Hjälp inför tredje natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karnstrand
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 29 sep 2018, 13:18

Hjälp inför tredje natten

Inlägg av Karnstrand »

Hej!
Vi påbörjade kuren på vår 7-månaders kille natten till i fredags. Jag tyckte första natten gick okej. Verktygen funderade och jag kände mig säker på varje moment. Andra natten började alldeles utmärkt. Han vaknade två gånger och somnade om helt själv. Tills klockan blev 05.30. Han började skrika och jag försökte ramsa utanför dörren. Skriken blev värre och efter ett tag gick jag in och buffrade - kort och bestäm för att sedan ramsa mig ut ur rummet. Men han slutade inte skrika. Han skrek sig hes och det slutade med att jag i en timme gick in och ut i rummet för att kunna få honom lugn.

Jag är medveten om att det blev helt fel, men jag visste inte hur jag skulle rätta till det när ramsan inte fungerade. När jag buffrade honom kort och bestämt, lugnade han sig men så fort jag tog ett steg från sängen satte han sig upp och började gråta hysteriskt. Jag var rädd för att fastna i buffrande-träsket och ville inte buffra mer än nödvändigt. Men samtidigt fungerade inte ramsan. Till slut, efter cirka 5 minuters buffrande, somnade han. Jag hade buffrat för länge. Gick ut med ramsan, bekräftade utanför dörren.

Inatt tar sambon över. Snälla, guida oss hur vi ska göra inatt. Vad gör vi när han skriker hysteriskt och ramsan inte hjälper? Några värdefulla tips för natt nummer tre? Ska tillägga att dagsschemat fungerar perfekt. Han äter mycket, är glad och sover sina timmar på dagen. Rummet är svalt och mörkt. Det jag tror att jag har misslyckats med är att få ramsan att fastna.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp inför tredje natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu är ni ju fortfarande i kuren men de här tipsen tycker jag fungerar oavsett om kuren är färdig eller ej. Välj EN av strategierna och håll er till den benhårt.


1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Målet är att du ska inte in i rummet annat än i absolut krissituation, ofta tror vi att det är kris oftare än det verkligen är det för våra egna känslor gör att vi inte lyssnar aktivt på vad bebis vill förmedla. Att gå in nära morgon gör ofta saken sämre än bättre och brukar INTE göra att bebis somnar om.

Hur är det med mörkläggningen? Det måste vara kolsvart, inga glipor. Hur ser schemat ut med mat/sömn/socialdelaktighet/utevistelse/ magträning på golv?

Var beredd på att det kan bli jobbigare nu några nätter/morgnar efter det här, tvekar man brukar bebis bli mer ifrågasättande och undrar mer och mer om man verkligen vet vad man gör :wink: . Den viktigaste ingrediensen till en lyckad kur är attityden av självklarhet och den får man genom att vara bergsäker på vad man ska göra i alla situationer under natten så välj en strategi och skriv ner den och tejpa på sonens dörr så du har den mitt framför ögonen :idea: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"