1 månads otillfreds bebis - hjälp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
johannar
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 14:55

1 månads otillfreds bebis - hjälp

Inlägg av johannar »

Hej,

Jag har en (om två dagar) fem veckors liten tjej. Som är väldigt otillfreds med sin tillvaro.

Redan från första början började de sk. "kvällstrasslet". Då sov hon så fint på dagen, men de gör väl de flesta i början.
Sakta men säkert började hon bli orolig också på dagen. Hon sov fina lurer - men det undrar mig att så fort hon är vaken, så är hon otillfreds. Jag får känslan av att hon inte trivs. Hon tycker nästan inte ens om att titta utan gråter så fort hon inte är vid bröstet eller sover.

På nätterna vill hon bara ligga och suga hela tiden.

Så för en veckan sedan började jag med standardmetoden efter att ha läst barnaboken.
Två första dagarna gick det okej - utom på nätterna, hemska nätter.
Och nu, den senaste dagarna har det blivit helt kaos. Så nu behöver jag så hjärtans mycket råd, så jag kan få ordentlig struktur på det här, för nu är det påväg att gå helt galet.

Först lite snabb info

Mjölken / amning
Det är inte nog för henne att hålla paus (skötbord, umgänge osv) efter bara ett bröst utan jag måste ge henne båda två för att hon ska kunna hålla sig lite i ro (och då verkar hon ändå inte särskilt nöjd). Då är det bara inte särskilt mycket kvar till påfyllningen?

Hon går upp i vikt som hon skal, men har känslan av att jag inte har nog mjölk. Jag ger henne otroligt mycket mat. Och nu såhär efter sekmånaden borde de väl snart ha stabiliserat sig.
Har ni erfarenheter med att ersättning kunde hjälpa på detta?

Umgänge
Hon är ledsen så fort hon är vaken. Hon vill ingenting. Vet inte hur jag ska få henne ur det.
Dessutom har hon otroligt mycket gaser och ligger och klämmer för liv och död. Och de luktar! Detta kan väl viserligen ocskå vara en bov i dramat.

Lurer
Fram till för tre dagar sedan, sov hon ändå okej på dagen. Nu har hon börjat vakna efter 30/35 minuter. Att vakna då, är som jag förstått det ett tecken på hunger.

kvällarna
På kvällarna är hon galen. Jag får helt klart känslan av övertrötthet, och något tre timmars vaken pass här, är nästan inte att tala om. Egentligen känns det som att det passar henne att sova redan kl 19.30 - men är det för tidigt redan?

Nätterna
På nätterna vill hon hela tiden ha mat, och har svårt att somna om efter varven. Jag har köpt andingslarm och lägger henne på magen, ingenting som ännu gjort en skillnad.

Morgonen
From 04 ligger hon och knorrar och trycker och är ledsen. Då är det enda som funkar bröstet. Kan man vagna sig ifrån den?

Okej. Nu till de mer konkreta frågorna så jag kan komma hardcore igång. Jag tänker att jag vill försöka börja med att slopa det första målet i natt - förutsatt att någon härinne har haft tid att guide mig:)

Âr det okej att ta bägge bröst vid första omgången mat?
Âr hon klar nu till en tredagarskur för att slopa första målet?
Om jag lägger henne redan kl 19. Ska jag ge henne mat igen 22 då? Och vagna över 01 maten?
Ska man vagna varje gång hon vaknar därefter fram till 04? och därefter om hon vaknar på morgonen igen?
Ska man också vagna om man lägger ned henne efter nattmålet och hon skriker?


Ska man också vagna henne till sömns om hon har svårt att komma till ro? Vänjer hon sig inte vid att sova i barnvagnen då? Och bli vagnad?

Nu när hon har vaknat och haft helt otroligt dåliga lurer den senaste veckan, hur viktigt är det då att hålla schemat? Eftersom hon bara är fem veckor?
Âr det någon som har erfarenhet med om ersättning skulle hjälpa?

Jag har en MILJARD fler frågor. Men jag hoppas av hela mitt hjärta att någon kan hjälpa mig med detta till att börja med.

SÅ TACKSAM FÔR SVAR!

Hon är född -270317
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 1 månads otillfreds bebis - hjälp

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har själv upplevt att min mjölk försämrats i kvaliteten efter några veckor, jag gick själv ner i vikt så snabbt av amningen att där troligtvis inte var så fet mjölk längre även om det fanns stora mängder ändå. När vi gick över helt till ersättning fick vi en mycket nöjdare bebis.

Har du börjat vänja henne vid att somna själv? Du vagnar kort vid behov, hellre upprepa flera gånger än att hålla på för länge och ALDRIG tills hon somnar för det ska hon göra själv utan bara tills hon är lugn. På detta viset skämmer du inte bort henne med någon vagning utan lär henne att somna själv. När detta väl sitter kan du göra något åt nattmålen. Jag har aldrig varit med om någon bebis som klarat att lägga sig så tidigt som 19.30 vid fem veckor men funkar det så är det ju bra, bara hon hinner få i sig fyra måltider per dag. Jag tror dock det är övertröttheten som spökar. Man brukar räkna nattmål 1 efter 5-6 timmar vid en månad, två nattmål totalt blir lagom. Har du natt 19.30 så blir det typ mellan 01-02 och sista nattmålet mellan 03-04. efter nattmålen är det fortfarande ok att låta henne somna i famnen ett litet tag till. Jag rapade inte ens min yngste på natten för han var så svår att få att somna om efter maten. Kolsvart ska det vara i sovrummet under natten, vid nattmålet tänd endast en liten ficklampa under kudden. Mörkläggning är superviktigt, minsta ljus under morgontimmarna kan få bebis att tro att det är morgon.

Schema gör du inte förrän vid tidigast 2 månader utan följer en rytm. Vad har ni för rytm? 1,5 vaken/2,5 sova eller 2/2. Även om det står i Barnaboken att man vid en månad kan gå över till 2/2 är det få små som klarar det utan övertrötthet.

Uppvak under lurarna kan bero på både hunger och skarvning(vanligast efter 45 min) eller övertrötthet. Jag hade provat att fylla på med ersättning efter amningen och ja -du kan absolut ge båda brösten direkt, så mycket mat som går ner under 1,5 timme. Jag upplevde dock att hos oss så åt lillebror väldigt lite ersättning då medan när jag slutade med amningen så blev det rejält större mängder. Han ammade max 5 min innan han var missnöjd så det blev han inte mätt på. Det viktigaste är att bebis blir mätt, sen vilket sätt de får mat är mindre viktigt så länge mor och barn är nöjda.

För gaser finns det Windy gaspipar på apoteket, funkar bra . Var även noga med att rapa rejält och ofta flera gånger under måltiden. Som det är nu med det ständiga snuttandet får hennes mage inte vila vilket ger gaser.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 1 månads otillfreds bebis - hjälp

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen säger jag också! :D

OM du vill fortsätta amma tipsar jag om FET och MYCKET mat, mycket vätska och luzernte som finns att beställa på nätet och ökar produktionen. Även om brösten känns tomma kan barnet suga fram mer (och framförallt hinner produktionen öka till kommande dagar) så låt henne suga massor under mattiden. Själv var jag i början (första 2-3 månaderna) inte såå noga med just mattiderna eftersom amning är ett kapitel för sig och en extraslurk ibland kan göra gott både för barnet och brösten :wink: . På nätterna har jag haft fria mål när de varit så små. Men där är vi olika här på forumet hur mycket vi orkar på nätterna...och mina barn har fått minikuras för att sova hela nätter :wink:. Det ÄR svajigt i början men jag tycker att du bör fokusera på sovtiderna och på att lära henne att somna själv precis som MamaA skriver, och få in en bra rytm på det sättet. Vill du fortsätta amma men behöver fylla på med ersättning så börja med brösten och sedan flaskan (fast risken finns att hon slutar amma om hon gillar flaskan). Delamning är livet, tycker jag (som har delammat i kombination med riktig mat från typ 3 mån ålder)! Så känn hur du vill göra med maten, och se på ditt barn om hon är mätt och belåten eller inte.

När man är i de första tre månaderna känns allt ganska svajigt och man åker i alla diken som finns. MEN det är en väldigt kort period och nu när du har hittat hit så kan du vara säker och trygg i att det kommer att ordna sig med tiden :sleep: =P~ \:D/ ! Vi finns här för dig!! :mrgreen: Var lugn, slappna av och njut (så mycket du orkar och kan) av din lilla skatt!! :heart:

Kämpa på-kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"