Hej igen,
ja signaturen funkar nu, perfekt. Tack. Ok, har kommer varldens langsta svar.

Men forst vill jag papeka att klart ni kan fixa detta. Inga problem, sa lagg det som hant bakom er (shit happens) och ga vidare (onwards/upwards). Ni leder, liten foljer.
Jag har kollat pa schemat, jag tycker det ser bra ut. Mangderna mat kan alltid okas daremot, da far du ju bukt med dina mat vargar nattetid ocksa. Jag tanker istallet for yogurt, smorgas och soppa. Istallet grot och mer fyllande mat sasom gronsaksmos med smor i, avocado etc. Det ar matintaget under hela dagen som galler, sa proppa i och bjussa pa sa mycket det gar till alla mal. Mina at vid samma alder en andra frukost precis som ni (men en portion grot) och till lunch en hel burk barnmat precis som till middagen.
Jag antar att det ar mangder med utevistelse och springa runt (fysisk aktivitet). Inte en massa vagn prommenader utan att liten verkligen blir trott i benen?
En minikur ar en vanlig kur fast man borjar pa dag 2. Ramsan behover ju inte jobbas i pa samma satt utan omkurare vet ju vad ramsan betyder - eller har vetat och maste overtygas igen. Jag tror pa en minikur absolut, bestam en helg eller tidpunkt da ni ar hemma i ett par veckor. Blanda inte in att sova borta medan ni gor detta, de gor bara att vargarna kryper fram.
Sa forbered er sasom till forsta kuren, borja med att lasa om Safarin, Lugnet osv i SHN boken ett par ganger var - det ar a och o att ni foraldrar ar med pa teorin bakom ramsan och att inte plocka upp. (Jag anar i din text att ni svajar lite har).
Gor sedan start dagen super kul, full av mat och massor med utespring. Liten skall dacka i sang pa kvallen, skrattet till godnattet i 15 minuter utanfor sovrummet och sedan plopp i sang. Ramsa och UT med mamma/pappa. Gor sedan en plan for hur ni agerar nar liten vaknar upp, vem som ramsar, hur ni ramsar osv.
Sa den nya regeln ar, aldrig ta upp, aldrig ge mat om natten. Ni skall endast jobba med verktygen, och da ramsan som framsta verktyg. Ni har ju en lang tid nu andrat ramsana betydelse till att bli: ok nu kommer ramsan, snart kommer mamma in. Nu skall liten lara om! Ramsan skall betyda: sov gott, alskling, vi vaktar, du kan vara trygg
Blir det kris. och da menar jag kris - inte bara ledsen grat utan fastnat i hysterisk panik grat, las detta:
Principen är att man ALLTID lugnar barnet där det ligger! Så in, LUGNA (inte söva inte trösta inte rädda inte tycka synd om) Lugn och trygg, lägg henne ner, lägg en hand på om du så vill. Så fort hon inte "gallskriker" längre GÅ UT! Hon skall lära sig somna och somna om SJÄLV, det är inte din närvaro som skall vara tryggheten, det är den du måste lära henne själv. Prata inte, hyssha inte, ANDAS YOGA andning högt och gå UT! Måste du sen gå in 100 ggr första dagen och natten så må så vara hänt. Du kommer få det tillbaka SEN. Glöm inte ramsan och bekräftelsen separat.
I alla andra lagen ar det ramsan som galler (fran en annan moderator):
Så när han vaknar svarar du med att RAMSA, invänta svar, är han ledsen RAMSAR du igen, lyssna av, hur reagerar han? ska du vänta lite, låta honom gnälla av sig och sen servera en ny ramsa? Svaren har bara du för de är du som ska lyssna på honom.
Tänk dig som att ni har en diskussion om huruvida han ska sova eller ej:
Sonen: Jag vill inte sova!
Du: RAMSAR! (jo du ska sova, jag vaktar här, sov så gott)
Sonen: Men jag har strumpludd mellan tårna och jag KAN inte sova.
Du: RAMSAR. (det fixar vi imorgon, sov så gott)
Sonen: Men jag gillar inte att sova, jag är pigg!!
Du: RAMSAR. (du behöver din sömn, sov så gott)
Sonen: Kanske behöver jag sova ändå.
Du: Ramsar. (ja det behöver du, sov så gott)
Sonen: Mm, god natt.
Du: Ramsar mjukt. (sov så gott lilla gubben min)
Förstår du principen? Du måste lyssna till vad han "säger" och besvara därefter. Ha svaret i magen och så låt ramsan komma ut ur munnen så får du rätt tonfall och tryck på ditt svar.
kram Tin