Hej ni som orkar hjälpa och stötta,
Min dotter föddes i juni 2017, så hon närmar sig 8 månader. Vi började kuren för 3,5 veckor sedan, och den gick över förväntan, hon fattade snabbt att det var sova som gällde och vi kände att vi verkligen GAV henne sömnen, inte tog gosande eller nattmat ifrån henne. Men vissa problem kvarstår, som nu då tiden går och vi inte ser förbättring börjar kännas svåra, mest för mitt självförtroende som mamma. Kan nämnas att jag har söner födda 06 och 09, den ena standardmodellerad och den andra SHN kurades vid 4,5 mån.
Tillbaka till lilla Leias trassel. Hon protesterar väldigt länge och ihärdigt mot att somna på kvällen. Vi skrattar innan, busar och stojar. Hon är till synes nöjd ännu då jag lägger henne i sängen. Sen släcker jag, mycket lätt solfjäderstryck och ut med ramsa, då kan hon ännu vara "nöjd", men sen börjar gnölandet. Och det håller på och växer stegvis tills vi efter 20-25 min resolut lägger tillrätta på nytt , snabbt tryck och ut med ramsa. DÅ brukar hon ännu för sakens skull säga bu eller bä och sen nog somna. Sen sover hon MYCKET fint hela natten, oftast utan ett gny (vilket ju är helt underbart). Vid lite före 6 hörs kanske något, jag vaknar och lyssnar. Tyst, somnar kanske en liten ministund på nytt? Sen vaknar hon allt som oftast 6.15-tiden och är vaken till 6.45-7 då vi gör godmorgon (ibland en kvart innan den riktiga tiden, beroende på hur lessen hon har hunnit bli). Jag brukar köra en resolut ramsa utifrån då hon säger sitt första (eg andra) pip där i gryningen. Jag är inte bra på att göra husljud den tiden, måste medges. Känns så pressat och fånigt att börja städa köket då man ska förmedla att det är NATT. Plus att det sover 5 andra personer i hemmet. Men jag yogar med djupandning utanför rummet så hon kan höra att jag finns, och hennes pappa sover inne i sovrummet så hon hör nog ljud. Mörkt är det - vi har byggt ett extra förhänge runt hennes säng och också annars supermörkt i sovrummet.
Dagarna går bra, men varje sömngång föregås av ordentliga protester (ca 5-10 min). Hon sover i vagn båda lurarna, för det har hon alltid gjort och hon trivs i princip i vagnen men tycker av nån anledning inte att det är trevligt att somna.
För mig är en kur inget problem - jag fattar att man måste tåla lite skrik och protester och att bara man visar vad som gäller, om och om igen, så lägger det sig småningom. Problemet är då det pågår så här länge, och då veckorna går och hon ännu också skriker vid läggdags och sen på morgonen så känns det bara skit, för att vara ärlig. Jag upplever att ramsan inte har så stor effekt på henne. Hon tystnar ibland, men inte alls alltid. Jag har försökt backa och gå framåt, inget verkar hjälpa. Flera kvällar hade vi så att jag ramsade helt minimalt medan vi hade musik på. Sen försökte jag några kvällar ge ramsan mer tyngd och gav den lite oftare, som en påminnelse. Men verkar inte spela nån roll. På dagarna har jag försökt vagna och ramsa på balkongen, det funkar ok men föder alltid skrik och skrik igen.
Schemat:
natt 20-07
07 ammas
08 gröt
09-10.30 sova
11.30 lunch + amning
13-15 sova
15 mellis + amning
18 middag
19.15 gröt
Nu vill säkert råden säga att vi borde ha 12 h natt. Jag har funderat på det men i vår familj med fem lite större barn funkar det inte så bra. Vi hinner inte äta middag förrän 18.30 eller 19, och då kan jag inte samtidigt ha läggandet inrutat, det blir för stressigt. Och alla vill hinna träffa Leia lite på kvällen och helst lite på morgonen också. Alla stiger upp senast 6.45 på vardagar och sticker iväg 7.30. 7 är en naturlig tid för hennes vaknande.
Summa summarum, först kändes kuren som en räddning, nu känns den på ett sätt som ett fängelse. Mina instinkter säger mig vissa saker, men jag är rädd att göra som de säger för då kanske den fantastiska nattsömnen är i fara. Men hur få a) ramsan att verkligen ge henne lugn o säkerhet i detta skede? b) undvika skrik vid läggning och c) få henne att sova till 07??
Om ni kan hjälpa mig här så blir jag verkligen tacksam!
en lite vilsen mamma till
Leia 2017
Liam 2009
Adrian 2006
Leia sover gott men skriker länge då hon ska somna
-
matilda1979
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Leia sover gott men skriker länge då hon ska somna
Hej och välkommen!
En sån enorm elaking jag kommer vara nu...... Alla de barnen behöver 12 tim "förutsättningar" för sömn! Min son är också född 2006 och Anna ( (Inkl. jag) anser att barnen till minst 9 år skall ha 12 tim nätter. Min som på 11 har minst 10,5 tim. Så med det sagt behöver SAMTLIGA lägga sig tidigare skulle jag anse.
Att ha "egentid" när man lägger sig är inget farligt, ligga och gå igenom dagen, varva ner osv... Min son lägger sig runt 19.30 (sista nattning ibland 20) varje kväll och går upp runt 06 för att åka till skolan 07.
Sen att ha 11 tim natt för en 8 mån och införa 12 (12,5) om hon skall på förskola kan man ju göra, men min motfråga blir, varför inte ge alla barnen de förutsättningarna som de behöver för att frodas och må bra?
Så , det var min besserwisser attityd... KLAR!
Ang. ledsamma läggningar tror jag här ni har en ny "rutin" skapad
"Sen släcker jag, mycket lätt solfjäderstryck och ut med ramsa, då kan hon ännu vara "nöjd", men sen börjar gnölandet. Och det håller på och växer stegvis tills vi efter 20-25 min resolut lägger tillrätta på nytt , snabbt tryck och ut med ramsa."
Efter 3,5 vecka skall det ju liksom inte gås in i rummet alls om man säger...
det är ju här RAMSAN skall lugna och ge den goda sömnen. En gissning är att den inte fått tillräckligt med jobb. Hon är dessutom i 8-mån ångesten och då behöver mamma vara extremt lugn och trygg och stabil och ha just "rutiner" och med denna nya ni har skapat så är det just den rutinen som förväntas om du är med? 
Så jag föreslår, ha redan kolsvart, busa massa 20 min (vi säger ju ledsammare läggningar desto mera skratt till gonatt) flyg in i sängen pang ner, tryck till kort (ingen tillrättaläggning, hon är stora damen nu) gå ut med den i SÄRKLASS hurtigaste ramsan i världen, du skall själv vara så sjukt hurtig att du skrattar åt dig själv!
Behövs sen får man ha en "ramsdiskussion" så man ser till den tar. Med just det tonläge som situationen kräver. Men den skall ha en ton av enormt förtroende att hon klarar detta, detta är sååååååå skönt och bra!
Sen vill jag dock poängtera, vissa barn är ledsna och gnälliga och gnölar rejält när man lägger dem och det går ju inte att klandra dem för, har man jätteroligt, alla är glada och man är nöjd, varför kan det då inte bara fortsätta???
Ang. tidig morgon kan man ju skicka iväg en pangramsa och sen sover alla som grisar tänker jag? Vissa sätter i öronproppar så hör man bara krisen. Andra har Mozart. Men att slammar och låta för mycket så tidigt på morgonen skulle inte jag heller rekommendera, det betyder ju bara att NU är morgon här!
Så tänk att du skall hantera morgonuppvaket som det är 01 på natten, alla sover som grisar.
Läs gärna lite extra i BB om just 8-mån ångesten. Skulle gissa att om du jobbar lite på detta så kommer hon till 9 mån vara betydligt stabilare och gladare runt läggning.
En sån enorm elaking jag kommer vara nu...... Alla de barnen behöver 12 tim "förutsättningar" för sömn! Min son är också född 2006 och Anna ( (Inkl. jag) anser att barnen till minst 9 år skall ha 12 tim nätter. Min som på 11 har minst 10,5 tim. Så med det sagt behöver SAMTLIGA lägga sig tidigare skulle jag anse.
Sen att ha 11 tim natt för en 8 mån och införa 12 (12,5) om hon skall på förskola kan man ju göra, men min motfråga blir, varför inte ge alla barnen de förutsättningarna som de behöver för att frodas och må bra?
Så , det var min besserwisser attityd... KLAR!
Ang. ledsamma läggningar tror jag här ni har en ny "rutin" skapad
"Sen släcker jag, mycket lätt solfjäderstryck och ut med ramsa, då kan hon ännu vara "nöjd", men sen börjar gnölandet. Och det håller på och växer stegvis tills vi efter 20-25 min resolut lägger tillrätta på nytt , snabbt tryck och ut med ramsa."
Efter 3,5 vecka skall det ju liksom inte gås in i rummet alls om man säger...
Så jag föreslår, ha redan kolsvart, busa massa 20 min (vi säger ju ledsammare läggningar desto mera skratt till gonatt) flyg in i sängen pang ner, tryck till kort (ingen tillrättaläggning, hon är stora damen nu) gå ut med den i SÄRKLASS hurtigaste ramsan i världen, du skall själv vara så sjukt hurtig att du skrattar åt dig själv!
Sen vill jag dock poängtera, vissa barn är ledsna och gnälliga och gnölar rejält när man lägger dem och det går ju inte att klandra dem för, har man jätteroligt, alla är glada och man är nöjd, varför kan det då inte bara fortsätta???
Ang. tidig morgon kan man ju skicka iväg en pangramsa och sen sover alla som grisar tänker jag? Vissa sätter i öronproppar så hör man bara krisen. Andra har Mozart. Men att slammar och låta för mycket så tidigt på morgonen skulle inte jag heller rekommendera, det betyder ju bara att NU är morgon här!
Läs gärna lite extra i BB om just 8-mån ångesten. Skulle gissa att om du jobbar lite på detta så kommer hon till 9 mån vara betydligt stabilare och gladare runt läggning.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
matilda1979
Tack Torsmamma för råden!
Jo visst rekommenderas 12 timmar, jag vet! För min del får hon gärna sova 12, men i så fall hellre så att hon sover till 8. Det är kvällarna som är svåra att tidigarelägga med tanke på allas tider. Eller 19.30-07.30 i så fall.
Och ja du har rätt, läggandet har fått en tråkig trend - den avslutas ca 20.30 med att hon läggs tillrätta. Sen har jag ju för mig själv försvarat mig med att hon ändå SOMNAR själv, efter en ramsa. Men men. Min fråga är hur jag ska jobba på ramsan, ska jag bara använda den mer flitigt en eller två kvällar? Jag menar, det är faktiskt sällan KRIS, utan mest gnöl och gnäll och stundvis lite gråt. Har svårt att dosera ramsan, märker jag, i detta sena skede. Om jag INTE använder den, då gnäller hon sig ju till sömns ( har hon nog också gjort flera kvällar, utan märkbar "effekt" på följande kväll).
Morgnarna ska jag fortsätta med pangramsa och mozart. Tror att det finns möjligheter, vet att hon kan somna om, om jag inte ger mig.
Men nu, båda dagslurarna idag - total skrikfest. Tidigare kan det strula lite på endera luren, men alltid överkomligt. Nu riktigt mycket lessen gråt och tandagnisslan. Jag tror hon känner att jag vacklar. Jag vagnade, ramsade. Avvaktade. Vagnar, ramsar. Avvaktar. Etc. Men skriken bara ökade så fort vagnandet avtog. Till slut somnade hon av utmattning och säkert är hon jättesvettig nu i sin vagn.Och nu vaken, 20 min efter läggning, borde sova 2 h. Hon är förbannad.
Jo visst rekommenderas 12 timmar, jag vet! För min del får hon gärna sova 12, men i så fall hellre så att hon sover till 8. Det är kvällarna som är svåra att tidigarelägga med tanke på allas tider. Eller 19.30-07.30 i så fall.
Och ja du har rätt, läggandet har fått en tråkig trend - den avslutas ca 20.30 med att hon läggs tillrätta. Sen har jag ju för mig själv försvarat mig med att hon ändå SOMNAR själv, efter en ramsa. Men men. Min fråga är hur jag ska jobba på ramsan, ska jag bara använda den mer flitigt en eller två kvällar? Jag menar, det är faktiskt sällan KRIS, utan mest gnöl och gnäll och stundvis lite gråt. Har svårt att dosera ramsan, märker jag, i detta sena skede. Om jag INTE använder den, då gnäller hon sig ju till sömns ( har hon nog också gjort flera kvällar, utan märkbar "effekt" på följande kväll).
Morgnarna ska jag fortsätta med pangramsa och mozart. Tror att det finns möjligheter, vet att hon kan somna om, om jag inte ger mig.
Men nu, båda dagslurarna idag - total skrikfest. Tidigare kan det strula lite på endera luren, men alltid överkomligt. Nu riktigt mycket lessen gråt och tandagnisslan. Jag tror hon känner att jag vacklar. Jag vagnade, ramsade. Avvaktade. Vagnar, ramsar. Avvaktar. Etc. Men skriken bara ökade så fort vagnandet avtog. Till slut somnade hon av utmattning och säkert är hon jättesvettig nu i sin vagn.Och nu vaken, 20 min efter läggning, borde sova 2 h. Hon är förbannad.
Hej!
Min tanke är REJÄLA husljud efter läggning och gör du något så är du också sysselsatt och grubblar inte lika mycket på när du borde ramsa
. Nu vet jag inte var sovrummet är men hos oss är lillebrors rum precis vid köket så jag brukade slamra rejält med disken och sätta in i diskmaskinen och sen sätta igång den om han var orolig vid läggning. Skreks det så det hördes över ljudet från disken så slängde jag iväg en ramsa eller två, mitt fokus var på disken , inte barnet som själv får ta ansvar för att somna
. Ligger rummet någon annanstans så kan ju dammsugaren vara en ypperlig idé eller musik eller tv. OM hon väl blir arg och vill ha hjälp(genom att skrika) DÅ tar ni en ramsdiskussion. Att ligga och klaga kallas privatliv
och det får ju alla ha så det får man sköta själv men det är de högljudda protesterna man verktygar.
Kram
Min tanke är REJÄLA husljud efter läggning och gör du något så är du också sysselsatt och grubblar inte lika mycket på när du borde ramsa
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
matilda1979
Fint!
Ikväll gick jag på danstimme och pappa skötte läggningen som första gången gick på ca 5 minuter! Under över alla under. Han var väldigt rolig med henne ända till sängkanten och pratade sen utanför mycket med syskon, läste Harry Potter med hög röst OCH spelade Joni Mitchell.
Imorgon får han ta gryningsbuset också. Jag tror faktiskt att Leia och jag har en issue just nu (8 månader). Känner att ångesten är minst lika stor för mig som för henne. Så då känns det bättre att stiga åt sidan en liten stund.
Tack för fina råd och verkligt användbar uppmuntran.
M
Ikväll gick jag på danstimme och pappa skötte läggningen som första gången gick på ca 5 minuter! Under över alla under. Han var väldigt rolig med henne ända till sängkanten och pratade sen utanför mycket med syskon, läste Harry Potter med hög röst OCH spelade Joni Mitchell.
Imorgon får han ta gryningsbuset också. Jag tror faktiskt att Leia och jag har en issue just nu (8 månader). Känner att ångesten är minst lika stor för mig som för henne. Så då känns det bättre att stiga åt sidan en liten stund.
Tack för fina råd och verkligt användbar uppmuntran.
M
-
matilda1979
Ännu liten rapport. Efter att ha somnat så fint på kvällen med pappa sov hon till prick 7 utan ett knyst! Jag var mäkta imponerad.
Men helt tydligt är det något i mig som inte ingjuter självklar sömn, för första dagsluren strulade jag till. Ska nu vara orubbligt lugn och konsekvent till långa luren, har jag bestämt. Inget vaggande utan ramsa och husljud och that's it. Hon VET ju vid det här laget mycket väl vad som gäller.
Tack ännu för pepp!
Men helt tydligt är det något i mig som inte ingjuter självklar sömn, för första dagsluren strulade jag till. Ska nu vara orubbligt lugn och konsekvent till långa luren, har jag bestämt. Inget vaggande utan ramsa och husljud och that's it. Hon VET ju vid det här laget mycket väl vad som gäller.
Tack ännu för pepp!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Härligt! Lycka till nu!

Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.