Lite hjälp tack!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Chelsea

Lite hjälp tack!!

Inlägg av Chelsea »

Hej!
Jag är inne på femte natten nu med sova hela natten kuren.
Idag har min dotter (Chelsea) varit bubblig i magen och spytt en gång (lite grann bara) och hon har knappt velat äta nånting.. bara lite gröt.. :(
Kan hon sova hela natten då? utan så mycket mat i magen menar jag..

Hur ska jag göra i natt om hon blir/är magsjuk??
Hon spyr i kaskader om hon åker på det. :(

Hur kan jag hjälpa henne och ändå inte störa kuren?
Känner mig extremt oroad nu..
Jag är så mån om att hon inte ska känna sig övergiven och rädd.. (tänker att hon blir rädd när hon spyr så att hon inte får in nån luft, hon vart så när hon hade magsjukan och då var hon jätterädd) :cry:

Andra råd rent allmänt inför femte natten?
Kör man på som natt 4?
Hon är jätte förskyld också, näsan rinner konstant på lilla hjärtat.. :(
Hon blev dunder förskyld på dag 2 av kuren så det känns lite nedrigt.. :?

Nån som kan säga nåt stöttande??

Mvh Chelseas mamma Emelie
/Emelie 24, mamma till
:heart: William 000227 :heart:
och
:heart: Chelsea 050610 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

(Oj, fel forum - på Kurbarnens hjälpforum får du mer respons :!: )

:D Hur gammal är lilla Chelsea :?: (Skriv det gärna i din profil under :!: )

Och hur har de första fyra nätterna gått :?: Fint framåt :?:

Jag förstår verkligen din oro, men att hon ätit lite under dagen betyder inte att hon inte skulle kunna - eller behöva - sova. Tvärtom sover hon sig frisk och vill förmodligen inget hellre.

Det är ju ramsan som ska ha tagit över nu, så jag räknar med att den "tar" och att du känner en dialog med henne där ni förstår varandra. Då behöver du inte befara att hon skulle känna sig rädd eller övergiven.

Så ge henne ramsan glad och betryggande, alltid till att börja med och utanför rummet och på väg bort. Andra ljud i huset - gärna musik - kan dämpa din egen oro, samtidigt som den verkar lugnande på lilla barnet. (Dock instrumentalt, inte med röster.)

Skulle hon sedan låta verkligt olycklig, så att du känner i hela magen att du vill hjälpa henne även mera handfast, går du snabbt in och kollar läget och kan då ta tll solfjädern som är lugnande och skön (se i Verktygslådan först så du inte hemfaller åt tröst - vilket bara förstärker och bekräftar hennes oro - utan håller händerna stilla och väntar in hennes avslappnade, tysta lugn. Ut med en låg och fin ramsa sedan.

Men kan du så avhåll dig från att trafikera. Gå i stället in när hon sovit i tio minuter (inte tjugo) och se att hon ligger bra, inte har kräkts, osv. Du kan då t o m lyfta henne lite och bädda rent under ansiktet, om det skulle behövas, utan att hon märker det.

Det som stör är förstås om du tar upp henne vilket skulle ge alldeles fel signaler.

Kom ihåg att det är en stor förmån för henne att få sova och särskilt nu när hon är förkyld. Det är ingen påfrestning, tvärtom. Snorar lilla näsan stör det inte om man ligger på mage, och dessutom hajar man ganska snabbt om man är täppt att det går utmärkt att andas genom munnen :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Oj, förlåt, du hade ju visst hennes ålder i din profil :!: Åtta månader - då ska mina försök till råd fungera fint.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Det som stör är förstås om du tar upp henne vilket skulle ge alldeles fel signaler.
Känner igen mig i Chelseas inlägg.
Tänk vi gick i den fällan när dottern nu vid 7.5 månaders ålder blev sjuk! Förkyld så det förslog och lite feber. Hostade och snorade som aldrig förr. Hon lades 19 som vanligt och vaknade vid 21.30 - vilket inte hänt sedan hon var riktigt liten. Vi blev alldeles ställda, buffade och donade och inget hjälpte. Vad gjorde vi? Jo, jag tog upp henne, la henne i vår säng och ammade henne till sömns!! :roll:
Där hade det ju kunnat sluta "lyckligt", men så vaknade hon vid 24 igen och blev alldeles förvirrad av att vakna upp i vår säng och inte i sin egna, ljuset var annorlunda (hon har praktiskt taget svart i sitt rum och så mörkt blir det inte i vårt rum) och med mamma bredvid i sängen. Totalförvirring!
Detta ledde till att jag helt sonika gick upp och la henne i sin säng igen och där sov hon resten av natten, dock vaknade hon någon gång, men då gick jag in till henne i stället!
Natten efter sov hon hela natten i egen säng trots förkylning :D

Ibland har man huvudet under armen och klämmer hårt åt det :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Ber Sagomamma flytta den här tråden :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"