Mat och sov bebis 3,5 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
josie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 02 sep 2017, 20:43

Mat och sov bebis 3,5 månader

Inlägg av josie »

Hej,

Jag har några frågor angående matning och sovrutiner som jag inte riktigt har förstått. Vår bebis äter ersättning.

När bebis sover hela natten hur många måltider ska man få in under dagen?
Ska kvällsslurken vara lika stor som övriga måltider?
Hur länge ska jag mata i omgångar inom en timme (dvs när kan/ska bebis börja äta hela portionen direkt)?
Nu har jag matat sista måltiden kl. 17.45-18.30 sen nattslurk kl. 19.30. Är det för nära inpå?

Hur ska jag göra när bebis vaknar ca 1 tim innan "egentlig" god morgon och vägrar somna om?

Tack! :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat och sov bebis 3,5 månader

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Är det en sm-bebis? eller vill du börja med sm?

I alla fall ska jag försöka svara på dina frågor:

1. När bebis sover hela natten är det fyra måltider + kvällsslurk på schemat, frukost, lunch, mellis, middag och kvällsslurken.

2. Det är sällan det går ner lika mycket kvällslurk som övriga måltider men gör flaskan lika stor och prova dig fram. Det är inte nödvändigt med kvällsslurk, det är bara en sista försäkran om att bebis är mätt.

3. Mina barn har aldrig druckit upp all ersättning direkt men vi började med pureer vid 3-4 månader och när de väl får upp smaken för dem så går det undan att få ner maten, vid 6-8 månader kan det ta 10 min att äta en burk matpure + en burk fruktpure´om man har en matglad bebis. Med ersättning får man prova sig fram men man erbjuder inom timmen som sen kortas ner till 45 min.

4.Kvällsslurken kan komma så tätt som efter en timme efter föregående måltid är slut.

5. om bebis vaknar för tidigt på morgonen använder du dina vektyg, vagning el buffning nu innan ramsan är i bruk. Kom ihåg att mörklägga rummet så det är kolsvart och inga ljusglipor för att minimera risken för förtidiga uppvak. Ibland kan tidiga morgnar indikera att det är dags för en schemaändring, att det är för mycket sömn på dagtid.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"