6v bebis ingen sömn på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
Jag är nog bara rädd för att lägga kl 19, då det känns som att han kommer tro att det är en liten powernap men det är väl som allt annat, en vanesak o vi måste få ordning på sömn och rutiner.
Inatt gick det skit skulle jag nog vilja säga.. Förstår och har läst vargtimmen men att det skulle vara ett problem nu tredje natten?
Imorgon blir det lök i kastrull under spjälsängen!
Här nedan följer anteckningar från natten:

Natt 3
20.00 på väg in till sovrummet han ör
så trött och somnar nästan på vägen dit läggs bara ner, han somnar direkt..
22:45 vaknar lite gnäll övergår i gråt går in lätt buff ramsa x 4, sedan bekräftelseramsa tyst 22,47
01.43 lite gnäll avvaktar , han somnar om
02:35 gråt, ramsar x 4, han blir ej lugn går in snabbt tillrättalägger kort buff, ramsa x 4 bekräftelseramsa tyst 02:37
04.10 vaknar skrik och gråt!
Försöker allt möjligt: buffa till lugn han blir inte lugn, tänker ok kanske ramsan tar istället men nej inget får lugn på honom, han är rejält täppt i näsan, snabbt nässug och nässpray i sängen, han är jätte upprörd!
Får buffa lugn och ramsa i omgångar ända fram till kl 07 där vi tar god morgon! :-(..
Vet inte vad vi gör inför denna natt som ska bara annorlunda?
Kan jag börja ge välling nu? Rek är ju från 6 mån, han är 5mån 2v gammal?
Kram
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Det som hände var att han återigen frågade om han kunde sova tryggt och lugnt och du svarade honom genom att släppa in vargarna!!! Läs Safarin igen i SHN! Du måste våga backa och låta ramsan ta över helt, INGEN trafik i rummet, ledsen = betryggande ramsa, inte gå in och buffa!!

Skjut vargarna och på'n igen med Attityden av självklarhet.

Självklart kan du ge välling om du vill!

Han kan, vill och behöver sova. Läs Safarin igen!!

Kram

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av HannaV »

Hej!
Här nedan kommer anteckningar från natten..
Natt 4
Läggs kl 20.
Tillrättalägger plus solfjäder
Han gråter inte men han tar sig upp på alla fyra gång på gång , vill ju så gärna inte buffa idag , ramsar mig ut x 4 han gnäller när ja slutar ramsa utanför dörren varvid jag ger en påminnelseramsa. Tyst
Jaha han somnar nog snart tänker jag och går till köket och fixar disken. Efter 10 min lyssnar jag utanför dörren han är ju vaken o leker! Ska ja in eller avvakta? Nej jag går in o tillrättalägger, här ska det ju sovas ?
Tillrättalägger solfjäder, han blir upprörd och gråter, får buffa lugn sedan ut, ramsa.. tyst.. ger bekräftelseramsa.. tyst.. kl är nu 20:35..
Vaknar kl 04:51! (Kan inte tro det när jag ser klockan, han har sovit över 8h i streck, det har aldrig hänt tidigare!)
Nåja, skrik o gråt är det i vilket fall..
Ramsar x4 utanför dörren, då jagar han upp sig ännu mer.. Nehe ramsar x8.. han skriker ännu högre nu.. går in, han har vänt sig på rygg, lägger på magen tillrättalägger solfjäder lätt buff, ut! Ramsa utanför dörren, tyst. Kl är 05.15
Vaknar 07.15 hör att han är vaken och leker glatt i sängen.

Vågar ja hoppas o tro på att det kommer att fortsätta i rätt riktning nu?? :-)
Jag måste läsa på om safarin ja, vargtimmen lär ju spöka för oss framöver ..
Tack tack tack så mkt för all stöd och återkoppling snälla ni!! <3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Inte tro och hoppas utan fortsätt konsekvent att genomföra kuren!! Nu är det INGEN trafik inatt utan ramsan tar över som ditt kraftigaste verktyg! Lyssna, avvakta, husljud, dammsug utanför rummet om han är arg och när du känner att du bara MÅSTE gå in, DÅ får du ramsa x4 med det budskap (tystande, lugnande, bestämt, tröstande etc) som du hör att han behöver. Var beredd på frågor, de ska ju komma och du vet hur du ska besvara dem (med ramsan)! Var beredd på ramsdiskussioner, men gå inte in. Gå Inte In.

Heja på!!
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 6v bebis ingen sömn på natten

Inlägg av Ylvispylvis »

Vad säger han med sitt "skrik och gråt"? Lyssna!! Du kommer uppleva en ny dimension av att höra vad ditt barn säger/frågar genom skriket och det är faktiskt en underbar upplevelse! Men kräver att du backar, vågar lita på att han kan sova och verkligen lyssnar på honom istället för att bli orolig för att han skriker, eller hur?! :)

Kram
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"