Har en liten tjej som är två månader och har sedan några dagar tillbaka introducerat standardmodell i vår vardag. Jag var inne på just SM innan tjejen föddes men då detta är första barnet så lyssnade jag ivrigt på råd från alla möjliga om att sömnen till slut löser sig av sig själv. Vi har gick från två uppvak mellan 22-06 till minst ett uppvak i timmen varav de flesta var att hon bara ville snutta på bröstet. Varken jag eller lilla tjejen fick nu vid två månader knappt någon sömn och det fanns inga rutiner överhuvudtaget, och vi satt här med en slutkörd ny mamma och en väldigt övertrött tjej.
Vi har inte kört SM från start men tänkte att det kan vara värt ett försök att introducera nu även om det är i ett senare skede för lilltjejen då sömnen inte kan bli sämre i varje fall. Planen var att kura vid fyra månader men kände att jag måste göra något aktivt för att framförallt tjejen ska få så sömn och börja kunna njuta av sitt lilla liv
Spikade ett schema enligt nedan:
07.00 Godmorgon + mat + umgänge
08.30 Sova 1.5 h
10.00 Mat + umgänge
12.00 Sova 2 h
14.00 Mat + umgänge
16.00 Sova 1.5 h
17.30 Mat, umgänge, kvällsmat
20.00 Godnatt
Tjejen sover nu i vagn och och vi har gått från ca 8 uppvak till två (!) bara med flytt till vagn under natten.
Hon läggs vid alla sovpass vaken i vagn vilket följs av tillrättaläggandet och sen vagnar jag.
Mina funderingar är:
1. Ska jag vagna till hon somnat nu när hon är så liten eller ska jag tagna till hon lugnat ner sig och sen ge bekräftelseramsa.
Och om jag inte ska tagna till hon somnar ska jag fortsätta med proceduren (vagning + bekräftelseramsa) till hon somnar av sig själv?
2. Första uppvaket infaller mellan 01-02, kan jag fasa ut det redan nu? Hon har aldrig sovit längre än 6 h i sträck.
3. Är jag på rätt spår eller är jag försent ute med SM och det är bättre att vänta till tjejen är 4 månader och kura då?
Stort tack från en förvirrad och trött ny mamma!