Hej,
Long time no seen, fullt upp med julfirande och kursarbete men jag tänkte jag skulle uppdatera tråden lite. Ingen nattmatning på drygt tre veckor nu, lilldamen slutade mer eller mindre självmant med detta i takt med att matintaget ökade
De nattliga äventyren är dock inte över för det, ibland har hon flera nätter på rad där hon sover som en liten ängel, för att därefter ha ett antal nätter när hon lever rövare, kryper runt i sängen, ömsoms glad, ömsoms ilsk och håller sina föräldrar vakna en bra stund, ofta omkring tresnåret.
Tidiga uppvak har vi däremot inte haft så mycket av, och när de sker somnar hon om på egen hand. Till och med till åtta vissa dagar (om hon inte blir upptagen tidigare).
Funderar dock lite över matintaget, hon kryper ju som en riktigt virtuos nu, på alla fyra, i hyfsat tempo och mest hela tiden. Hon gympar också rätt intensivt. Tar spjärn med armarna och lyfter rumpan så att hon gör armhävningar med raka ben, alltså inte på knä. Samtidigt är hon ju liten, precis blivit fem månader och ingen superstor tjej så det får ju inte plats så himla mycket mat.
Som det ser ut nu så äter hon riktig mat vid lunch (ca 11) och gröt vid 17.30. Däremellan ammar jag morgon, middag och kvällslurk, plus extra om hon vill ha efter lunch/gröt. Ammar jag innan mat äter hon "för lite" är mitt intryck. När hon började med riktig mat blev hon lite rultigare men nu när hon kunnat krypa ett bra tag så har hon smalnat av igen, inte för att hon är smal direkt men inte någon tjockisbebbe direkt. Tänker att även fast hon är så liten så borde hon behöva mer energi än de flesta i hennes ålder som inte alls är lika rörliga. På en dag är ju hon i princip i rörelse non-stop förutom när hon sover, och rätt ofta då också
Så, vad göra, känns som utbudet är lite begränsat av att hon är så mini fortfarande, ingen hård mage men vissa dagar superlös, så lite känslig tarm verkar hon ha, bajsar ofta flera gånger varje dag.
Sedan är funderingen sömn, nattliga röverier är inte superkul även om man inte måste gå upp ur sängen.
Schema idag:
7.30 god morgon (vaknar ofta lite tidigare men sköter sig själv då)
ca 8.00 ammning (har inget emot att vänta lite på maten, fram tills nu gärna ännu längre men senaste veckan börjat vara hungrig nästan direkt)
9.15 sova 45
11.00 mat (oftast hemlagad, äter ungefärlig mängd som en liten köpburk plus en halv liten fruktpuré efteråt)
15.00 ammning (här funderar jag på om jag ska lägga till något mer.
17.30 Gröt (senaste dagarna har jag börjat få i henne en hel portion köpegröt, alltså 1 dl vatten 4 msk pulver)
19.00 ammning
19.30 sova natt
Jag upplever henne som grinigare än vanligt och hon kastar sig över brösten när det erbjuds, efter att ha varit rätt tveksam i typ en månad. Samtidigt går det inte ner mer vid målen, jag trugar tills hon nästan blir arg. Började krypa vid 4,5 månader ungefär och nu går det som sagt riktigt snabbt.