Nu skriver jag åter då vi har fått ytterligare tillskott i familjen sedan 4 månader tillbaka. Har en dotter på 21 mån som vi kurade när hon var 6 mån och som sedan dess sover när hon ska sova!
Vår nya lille gosse skämde bort oss ordentligt i början och lät oss mer eller mindre sova gott om nätterna vilket gjorde att vi inte gjorde något aktivt för att lära honom sova. Ända fram tills han blev 3 månader var han en sån där ”perfekt” bebis som sov nätterna igenom (vaknade Max 1 gång om natten och somnade av sig själv) men därefter kom den dära fasen in i bilden och störde nattsömnen och även amningen under dagtid. Han hade så mycket annat att titta på så maten glömdes bort! Försökte truga men han vände bara bort ansiktet eller gjorde/gör pruttljud mot bröstet! Jag tänkte att det går över men just nu håller jag på att totalt kollapsa av trötthet på grund av alla uppvak.
Han somnar kl 19 utan konstigheter men vaknar kl 23, 02, 04. Han somnar oftast utan napp efter en ramsa (x4) efter ca 5 minuters småsnack! När han vaknar Kl 23 lyckas han vanligtvis somna om ifrån när han får sin napp (vill ta bort nappen då den oftast mer ställer till problem än gör nytta). 02 och 04 skriker han upp sig rejält och jag lyckas inte buffa honom tyst vilket slutar med att jag tar upp honom och ger honom bröstet för att inte väcka resten av familjen. Därefter tar han gärna morgon kl 05.30 (vill ha honom sovandes till 07.00). Jag har en tanke på att kura honom men han har inte riktigt börjat med smakisar (enbart fått en tesked typ och lite gröt). Vill först få upp maten lite innan kurandet men jag skulle hemskt gärna vilja be om lite råd om hur jag ska göra med nätterna nu fram tills han ska kuras? Det där med buffning gör honom bara mer förbannad! Vagna bort målen? Värt att både försöka sluta mata på natten OCH ta bort nappen samtidigt redan nu innan kurandet? Tänkte påbörja kuren efter nyår då det är så mycket som sker just dessa veckor...
Snälla kom med tips och råd för jag är sååå trött nu