Hur kommer jag i mål med kuren - är nu inne på natt 49...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
EnvisaMamman

Hur kommer jag i mål med kuren - är nu inne på natt 49...

Inlägg av EnvisaMamman »

Hej,

jag har försökt kura min lille son som nu är 8,5 månader sedan han var 7 månader.

Många gånger har jag tänkt att jag skulle skapa ett konto för att få hjälp och råd och stöttning från er, men jag har även stöttning från annat håll. Nu börjar dock läget kännas rätt hopplöst och det känns som om jag inte kommer att kunna återgå till att sova i min egen säng (jag sover i en soffa utanför rummet där lillen sover).

Detta är mitt fjärde barn och jag har kurat alla andra tidigare med SHN. Jag fick Barnaboken av några vänner när min äldsta son var 5 månader och jag sträckläste den och det var mycket som föll på plats! Men! Jag var inte beredd på att det skulle kunna vara såhär krångligt att genomföra en kur!Ingen har varit såhär envis och haft såhär många frågor. De andra har i princip sovit hela natten från natt 4…

Starten av kuren kanske inte var den bästa. Jag hade gärna kurat tidigare, men vi väntade tills hans rum var klart. Såhär i efterhand kanske det hade varit bra om han vant sig vid sitt rum först, lekt med något roligt därinne, men nu körde vi igång ändå. Jag hade lånat boken ”Sova hela natten” eftersom den fungerar bra som stöd och det är bra att kunna titta i den medan man håller på (förutom att man inför varje ny kur får läsa på igen, då man hinner glömma mycket).

Jag (mamma) har tagit alla nätter då jag är den mest resoluta av oss och jag har kurat de andra barnen. Då jag är extremt lättväckt så valde jag att sova utanför i soffan även under natt 1 och 2, säkert fel. Vad jag vet var jag varje gång inne i hans rum på studs ändå…

Från början hade han ett schema med 3 sovpass på dagen. Redan fjärde eller femte dagen uppdaterade jag schemat då han hade svårt att komma till ro på kvällen, jag hade nog ett för kort vakenpass det sista innan natten. (Jag vet att man ska låta det gå en vecka, men redan då såg jag att kuren inte verkade fungera lika bra som tidigare.) Nu när han är mellan 8 och 9 månader gammal så har jag börjat ta bort sista sovpasset och schemat ser ut såhär:

6.15 väckning, ammas
8.45 – 9.30 sover förmiddag på magen i vagn inomhus
10.00 lunch
12.00 - 14.00 sova middag på magen i vagn utomhus (vilket börjar kännas jobbigt efter senaste schemabytet då jag undrar vad alla grannar ska säga när ungen vrålar som en tok en halvtimme innan jag kan ta upp honom)
14.00 mellis
17.00 gröt
17.30 bad (han älskar att bada!)
18.00 ammas (han brukar ha svårt att få i sig speciellt mycket vid det här passet)
18.15 läggs, oftast med skratt-till-gonattet

Detaljer kring nätterna:
Första natten gick som de brukar, man fick buffa en massa, 40 minuter innan han somnade första passet, sedan 30 minuter, sedan några korta och sedan ett riktigt långt på 2 timmar och 20 minuter (där jag kunde gå ifrån emellanåt, men sedan började han skrika igen), totalt 4 timmar.
Andra natten gick bättre, protesterna var inte lika vilda och det var mer tystnad mellan varven, ändå fick jag buffa en massa och jag fick hålla på totalt 3 timmar och 40 minuter.
Sedan har tiden minskat, men många nätter kan det fortfarande vara vakenpass på 2 timmar i sträck!
Natt 5 sov han faktiskt ända till 5.30, så då var vi kanske på rätt spår.
Natt 6 och 7 somnade han helt själv utan protester. (Även om han vaknade och behövde hjälp med ramsa.)
Redan första helgen fick vi besök av farmor och farfar (natt 8, 9 och 10). Såhär i efterhand ser jag i mina anteckningar att de nätterna hade han längre uppvak och var oroligare. Hade jag kunnat backa bandet och avstyra det besöket hade jag gjort det!
Från natt 12 fick jag råd att sluta gå in och istället stöka med husljud utanför. Jag valde att stryka tvätt och nynna. Dock var jag tvungen att gå in redan samma natt, då han flyttat iväg sig så långt att andningslarmet gått igång. Även natten därpå går jag in då han håller på i över en timme (läggningen, han kommer aldrig till ro). Då har han kravlat så högt upp att han inte kan lägga ner huvudet och jag får rätta till honom och sedan somnar han snabbt. Ytterligare natten därpå slår vi vårt rekord och han är bara vaken 9 minuter totalt (även om jag faktiskt var inne hos honom då också…).
Sedan en ”vanlig” natt med en timmes vakenpass... Därpå är det julafton (natt 16), vi har både dag och nattgäster. Han vaknar tre gånger där han håller igång i totalt 2 timmar. Även om han har en del tråkiga pass där han håller på från 20 minuter upp till 1,5 timme, så klarar han att somna om själv på många uppvak. Sedan fortsätter han att ha massa tråkiga nätter fram till natt 21 där han i princip sover fram till 5.40, natt 23 är också en bra natt men ramsa kan krävas några gånger, även om det räcker med 1x4 som jag kan ramsa utan att gå upp. Natt 25 är också en mycket bra natt där han totalt är vaken/gnäller 8 minuter. Sedan blir det sämre och det visar sig att han håller på att få tänder. Han har så ont att det är svårt att få honom att äta dagtid. Då går jag in på natten och ger alvedon i sängen. Natt 28 blir faktisk rätt så bra, trots tänder. Ger alvedon och han somnar om. Natt 29 kanske jag gjorde bort mig. Jag var på nedervåningen och vi spelade musik, plötsligt hörde jag att han skrek, och jag vet inte hur länge han hållit på. Det tar mig en timme att få honom att somna om. På småtimmarna blir det ytterligare ett pass på över 1 timme. Natt 30 är också tråkig.
Sedan, plötsligt, kommer en natt när han sover hela natten!!! Han kan! :) (Börjar ”prata” före 06, men inget skrik eller gnäll.) Natt 32 och 33 tråkiga med mellan 1-2 timmar vakentid. Natt 34 rätt så lugn fram till 5.45. Vi börjar prova med dammsugning utanför hans rum när han skriker upp sig. Fungerar rätt så bra i början, fungerar även bra med musik.
Natt 39 räcker det med ramsa några gånger under natten. Kul att känna att ramsan tar!
Natt 41 räcker det att ramsa en gång på hela natten och han sover tills han väcks 06.15!
Natt 42 hemsk med ett nästan 2 timmar långt vakenpass.
Natt 43 en bra natt där ramsan fungerar.
Då han varit svårlagd på sistone och dessutom har det varit svårt att få honom att sova det tredje dagpasset, så bestämmer vi oss för att ändra i schemat till det nuvarande (vi tar bort tredje sovpasset på dagen). Detta har vi alltså kört fyra dygn nu med start dagen innan natt 44. Dock så har han svårt att få in dagslurarna bra och natt 45 blir han dessutom förkyld och vaknar med feber… Det har varit tråkiga nätter där natt 47 var den värsta med ett vakenpass på nästan 2,5 timmar… Dagen innan sov han också väldigt dåligt. Kan ju bero på förkylningen? Mitt i allt provade jag solfjädern (natt 45) och då lugnade han sig tillslut efter att ha skrikit i 40 minuter. Natt 47 var solfjädern ingen hit… han var vaken totalt 2,5 timme! (Jag kanske överanvände den?) Det var den natten jag började skapa ett konto här på forumet… Dagen innan natt 48 sov han äntligen precis enligt nya schemat! Den natten blev också mycket bättre, med en total vakentid på ca. 20 minuter där det räckte att ligga kvar i soffan och ramsa. Även idag har han sovit dagslurarna enligt nya schemat, det kanske helt enkelt tog några dagar att få de nya tiderna på plats. Dessutom somnade han själv nu ikväll helt utan protester!

Bakgrund:
Något som kanske kan spela in är att vi tillämpat buffning sedan han var två månader, detta för att han skulle somna i egen säng, vilket han gjorde och sov till mellan 12 och 01 innan han ville ha mat första gången. Från tre månader började han vakna första gången för mat redan vid 21-22. Han somnade dock alltid om och sov antingen i sin säng eller bredvid mig tills han var mellan fem och sex månader. Då kunde han börja snurra och trassla och vara vaken långa stunder, vad man än gjorde. Därav drog vi igång kuren, så snart hans rum var färdigt. Han buffades ofta på kvällarna, vilket gjorde att han vande sig vid att buffas vid läggning (även om vi alltid slutade innan han somnade). Detta kan ha bidragit till att natt 1 och 2 blev så jobbiga.

Notera att jag aldrig lyft upp honom ur sängen under kuren utan alltid lugnat honom på plats.
Jag har försökt att bara ramsa sedan natt 3, men ibland har jag gått in och rättat till honom om han låtit mycket upprörd. Ungefär varannan gång lugnade han sig och varannan blev han mer upprörd…
Det som gör mig osäker, skulle jag tro, är att han ibland behövt hjälp. När jag gått in har han fått ut benen genom spjälorna, kravlat för högt så att han inte kunnat lägga ner huvudet, trasslat in sig i pyjamasen… Men lika gärna kan han ligga bra eller ”bara” utan täcke. Jag behöver råd om när jag bör gå in och när jag bör avvakta.

Vi är bortbjudna imorgon, en timmes resväg med bil, men som läget är nu kommer jag inte våga åka. Jag vill inte förvirra honom mer innan nätterna sitter. Men jag börjar känna mig låst då detta har pågått ett bra tag nu...

Så nu till min fråga: Hur ska jag få honom att sova hela nätter? Vad gör jag för fel? Springer jag in för ofta i hans rum? Vad ska jag annars hitta på när han skrikit i en timme eller två? Är vi på rätt väg även om det är kraftiga bakslag nu med förkylning och allt?

Detta måste vara den mest långdragna kur… Krävs en envis mamma för att fortsätta :)
Mamma till en underbar liten gosse född 5/5 2017, kur startad 9/12 2017
Gossen har även tre storebröder :D
EnvisaMamman

Re: Hur kommer jag i mål med kuren - är nu inne på natt 49..

Inlägg av EnvisaMamman »

Hej igen,

jag ville bara meddela att natten gick strålande! :D Lille gossen somnade utan protester och sov hela natten utan att ens gnälla eller gny i sömnen, detta har aldrig hänt förut! Jag hörde honom 05.52 (ska väckas 06.15) men han mumlade och var lugn fram tills jag "väckte" honom med ett glatt GOD MORGON klockan 06.00 (jag vågade inte vänta längre utan utnyttjade marginalkvarten).

Jag har funderat lite själv på vad jag kan ha gjort för fel under kurens gång, bland annat har jag nog gått in och stört honom lite för mycket. Dessutom har jag inte väntat 10 minuter efter en ramsa innan jag gått in. Det kanske har gjort att det tagit onödigt lång tid att få ramsan att fungera. Jag ska jobba mer på dessa punkter.

Idag har han än så länge sovit dagslurarna enligt schemat, men legat och skrikit ett bra tag innan han somnat. Felet kan ha varit att han var för trött när han lades och inte orkade med något skratt-till-gonatt (eller läggning eller vad man nu säger). Det gör mig lite orolig inför hur natten blir, men jag får ta nya tag när han vaknar så får jag ge honom en riktigt rolig dag!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja det känns som det är många vargar som behövs skjutas :wink: : Om du är rädd att han fastnar i spjälorna så lägg honom i resesäng istället eller sätt ett högt kraftigt vadderat spjälskydd i spjälsängen. Sovpåse istället för täcke så stannar pyjamasen på plats och han blir inte kall.

Huvudet på spiken: Du SKA inte gå in i rummet alls det är därför det tar så lång tid och att du inte väntat minst 10 min efter ramsan. Hur ska han veta vad som gäller om du går in ibland och ibland bara ramsar, vad är det då ramsan betyder: Mamma kommer eller dags att sova :shock: ?!

Nu vet du vad som behövs göras annorlunda och du kom det själv vilket alltid ger mer attityd tycker jag. Kör så det ryker! Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
EnvisaMamman

Inlägg av EnvisaMamman »

Hej, tack för svar.
Vart kan man få tag på ett högt, kraftigt, vadderat spjälskydd? Finns det sådana på Babyproffsen eller liknande eller behöver man beställa på nätet någonstans?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tror säkert babyproffsen har ngn modell men det är ju smidigt och snabbt beställt också, oftast billigare med :wink: . Jag vet att det finns såna från frank och poppy(har själv), sebra, Ng baby, done by deer tex. Kolla, jollyroom, babyland, lekmer, bamba, pixizoo tex

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Här hittar du sebra tex:https://www.jollyroom.se/barnrummet/san ... -345cm-bla

De ligger runt 800 kr, så inte så billigt men samtidigt har min minsting fortfarande kvar sitt vid snart 3,5 års ålder( han ska byta till stor säng snart, väntar ut trotsen :lol: ) så man kan ha det ett bra tag och sen sälja vidare.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
EnvisaMamman

Inlägg av EnvisaMamman »

Tack, nu har jag beställt ett spjälskydd, tänk, jag visste inte ens att det fanns sådana där tjocka skydd! :)
Det ska bli skönt att veta att han inte får ut armar och ben längre genom spjälorna. Somna utan täcke brukar gå bra, då går jag bara in efter en stund när han sovit 10 minuter och stoppar om honom. Det här borde kunna minska mitt spring in till honom!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

* ser du fått svar medans jag skriver men postar ändå *

Hej och välkommen! :D

Många gånger när man skriver ner sitt problem och formulerar det så ser man också lite själv vad man gjort eller inte gjort. Tror du själv märkt mycket här! :wink: :D

Jag ligger och räknar lite på sovtiderna du har och schemat. Har jag rätt att han är 9 mån om drygt 1 vecka?

Det kan vara värt att dra ner långluren till 1,5 tim tycker jag. Om du vill skjuta lite på den så den börjar lite senare och slutar lite senare får du välja. Men 9-11 mån är det oftast 14 tim sömn/dygn och då är du 45 min + om man säger. Men det är för tidigt för 1 lur, så jag skulle ha 12+45+1,5 om jag var du.

Sen tror jag du skulle ha bra om du hade lite mera mat. Säg amma direkt vid varningen och sen ge en andra frukost med familjen typ 1 tim senare med plockmat. (inte senare än så men tidigare går bra) Då kan du ha lunchen närmare 11 eller lite senare, då är han mera mätt inför lunchluren och kommer sova den längre bättre utan protester! Jag skulle också gärna se lite riktig middag 17 eller 17 30 med familjen och inte gröt. Amma som slurk går bra om du vll och han är mätt. Men runt 9 mån är även sociala färdigheter och social delaktighet viktigt. Så alla får familjetid att vara med.

En sak till jag tänkte på är sängen. Det kan vara värt att köpa ett bra liggunderlag och klippa till och få in runt sängen som spjälskydd så han inte kan trassla in sig eller göra illa sig och du blir lugnare och behöver inte hjälpa honom att lägga sig rätt och därmed trafikera rummet mindre.

Sen tror jag lille herren är mitt inne i 8-mån ångesten. Läs gärna en del om det! Allas tar sig lite olika uttryck och detta är förmodligen hans. Och när världen är i den gungning det är vid 8-mån behöver du vara stabiliteten själv och de där första veckorna var ju liksom inte de mest stabila. Men börjar bli nu, han bara undrar om du verkligen kan vara det framöver.

Ang förkylning tandsprickning m.m. försök dutta med allt det där INNAN du lägger honom för natten, tömma näsan, man kan gnugga flytande Ipren på tandköttet inför natten om man vill, eller bedöva med typ plastsmörknivar man har i frysen osv.. Min son åt bara frukt den tiden, men det gick med. Gärna frusna päronhalvor som halvtinar får du sorbet.

Skall du på middag eller åka bort, försök vara hemma till läggning ett tag till, speciellt nu under 8-mån ångesten, de är bara sååååå känsliga denna tiden. Den är i ca 1 mån, sen vid 9-10 mån har du en riktig tuffing, då funkar det nog bättre. Satsa extra på skratt till gonatt! :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
EnvisaMamman

Inlägg av EnvisaMamman »

Tack för svar!

Bra tips med sömnen, men jag avvaktar nog ett litet tag innan jag minskar middagssömnen till 1,5 timme. Det har inte gått en vecka än med nya schemat och jag tänkte att det skulle få sätta sig. Nu sover han sina 2 timmar middagsvila och har gjort det senaste 4 dagarna tror jag. Om han sedan fortsätter att vakna för tidigt på morgnarna (han vaknade 05 imorse, sov för övrigt hela natten) så kortar jag ner middagssömnen till 1,5 timme. Jag skjuter nog fram den lite också då som du föreslår.

Bra tips också med second breakfast...
Jag har försökt få till schemat med de fyra målen och inte tänkt på att man kan ha lite extra frukost. Det blir bättre då med lunchen också som inte hamnar så förskräckligt tidigt. Jag siktar nog på 11 framöver. Vi brukar äta frukost vid 7 på vardagarna, så då kanske jag kan ge lite havregrynsgröt som jag ändå kokar till de andra barnen, jag får koka utan salt. Ibland har vi gett honom smörgåsbitar. Jag har tittat lite på andra trådar vad man kan ge för plock. Avokado och kikärtor hittar jag som förslag. Har du fler förslag?

Spjälskydd är beställt :)

Jag ska läsa på om 8-månadersångesten igen. Man behöver fräsha upp kunskaperna igen, för varje barn. Vi åkte aldrig iväg igår. Jag vågade inte. Vi skyllde på att han var förkyld...

Jag försöker nu roa honom så mycket jag orkar på dagarna. Hittade en annan tråd där ni rekommenderar att vara ute både för- och eftermiddag så det var vi idag. (Fast usch vilket tråkigt väder, längtar till våren!) Hoppas att det kan hjälpa att få honom att sova hela nätterna.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
EnvisaMamman

Inlägg av EnvisaMamman »

Hej igen,

under två nätter har han sovit nästan hela natten. Till 05 respektive 05.20. Men inatt var det krångel igen och han gnydde först vid 00.45, då ramsade jag snabbt en ramsa x4 som drogs ihop med bekräftelse och han somnade om fram till 02.10. Då hörde jag att han var vaken, men ramsade inte förrän 02.20 när han började gnälla. Vid 03 (efter 40 minuter) gick jag tillslut in till honom (det nya spjälskyddet har inte kommit ännu) för att se om det var något problem. Det var det inte. Han låg åt fel håll i sängen utan täcke. Jag lade honom tillrätta, tryckte till och ramsade mig ut. Nu blev han jättearg av detta. Jag började dammsuga utanför, håller på i 20 minuter, men han lugnar sig inte. Jag går in igen och ger solfjädern mellan 03.20-03.40. Han hade mycket snyft i kroppen och det tog lång tid att slappna av. (Här var det en avvägning att inte gå ut innan han var helt lugn, men innan han somnat). Hur som helst avslutar jag solfjädern med ett tryck och går ut med ramsa x4. Han somnar inom 10 minuter. Sover fram till 04.25, då han börjar gnälla men tystnar när jag ramsar och sover fram till 06.15 då jag väcker honom.

Jag har funderat på varför han plötsligt sover dåligt igen. Dels sov han inte bra under dagen (vilket han gjort nu många dagar). Dels råkade han vända på ögonlocket så att det hamnade "ut-och-in" när han gnodde sig i ögat strax innan läggning på kvällen. Det tog nog någon minut innan vi lyckades vända tillbaka ögonlocket. Sedan lugnade jag honom och vi försökte skratta upp honom så gott vi kunde innan läggning, så han var glad när han lades.

Min fråga är egentligen: Hur ska jag hantera natten när det blir såhär? Borde jag inte ha gått in alls? Hur länge ska han få skrika/gnälla? Är det rätt att ge solfjäder för att han ska lugna ner sig? (Vissa nätter har han hållt på i 2,5 timme, så jag visste att det fanns en risk att han skulle hålla på bra länge till...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, svar ja, du skulle inte gått in där första gången! Läs igen om tidiga morgnar! Andra gången känns aningen mera motiverat, men du skall vid detta laget klara att lugna honom med en ramsa X4, X6, X8 om så krävs. :wink:
Tor 2006

EnvisaMamman

Inlägg av EnvisaMamman »

Nu är jag där igen. Förra natten gick bra där han tystnade första gången jag ramsade. Men inatt har han skrikit en timme nu. Först var det bara gnäll, då svarade jag med ramsa x4. En mer bestämd ramsa när han börjar låta argare. Han svarar med att bli jättearg. Då sätter jag på musik, ganska högt. Fortsätter även att ramsa, men mer sällan, går då fram till dörren och ramsar högt, bestämt och tydligt. (x4)
Inget hjälper, han är lika arg.

Dagen innan kom äntligen det nya spjälskyddet. Jag satte dit det tillsammans med gossen som satt i spjälsängen och lekte under tiden och var mycket glad.

Tillslut nu inatt så går jag in för att lugna honom, jag ser till att det gått 10 minuter sedan sist jag ramsade. Han har knölat runt med madrassen och lakanet. I fortsättningen måste jag bädda ner det bättre. Han blir lugn nästan så fort jag går in och börjar hjälpa honom. Trycker avslutningsvis till (snabb solfjäder). Ramsar x4 ut. Han svarar med tystnad. I 8 minuter. Jag drar ner volymen på musiken. Sedan börjar han smågnälla, men tystnar själv. Ett par minuter senare gnäller han mer, protesterar mer högljutt. Ramsar då x8 utanför dörren, men han tystnar inte. Där står vi...

Och nu har han varit vaken 1 timme och 20 minuter.

Hur ofta och länge ska jag ramsa? Ska jag hålla på tills jag känner att ramsan tar? Att "bara" ramsa x4 (eller x8, för den delen) verkar inte ta alla gånger. Den här tiden mellan 02 och 03 är inte ovanlig att lilleman håller igång... Och det är inte ovanligt att det tar 1,5 - 2 timmar innan han slutar. :(
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, du kan ramsa mer än x4 eller x8, ofta tycker jag x16 brukar vara bäst i rejäla ramsdiskussioner. Tänk så här: Varje gång du ramsat ska det gå MINST dubbelt så lång tid som det sa att ta ramsan innan du ramsar igen och denna får inte vara fler verser än innan utan lika lång eller gärna kortare. Arga barn biter dock inte ramsan på så då får man låta dem rasa av sig innan man kan börja ramsa.

Det låter inte som det var kris, att madrass och lakanet ligger på sniskan är ju ingen katastrof som gör att man inte kan sova, alltså skulle du inte gått in. Du kommer inte att lyckas med kuren förrän du slutar gå in i rummet :!: . Han somnade ju inte om heller, eller hur? att gå in gör bara arga barn mer arga till slut.. När man väl fått ramsan att ta ordentligt i några rejäla ramsdiskussioner brukar poletten trilla ner till slut.

Hur ser det ut på dagtid? får han massor av fysisk aktivitet? utevistelse? social delaktighet?

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
EnvisaMamman

Inlägg av EnvisaMamman »

Tack!

Vad bra, då provar jag att ramsa mer aktivt, alltså kunna jobba lite längre än x8 som inte alltid räcker.
Jag vet att det var dumt att gå in... :( Nu har jag iallafall bäddat fast lakanet hårdare. Jag SKA klara detta!

Dock är jag orolig för hur natten ska gå, jag fick inte i honom någon kvällsmat. Han bara knep igen munnen och gnällde. Jag bröt tillslut och badade honom som han älskar, då livades han upp. Sedan provade jag igen att mata efter badet men det var samma sak. Jag lyckades kvällsamma honom skapligt iallafall. Troligtvis var han för trött.

Ja, han är med i social aktivitet. Han brukar få lyfta på locken när vi lagar mat, det tycker han är kul (innan grytan blivit för varm), han jobbar intensivt med bakmaskinens delar, jag tar ner skärbrädan på golvet för att han ska få vara med när det är dags att dela potatis eller vad det kan vara. Han suger på strumpor när jag viker tvätt. Osv...
Han får även sitta med vid bordet när övriga familjen äter, antingen ligger hans mål samtidigt eller så får han något litet att tugga på.

Han kan inte förflytta sig ännu och nu är han snart 9 månader. Jag tror att det ligger en del frustration i det. Kanske vi ska öva mer aktivt på golvet utan strumpor, men han brukar tröttna fort. Roligare är det i gå-stolen som han far runt med i huset och kollar in storebröderna.
Jag försöker även få till utevistelse både för- och eftermiddag, men det är inte alltid vi får till det. Vädret gör dessutom att han antingen sitter i vagnen då eller blir buren.

Oftast fungerar sömnen bra på dagen, idag gick det bra. Igår gick det inte bra. Ofta återspeglas det i nattsömnen som brukar bli dålig om dagsömnen var det. Dagsömnen har fungerat i stort sett från dag 1. Det är "bara" nätterna som krånglar...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"