Jag födde min dotter Ester d. 11 november 2018 och hon blir därmed tre månader gammal i nästa vecka.
Jag har inte läst barnaboken (har beställt hem från biblo!) men har bott hos en familj i Danmark som använde sig av SHN på alla sina fem barn, och jag har läst allt på hemsidan och mycket här på forum.
Nu har jag såklart utmaninger med att få älsklingen att sova (och kanske äta?) tillräckligt och ber därför om svar!
Jag har ett ganska fast schema, som dock förändrar sig rätt mycket i dagarna, eftersom att hon ibland inte sover hela den planerade tiden, och då får hon en halv timme mer på nästa lur. Men schemat ser ut såhär iaf:
07:00 Plockar upp henne och matar direkt, hon är hungrig! rapar, matar, rapar. Sen går vi upp, hon får ligga utan blöja på skötbordet och träna nacken medan jag fixar frukost. kl 8 får hon mat från andra bröstet, rapar, mat igen och rap.
08:30 Sova lur 2 timmar
10:30 Mat, byta blöja/leka, mat, och mat igen innan hon ska sova
12:30 Sova lur 2 1/2 timme
15:00 Mat, byta blöja/leka, mat
16:45 Sova lur 1/2 timme
17:15 Mat, byta blöja/leka, mat
19:00 Sova för natten!
21:00 nattmål
03:30 nattmål, kanske blöjbyte och mer mat
Ester är alltid JÄTTE hungrig till mattiderna. Jag trugar så mycket det bara går, nu har hon t o m börjat skrika argt när hon inte vill ha mer. Jag har läst härinne nånstans att måltiderna i nuläget bara får vara 1 timme. Samtidigt har jag också läst att man ska få i dom så mycket mat det bara går! Jag vet inte hur jag ska göra, för hon är väldigt hungrig när hon vaknar, men hon hinner bli hungrig igen den sista halva timmen av de två vakna timmar, fast hon har fått från båda bröst redan med byte emellan, och jag trugar tills hon skriker argt! Och väntar även fem minuter och trugar igen osv. Och jag har mycket mjölk - det är inte det.
Innan har vi burit henne i sele till dags lurarna, nu är detta dock för tungt och jag vill att hon ska sova i vagnen. Hon sovar i vagn på natten, och det går bra med vagningen då. Men på dagen är hon INTE glad att bli lagt i vagnen! Hon gnäller när hon ska sova, och när hon väl har somnat går det inte länge förrän hon vaknar igen och börjar skrika. Hon blir lugn när vi vagnar, men så fort vi slutar och går ut börjar hon tokskrika igen och sådär kan man hålla på en timme tills luren är slut. Vi har säkert fastnat i vagningsträsket innan, men har nu börjat vagna MAX 24 drag pr gång vi går in. Det räcker oftast med 12 drag, hon blir lugn, men så fort vi slutar och skyndar ut och börjar greja och låta i köket börjar hon igen. Vi väntar en halv minut till en hel och går in igen, vagnar tysst, går ut osv. När hon har vi har hållt på sådär i en timme och luren är över kastar hon sig över ätningen, så jag tror hon vaknar för att on är hungrig. Det är väldigt tröttsamt och jobbigt.
Hon sovar verkligen BÄST i selen då är det inga problem att sova 2 1/2 timme. Men jag orkar inte bära henne fem timmar om dagen
Jag tror min fråga är:
Till historien hör att Ester bara vägde 2 kilo när hon föddes, fast hon inte föddes för tidigt. Nu väger hon lite öve 4 kilo och har alltså ökat väldigt bra, men därför ligger vi lite efter det egentliga sovsystem och har fortfarande bara sex timmers natt. Bara det har varit jobbigt nog för henne att vänja sig vid
Tack för svar!