metod för sova på rygg?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Maurus mamma

metod för sova på rygg?

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!

Finns det någon sömnmetod för ett barn som blivit van med att sova på rygg?? Vår Maurus , 3,5 månader, sover alltid på rygg ute i vagnen på dagen och i egna spjälsängen på natten. Jag skulle vilja pröva någon av Anna Wahlgrens sömnmetoder, buffning eller vagning, men skulle helst låta Maurus sova på rygg som han är van. Eller är det omöjligt då? :? Han äter nu en gång per natt, vid 4-tiden, och jag skulle gärna få bort det nattmålet. Han gråter inte speciellt mycket, men gnäller så högt att jag ju förstås vaknar, tar upp honom och ammar. Ge gärna konkreta förslag hur jag skall gå tillväga.
Tack!
:D
V?r son, Maurus, f?ddes 14.11 2005
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vagna med mörkläggning kan man göra med små ryggsovare (luftgenomsläppligt tyg kan lägags över suffletten och det hela), men buffa effektivt klarar i varje fall inte jag med ryggliggare. Även om jag vet att det finns andra som säger sig ha lyckats förträffligt.

Jag skulle vända barnet en aning på sidan för att komma åt att buffa :!:

Men som sagt, vagningen måste vara effektivast om och när du nu ska ta bort 4-målet. Tycker jag :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Förlåt, mörklägga med tyg behöver du förstås inte göra på natten, om det bara är mörkt där du vagnar.

Du kan lätt lyfta upp honom ur sängen, snabbt lägga över honom i vagnen, och vagna över målet. Låt honom sedan sova färdigt där. Så att du kan vagna igen om det skulle behövas. Men lägg honom för natten i sängen som vanligt, så han känner igen sig kväll efter kväll :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS igen :oops: :lol: Ska tillägga att det där överflyttandet ska vara snabbt och sakligt. Man tar alltså inte upp barnet i famnen i stor stil, man pratar inte och gullar inte, utan man bara flyttar över "paketet" med lilla barnet INTE intill kroppen och utan att darra på målet. Stadiga, inte försiktiga, tag :!:
Maurus mamma

vagning eller buffning ?

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!

Tack Anna för alla goda råd. Nu skall jag läsa på bättre och bestämma mig för om jag tar till buffning eller vagning när det blir dags nästa veckoslut.
Skall också justera rutinerna dagtid lite för att få det att passa in bättre.

Kan någon ännu rekommendera just vagning eller buffning?

Så som läget är nu somnar Maurus i egen säng på rygg, sover helt bra fram till 4-5 tiden då han äter en slurk vid bröstet och sover sedan vidare.
Vilket anser ni skulle vara fifigare att genomföra vagning eller buffning?

Tacksam för svar! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se mitt andra svar :!: Och om jag får be dig - håll dig gärna till samma tråd kring samma barn och samma "kur", så får vi bakgrundsbilden klar :idea: :lol:
Maurus mamma

vagnande

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!
Vi har nu beslutat oss för att vagna istället för att buffa, eftersom Maurus inte på något sätt vill sova på mage och vägrar hålla huvudet nere. Därför tror jag att det blir lättast att flytta över honom i vagnen och låta honom sova på rygg, tack Anna! Jag har varit lite oredig, eftersom jag helt klart grubblat lite för mycket på den här saken. Nu får det bli så här och vi startar kuren nästa veckoslut. Och en sak till, solfjädern fungerar bra för mig också när han sover på sida! Han lugnar genast ner sig och somnar!
:D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :lol:

Du ska bara veta att detta att han lyfter huvudet inte betyder att han "vägrar" ligga på mage utan för att han tacksamt tar chansen att gymnastisera, när han får den :wink: :lol:
Maurus mamma

nya problem

Inlägg av Maurus mamma »

Hej igen!

Nu är jag igen lite fundersam. Maurus har varit helt annorlunda nu i tre dagar, superaktiv eller kanske mera överaktiv trots att han är trött. Lyckas inte få honom att somna, utan han bara viftar omkring sig och kastar sin kropp runt i sängen...??? Gråter inte ännu heller speciellt mycket, men gnäller i stället. Kan det bero på magknip eftersom jag börjat ge majsvälling de här dagarna? Han har från tidigare alltid haft hård mage och bara bajsat två gånger i veckan.Vad skall jag ta mig till för att lugna honom när han går på övervarv, trots att han borde sova?

Jag har försökt att lära honom ligga mera på mage, men han lyfter alltid huvudet och förstår sig inte alls på att man också faktiskt kan vila när man ligger på mage.

Har inte ännu börjat kura på allvar, utan väntar på veckoslutet när min man också är ledig. Men tar gärna emot råd för hur jag kunde hantera denna nya situation. I natt somnade Maurus vid 20-tiden, men vaknade redan efter midnatt och vaknade därefter varje timme...pust. Jag ammade honom vid 3-tiden och då somnade han in, men vaknade åter varje timme fram till morgonen...Så här han inte betett sig förut.
:(
Tacksam för goda råd!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Han är fyra månader nu, och då brukar saker krångla till sig om man så att säga inte styrt upp det hela förut. Omvänt brukar saker verkligen falla på plats om man tidigare infört "ordning och reda".

Man ska vara försiktig med att jämföra och tänka i termer av "brukar", "vill", "vägrar" etc. Barn växer i raketfart och utvecklingen galopperar :!:

Mitt förslag, om du vill ha lugna nätter, är att du ger honom en liten kur. Och då efter konstens alla regler. Inklusive magläge. Har det inte slagit dig att han håller huvudet lyft länge och väl därför att det är bara på mage han får chansen att göra det och att en helt ny värld öppnar sig därmed? Titta gärna bland krönikorna och läs om maglägets enorma betydelse.

Oavsett hur han sover på natten (och uppenbarligen har han nu börjat väcka sig själv energiskt, med just sitt rörelsebehov som INTE blir tillfredsställt på rygg) bör han få ligga på mage på dagarna, helst varje vaken stund.
Maurus mamma

hålla huvudet nere?

Inlägg av Maurus mamma »

Hej igen!

Jo, jag anade nog att saker och ting förändrats i och med att Maurus blir större. Funderar nu ännu över vilkendera metoden jag skall använda, buffning eller vagning. Om jag börjar lägga honom på mage till natten, skall jag då hålla huvudet nere med min hand ? För Maurus vill på inget sätt lägga huvudet åt sidan, visst faller det rakt ner till sist av utmattning men inte åt sidan...

Och den andra frågan: Är rutinerna dagtid lika viktiga som att man buffar etc...på rätt sätt under natten? Dvs. vad gör jag om jag inte får honom att sova på dagen just då han borde sova? Just nu far vi lätt över tiderna med till och med en timme ibland...

Dessutom tror jag inte att jag alltid lyckas få i honom 200 ml mjölk/välling per måltid, eftersom jag inte har kåll på hur mycket han får när jag ammar. Men jag ger tillägg tills han inte tar mera, gör spyreflex...

Tacksam igen för alla goda råd. Eftersom jag själv bara funderar hit och dit hur jag skall börja kura och vilken metod jag skall använda. :?
Maurus mamma

Inlägg av Maurus mamma »

Jo, ännu en fråga.
När han ligger på mage dagtid spyr han 90 % av gångerna...blir det alls mjölk kvar i magen?
Dessutom landar han ofta med huvudet nere i spyorna efter en stund när han inte orkar mera, men han förstår ännu inte att vända på sitt huvud när han blir trött...Så jag går ofta och vänder honom då!
Borde jag bara låta honom kämpa på tills han själv förstår att man också kan vila när man ligger på mage ?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D OM du inte har boken Sova hela natten, finns det mycket att läsa här i introduktionerna.

I Verktygslådan kan du se hur tillrättaläggandet går till. Huvudet tar man om med båda händerna och lägger åt höger, det är ingenting svårt med det och betyder inte att barnet måste ligga kvar så i evigheten :idea:

:D Mycket vanligt är att små barn ligger med näsan rakt ner i underlaget när de tröttnat på att hålla upp huvudet. Det är ingenting man ska förhindra eller oroa sig för. De tar sig luft. (Bara man inte har mjuk kudde.)

Du har väl andningslarm :?:

Med ett trevikt draglakan viker du lätt fram en torr ren sida när han saglat eller småkräkts. "Spyr" han verkligen i stor stil så du tror att han tömt hela lilla magen, ska han naturligtvis ha renbäddat och själv torkas av med fuktig liten handduk. Då kan du alternera mellan vagn och spjälsäng, om det är sovdags, medan du bäddar om.

Att små barn småkräks efter måltiden är inget ovanligt. Rapen kommer mjölkfylld, så att säga. Så visst kan du rapa honom mer noga innan du lägger! Men är lilla "flaskan" mer än full så rinner den över, i endera änden. (Set är därför alla spädbarnsföräldrar går med mjölkfläckade kläder, på vänster sida :roll: ) Hellre att han äter för mycket än för litet, just för att det som sagt kommer ut. Äter han för lite sover han sämre eller inte alls.

Om du bestämmer dig för att vagna (se Verktygslådan och träna upp tekniken med tyngd i vagnen först, INTE på barnet :!: ) kan du för varje drag, antingen utåt eller in mot dig, välj vilket - öva :!: - ge lilla huvudet ett lätt tryck så att det ligger kvar till höger efter tillrättaläggandet. Det är en teknikfråga det också.

"Är rutinerna dagtid lika viktiga som att man buffar etc...på rätt sätt under natten? Dvs. vad gör jag om jag inte får honom att sova på dagen just då han borde sova? Just nu far vi lätt över tiderna med till och med en timme ibland... " Ja, vill du ha rutiner på natten, som betyder att han sover hela natten, så måste du införa rutiner på dagen också.

Allt hänger samman. Vinglar du med att låta honom bestämma tiderna "med till och med en timme ibland", får du räkna med att han gör det på nätterna också, vilket han ju redan börjat med rätt rejält :!: Och han slutar inte åt dig. Det måste du göra åt honom.

Till att hjälpa små barn i ro så de på några dygn lär sig sova när de "ska", finns verktygen.
Maurus mamma

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!
Tänkte bara meddela att jag inte börjat kura på allvar ännu, eftersom Maurus börjat sova hel natt av sig själv !!! :D
Jag har visserligen infört ganska strikta rutiner dagtid, men inte behövt vagna på natten. Han somnar själv i egen säng efter kl. 20 och vaknar lite före 7 på morgonen. Jag blev verkligen häpen när han förra veckan började sova hela nätter av sig själv. :shock:
Men om det mot förmodan inte skulle hålla i sig är det möjligt att kura senare i sådana fall ? Eller brukar det bli svårare ju äldre barnet blir? :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte leta bekymmer där inga finns :lol:

Utgår du/ni, som en självklarhet, från att han ska sova så gott på natten, gör han det också. Ifrågasätt aldrig det :!: Då gör inte han det heller.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"