Gnäll och skrik! (4 mån)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bitte

Gnäll och skrik! (4 mån)

Inlägg av Bitte »

Hej på er!

Tuva har nu blivit 4 månader. Jag startar därför en nu tråd, det gamla känns lite inaktuell eftersom hon då var bara 2 månader.
Vi har kommit in i en ond cirkel som jag inte vet hur jag ska ta mig ur.
Jag kan se många fel jag gör och har gjort som har lett till att vi idag har det som vi har det.
Men nu måste det brytas! Ingen i fasmiljen mår bra :cry:
Det började med att Storebror 2 år slog lillasyster så fort han fick tillfälle i början. Detta gjorde att vi hela tiden fick bära Tuva när hon var vaken.
Nu slår Liam inte mer men Tuva har blivit van vid att hänga på armen vilket är ohållbart.
Jagh har även jättesvårt att få i henne mat. Hon äter oftast 75ml sen vill hon inte ha mer. jag kämpar i en timme och en bra timme får jag i henne 75 till, ibland bara 50. Detta sker under höga protester! En klunk här och en där, det mesta rinner utanför.
Jag väntar 3 timmar och försöker få i henne igen. Men det är alltid likadant.
I en vecka slutade jag ge henne på natten (hon ammar lite kring 4)
Men sen fick vi magsjuka och barnakuten rådde mig att ge henne 2 ggr per natt.
Fast när jag höll upp i en vecka upplevde jag inte att hon åt bättre på dagen.
Jobbigast är nog att hon alltid är missnöjd om jag inte har henne i famnen.
Hon bara skriker om jag sätter henne i babysittern eller lägger henne på filt på golvet.
Enda gången det funkar är på morgonen när hon har ensamlek i vagnen. vi är uppe i en halvtimme där snart.
I natt vaknade hon kl 4 och ammades, sedan somnade hon inte om. Egentligen ska hon upp 6.30 och sova vid 9 enligt schemat. men nu var hon ju så trött så jag fick lägga henne att sova 6.50.
så nu är schemat redan sabbat idag :cry: :evil:
Det är ju jobbigt för Liam oxå när jag hela tiden måste kånka på henne för att det ska vara lugnt i huset.
hjälp mig nu att se klart på detta! var börjar jag?
Om två månader ska vi flytta till nytt hus så det känns som om jag har den tiden på mig att ordna detta :?
Ska hon helt enkelt få protestera tills hon tröttnar? Hon får så mycket socialt och umgänge, men hela tiden i min famn.
HJÄLP! :)
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Bitte :D

Jag kan nog inte täcka in allt eftersom jag inte har erfarenhet av att dagligen ta hand om två mindre barn men jag hoppas att andra fyller på :D

:arrow: Liam och Tuva behöver din ledning och det kommer du att klara fint :D

Några förslag:
:arrow: involvera Liam i den dagliga stötseln av Tuva, hjälp honom att se sin lillasyster som en tillgång i hans liv :D

:arrow: synka deras sovscheman dagtid så att de båda har en långlur mitt på dagen (nej, det är inte själviskt att som förälder behöva ett "andrum" under dagen, det kommer ju barnen till godo och hjälper dig att se nyktrare (bildligt uttryckt :wink: ) på tillvaron :D )

:arrow: testa gärna flaskan "Dr Brown", napp 2 torde passa Tuvas ålder

:arrow: hur sover Tuva nattetid :?: Om du inte redan gjort det så lägg henne på mage (med larm) i vagn och vagna vid uppvak.

:arrow: hur hanterar du hennes missnöje ex på golvet :?: Gå ned till hennes nivå och invänta att hon söker sig från dig. Arbeta sedan (strängt upptagen) med annat men i hennes närvaro :D

:arrow: gör alla återseenden (morgon, efter daglur, efter att hon lekt själv etc.) till TOKglada tillställningar :lol: :lol:

Hinner inte skriva mer just nu men hoppas du får fler svar :!: :D
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack för ditt svar Nancy Drew!

Ja på dagen sover båda redan samtidigt! :)
Eller rättare sagt, tanken är att de ska sova då, Tuva håller inte riktigt med än :D :wink:
På natten sover hon bra fram till 4-5 tiden. Jag lägger henne 20 och sedan sover hon gott fram till vargtimmarna.
Ja det har ju blivit så att när hon ligger på golvet eller babysittern så har jag ganska snart tagit upp henne eftersom hon skriker så direkt.
Idag har jag däremot haft mer is i magen och försökt få henne på bättre humör på plats innan jag tar upp henne.
Just nu liger hon i vagnenoch vrålar och jag springer här mellan vagn och dator!
Hennes schema:
6.30 morgon, Mat (är inte hungrig, ätit på natten)
ca 6.45 ensamlek i en halvtimme
9.00-10 sova
10.00 mat osv
12.00-14.30 sova middag
14.30 mat
16.45-17.45 sova
18.30 mat
20 nattslurk godnatt

måste ta tuva nu, återkommer!
jzgridley

Dr. Brown's nappflaska

Inlägg av jzgridley »

Vill aven jag rekommendera flaskan "Dr. Brown's" - den forandrade vart liv. Min son har i princip flaskvagrat sedan 2 manaders alder, hade i princip givit upp tills jag skaffade denna. Han borjade suga, at lite grand och borjade gallskrika. Sa smaningom borjade han vagra ta flaskan alls. Jag avundades andra mammor som kunde "slanga upp" en flaska nar som helst och bebisen lag sa snallt dar och at. Hade jatteangest ett par kvallar da vi var tvungna att skaffa barnvakt pga ett brollop. Hade som sagt givit upp, men kopte denna Dr. Brown's mest av en slump, och nu ater han plotsligt 2 dl utan knorr - och aaaaalskar det dessutom. Han tar faktiskt hellre flaska an ammar under dagen nu, eftersom han kan ha "koll pa laget" samtidigt...
Manga barn har jatteproblem med flaskmatning... de far i sig sa mycket luft att de far ont och obehag efter en kort stund. Dr. Brown's ar en av de fa (eller mojligtvis den enda) som forebygger detta. Rekommenderas VARMT - kanske det kan fa henne att ata lite mer. :wink: :P
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Håller med - Dr Brown's löste problemet också för mitt flaskkrånglande barnbarn.

Du kan gott ge henne lite mosad banan före mjölken och/eller katrinplommonpuré och/eller annan fruktpuré. Hon är stor nog för det nu. Det kan göra henne lite mer matintresserad. Och så kör du med "ömma järngreppet" om och när hon krånglar med flaskan (gå via search och se).

Goda råd har du fått i övrigt också och jag kan bara understryka. Du måste helt enkelt sluta bära i tid och otid. Hon tror att det ska vara så, dvs att hon ska bäras jämt och ständigt, och behöver några dagar på sig för att lära om. Så var så tydlig du kan med att bryta mönstret:

:arrow: Bär henne endast för transport.
:arrow: Bär henne då bortvänd i famnen.
:arrow: Kela och gulla med henne i famnen när du sitter still, aldrig när du är i rörelse.
:arrow: Gå ner till golvet där hon är (på mage) och var tillgänglig, men inte särskilt koncentrerad på henne eller koncentrerad alls (så hon märker det).
:arrow: Se till att hon så ofta som möjligt har någonting i händerna - det är en utmärkt uppmärksamhetsavledare, eftersom hon strax blir nyfiken och glömmer sitt gnäll.
:arrow: Ta aldrig upp henne för nästa programpunkt när hon skriker/gnäller, bara när hon är glad eller åtminstone tyst. Jubla vid varje "återseende" som ska ha självklart glada förtecken (som du får stå för ensam till en början, men hon kommer igen :lol: ) :!:

Lär lille Liam hur man kelar och gullar, klappar och duttar, lockar i skratt (småkittlar), etc, medan ni umgås med och studerar barnet tillsammans, noterar reaktioner, har roligt ihop kring den lilla. (Allt det där du skulle gjort från början, alltså :roll: :lol: )

Och slutligen: ha tålamod. Hon måste programmeras om en smula, och det tar lite tid. Hon ska gilla sitt eget sällskap :idea: Då måste hon också hänvisas till det, med ditt förtroende.

Och skippa nattmålet nu. Även där gäller tålamod. Aptiten blir bättre på dagarna, men också det tar några dygn. Till dess "tror" hon att hon har ätit på natten som vanligt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Bitte,
Nar min son, precis som din lilla tjej, vaknade under vargtimmarna under en period och var saaaaa hungrig, sa fick jag radet av Anna att sluta mata honom bums och verkligen "insistera" att "pa natten sover man". Med denna installning slutade han snart att vakna och vaknade faktiskt gladare och nojdare vid den riktiga tiden (runt 6:30) efter bara ett par natter. Jag hade precis som du varit sa himla frustrerad, for ater de ett stort mal vid 4-5 tiden sa vill de inte ata vid forsta morgonmalet och sen ar hela schemat forstort for resten av dagen :evil: . Men kom ihag att din lilla INTE svalter och att du maste borja paminna henne om att man sover vidare vid den tiden pa dygnet. Jag fick stalsatta mig och det fixar du ocksa, och du ska se att det hjalper!
Lycka till! :wink:
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack snälla ni!

Ja i natt fick tuva ingen mat, däremot ammade jag henne lite snabbt kl 22 i sömnen. Vet inte om det var det som gjorde att det gick så bra men hon vaknade till vid 3 somnade om själv, likadant vid 4 och sen vaknade hon vid 6 och då fick hon en hel flaska som hon surplade i sig nästan hela (180 ml)
Kl 10 var det dags för nästa mål, fick bara i henne 100ml.
Så nu kommer hon nog inte sova sitt pass på 2,5 timmar.
jag började lite med morotspure igår så nu ska hon få lite annan mat varje eftermiddag.
Tack för tipset med dr Brown flaskan! Jag ska se om jag hittar den nästa gång jag åker till stan.
Jag gjorde som du sa Anna, jag satt på golvet brevid Tuva och läste tidningen (eller låtsades läsa :D ) Liam servade Tuva med diverse bilar och det gick jättebra!
Jag får göra så några ggr per dag. jag kan inte gå ifrån filten eftersom Liam Vill lära Tuva hur man rullar genom att rulla över henne :D :shock:
Tack ska ni ha!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Hjälpsam Storebror :!: Försök stålsätta dig och hindra honom inte (man kan ge en hand diskret till stöd där det behövs) och betänk att en liten bebis inte är så ömtålig som det ser ut :wink: :!:
Bitte

Inlägg av Bitte »

nu går allt redan mycket bättre :!:
Tuva kan sitta långa sunder själv i sin babysitter när jag grejar i köket. jag har även plockat fram liams gamla barnstol som hon sitter i en stund då och då :D
men hon vill absolut inte ligga på golvet :cry:
tror att det beror på att storebror är en vild liten kille som far fram i en väldans fart på sin bil och gärna använder tuva som leksak!
Hon känner sig helt enkelt inte trygg på golvet tror jag. så en stund varje dag sitter jag brevid och läser tidningen för att kunna gå emellan när det behövs.
jag vet inte hur jag ska hantera det problemet riktigt.
Liam är så otroligt intresserad av tuva hela tiden. han slår inte längre men han förstår ju inte att hon är ömtålig, utan drar i henne och försöker sitta på henne osv.
jag tycket att hon borde bli vardag för honom snart :?:
givetvis är jag glad att han tycker om henne men jag får liksom inget gjort eftersom jag hela tiden måste vara beredd att rädda tuva när hon är vaken.
jag har fullt sjå med att sätta liam i arbete för att avleda :D
jag får mycket hjälp och det krävs en hel del fantasi :D
liam tycker nog mamma är konstig som helt plötsligt har "glömt" var allt finns och hur man gör saker och ting. :D :D
summan av kardemumman är i alla fall att allt går mycket bättre :!:
hon äter inte på nätterna längre och det går jättebra! behöver oftast bara gå upp och lägga tillrätta en max två ggr framåt vargtimmen.
ursäkta att jag skriver så illa, har tuva i knät.
trevlig kväll!
Bitte

Inlägg av Bitte »

Hej på er!
Vill bara meddela att vi nu har en liten nöjd glad Tuva-tjej som inte alls behöver bäras mera! :D
Problemet med att ligga på filt kvarstår dock men inte på grund av protester utan för att storebror är lite för vild och hårdhänt.
Tyvärr har lilla mamman(JAG) klantat till det ordenligt :!: :!:
Jag gav Tuva en napp för någon vecka sedan (jag vet, korkat).
Hon somnde så bra med den och gör fortfarande men hon vaknar ca 20ggr per natt för att hon tappar den och saknar den. De två senas´te nätterna har det inte hjälpt att stoppa in den så nu har jag förstört våra nätter som oftast bara innehöll ett eller två korta uppvak.
Till saken hör också att jag la över henne i spjälsäng i samma veva och där somnar hon gott på kvällen men somnar absolut inte om där på natten när hon vaknar.
Så nu ska jag börja om med vagnen i natt igen. Jag har läst på och är taggad till tänderna :D :!:
Ett problem till: Vi har börjat införa fast föda på schemat vilket går lysande, problemet är bara att hon bajsar en ofta två ggr varje natt! Efter att jag har bytt så är hon klarvaken och tror att det är morgon :evil:

Antar att det inte är mycket att göraåt det utan hoppas att det går över.
Ha det bra!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack ack, varför skulle du nu införa napp mitt i alltihop :?: :!: Med små barn får man lära sig se lite (eller mycket) framåt. Nu ligger du som du har bäddat :cry:

:D Du tar upp henne för att byta, eller hur :?: Gör inte det :!: Byt i sängen, i mörkret, utan ord. Om du nödvändigtvis måste byta alls. Snabbt och ut med ramsa.

Då är det fortfarande natt :wink: 8)
Bitte

Inlägg av Bitte »

hej Anna och tack för ditt svar :lol:

Ja jag vet superdumt med nappen, men hon bryr sig inte så mycket om den så det har gått bra att ta bort.
Nej jag byter blöjan i sängen/vagnen, i mörkret till och med, men jag har precis(igår) börjat med ramsa så den tar inte än.
När jag har bytt så ligger hon och sprattlar någon minut tills hon inser att jag är klar, då börjar hon skrika.
Jag föröker buffa henne till ro men hon är ju inte van vid buffning eftersom jag har haft vagnen tills för några dagar sedan så då skriker hon bara ännu mer.
I natt hade jag henne i vagnen så då somnade hon om fortare när jag hade bytt blöjan.
Det bästa är nog att hon får sova där tills sömnen verkligen sitter.
Jag funderar lite på om det är bäst att ha henne inne hos oss fortfarande på nätterna eller i annat rum? Det blir ju en del springande fast å andra sidan kanske hon sover bättre ensam?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"