Har äntligen fått vår efterlängtade lilla dotter!
Hon hade en godartad tumör som upptäcktes under ultraljud i vecka 20. Helt plötsligt var den där. Vi blev så oroliga!! Den var stor som hennes huvud. Fick gå på regelbundna ultraljud var fjortonde dag för att följa upp hur mycket den växte och om den påverkade henne negativt (i så fall kanske det skulle bli en tidig födelse) Det var en jätte jobbig graviditet på alla sätt. Kan tillägga att äldsta sonen har down syndrom.
Lite kort historik:
Hon föddes 5dec, då i vecka 36 plus 2. Planerat snitt var bokat vecka 37 plus 3, veckan efter exakt. Jag hade mycket fostervatten pga hennes tumör, stor som om jag väntade tvillingar. Det var därför vattnet gick. Hade fått tömma ut fostervatten vid ett par tillfällen tidigare.
Operationen dagen efter hennes födelse gick bra. En stor och ganska kritisk operation. Tumören satt fast nere på svanskotan (saccroccygeal teratoma) Utanpå satt en fot med tio tår, inuti fanns ett bäcken och ett smalben. Känns fortfarande overkligt! Men lilla Miranda var en stor och stark tjej på alla sätt och vis. Allt har gått så bra! Vi är så lyckliga och enormt tacksamma! <3<3
Nu kvickt till mina frågor: (Hoppas det blir tydligt! blev ett långt mail här...)
--När räknar man att hon är född? ...enligt schemaläggning och standardmodellen?
(Hon föddes 5/12, men skulle ha varit född 29/12.)
--Är hon 1 månad nu?
Har börjat försöka styra upp dagarna, gjort detta i kanske 1 vecka. Det går bra tycker jag men nattmålet vid 03-04 är väldigt bökigt.
Hon vaknar i vagnen och jag tar upp henne. Provat olika sätt för att undvika "böket" Hon är för trött för att orka amma en hel portion utan att somna vid bröstet. Ibland är hon "hysterisk" sväljer luft och "bökar", vaknar då. (försöker ha det mörkt i rummet.)
Har provat allt känns det som. Liggamma, pumpa och ge flaska, ge ersättning och sedan pumpa ut och spara till nästa dag)
Problemet är ju att nattmålet tar för lång tid!
Inatt höll vi på 04-05.30. Började amma i mörker, sittandes i fåtöljen, hon somnade till, försökte väcka på olika smarta sätt, utan att väcka för mycket...(då det ju är natt) Testade att lägga tillbaka i vagnen då brösten ändå kändes ganska tomma. (Jag brukar ge både bröst och sedan fylla på med ersättning) Nattetid är där mycket mjölk, nästan en hel portion, tänkte att hon nog ändå skulle bli mätt på detta. (Blir lätt bökigt om jag ska tillreda ersättning i flaska efter amningen, känns som för många moment och att hon hinner vakna för mycket då.)
Hon kom inte till ro i vagnen efter amningen, vagnade henne och satte på Mozart (hon brukar somna till detta)
Märkte att hon inte var mätt, för vagnandet hjälpte inte. Tog upp och gav ersättning.
---Gör jag fel här? Svårt att veta om hon är riktigt mätt bara på amningen.
Efter att jag gett påfyllningen med ersättning så somnade hon äntligen, höjde volymen på Mozart och det krävdes inte många drag och skak i vagnen.
Vaknade sedan igen 07.30 och fick mat. Och nu ska dagen löpa på med rätt rytm hoppas jag.
Är orolig för att jag använder vagnandet fel då jag ibland har tagit upp henne då hon inte slutar skrika/gny trots vagnande. Hon har alltid lugnat ner sig efter att hon fått mer mat.
---Om hon bara är 1 månad gammal kanske vi fortfarande är inne i smekmånaden? och hon ska få mat vid minsta pip.
(Lillan har ju haft en tuff start också) Vi låg inlagda på barnkirurgen två veckor, jag pumpade då och sondade henne. (slang i näsan)
---Om jag bara ger ersättning nattetid, kan jag trappa ner på att pumpa nattetid (brösten spänner massor då) utan att min mjölk sinar? Vill verkligen amma och att hon ska ha min mjölk! Försöker både amma och pumpa så mycket jag kan. Dricka öl, vila. luzernte etc.
(Ger jag bara ersättning nattetid vet jag ju hur mycket hon få i sig och kan vagna utan att ta upp henne tänker jag. Också lättare att ge flaska, tar inte så lång tid och hon somnar inte lika lätt som hon gör vid bröstet.
----Alltså, kan jag amma dagtid men ändå helamma? (enligt alla rekommendationer, t ex amningshjälpen ska man amma/pumpa mycket nattetid för att öka produktionen och för att bibehålla mängden bröstmjölk.)
----Så småningom ska hon ju sova hela natten utan nattmål, hur gör jag då med amning?
(Jag ger just nu ungefär hälften bröstmjölk och hälften ersättning)
Först fick hon bara min mjölk, på sjukhuset gick det bra men sedan då vi kom hem och hon krävde mer blev hon inte nöjd. Låg fastnaglad vid bröstet, var ständigt missnöjd, sov hos mig, ammade ammade. Insåg snabbt att det här går inte! (även om jag ville ge henne allt...) Har historia av svår sömnbrist och har ju två barn till. Med sonen (down syndrom) låg vi på sjukhus nästan tre år då han har en tarmsjukdom.
Sökte snabbt upp AnnaWahlgrens böcker igen och forumet här. Tack och lov! <3
---Hur vagnar jag henne rätt?
----Ska hon tas upp oavsett om hon sovit 1 eller3 timmar vid skrik? (om hon är hungrig, överlevnadsångesten...)
I nuläget följer vi standardmodellen för 1 månad, med ett eller två nattmål. (Ibland sover hon över 01.00 målet om jag fyllt på rejält vid 22 eller 23 tiden och hon har varit vaken 2-3 tim innan natten.)
Behöver reda ut en del frågetecken på att jag gör rätt så att den där säkerheten kan infinna sig
Hoppas på feedback och lite support! Stort Tack! <3
Vänligen,
karin