alltså och bibehållen Attityd: PÅ NATTEN SOVER MAN! Allt annat ska liksom vara "konstigt".

Så pass på så du inte hamnar i något konserverat mönster; man kan inte säga hur länge och hur ofta etc etc; det måste man lyssna sig fram till, och man måste hela tiden ha i minnet att kuren är en process, inte en fix metod som ser likadan ut dygn för dygn. Föratt lilla älsklingen ska kunna (fortsätta) göra framsteg, på denna sin väg till den förnämliga klubben SS (Säkra Sovare), krävs att ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt :!:

En sak i taget :idea: Nu gäller det att få lurarna och nattsömnen att sätta sig som berget. Innan samtliga polletter trillat ner ska du inte ändra på rutinerna (eller tiderna förstås) utan hålla det hela så sig likt som möjligt, dag för dag. Sover han ute en lur ska han få fortsätta med det.

Ska ni alternera så gör det ännu hela natten i taget - växla inte under en och samma natt och en och samma lur :!:

Tack för dina varma ord :oops: - visst är det härligt, alltsammans :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"