Har en betydligt bättre känsla idag (och igår), då problemet med vändningarna har slutat och det känns som om lillebror har "accepterat" att på magen ligger man och sover.
Natten har varit väldigt bra, kändes skönt när han igår somnade med bara 1 ramsa! Här vid morgonluren behövdes det dock 3 gånger igen, det har varit det vanliga hittills. Dessutom kom dett ett skrik kl. 05.15 men somnade om (eller blev tyst) av sig själv, det samma kl. 05.50 och sen kl. 06 hörde jag det underbaraste ljud från sovrummet: M som "pratar" för sig själv i sängen - dvs han ligger där och är NÖJD. Jag tog upp kl. 06.15 en vaken men nöjd och glad bäbis!
Jag gjorde "felet" igår morse och igår på lunchluren att ta upp en inte helt nöjd bäbis.
På em. luren igår la jag nån minut före 15.45 och han somnade väl ungefär 15.52, då väckte jag 16.05. Är detta rätt tillvägagångssätt?
Hellre lägga lite tidigare tycker du alltså Torsmamma? Och väcka vid "rätt" tid oavsett när han har somnat? (och om han inte hinner somna till rätt tid, ge honom 5 min när han väl somnat?)
Så angående mat. Det är en här som fortfarande vägrar frukost, mellis och kvällsmat. Jag försöker ge gröt till frukost och kvällsmat och nån fruktpure till mellis. Jag tolkar det lite som att han helt enkelt inte gillar det jag serverar, men det kan också vara så att han är mätt.
Hur gör man med amningen på bästa sätt nu? Idag när han vaknade t.ex. så har jag ju 2 stk helt sprängfyllda bröst. Jag gav honom då från bägge brösten vid 06.30 och när jag försökte med gröt runt 7 så var väl känslan att jag försökte tvångsmata en sån där anka som man gör "foie gras" av... Han kräktes en massa småskvättar hela morgonpasset sen så min tolkning är väl att han är för mätt efter amningen...? Men samtidigt måste jag ju tömma brösten på morgonen.
Sen har jag fått lägga lunchen tidigare, ca 10.30 för då är han jättehungrig. Det han käkar till lunch och middag är morotspuré, sötpotatispuré, pumpapuré, helt enkelt allt som är orange. Jag gör också en gryta på tomat, lök och morot och lite oregano som han tycker är supergod. Har försökt med andra smaker och kött och sånt - det funkar inte själv men om jag blandar i en liten sked i hans kära morotspuré eller liknande så kan det gå... Katrinplommon som han brukade äta förut går inte alls! Jag har brukat ge honom 4 stk iskubstärningar med grönsakspuré, men igår vid lunchen så prövade vi efter det med katrinplommonpuré, vilket han inte ville ha. Så gav vi 2 till iskubstärningar med morot/gryta som han slukade!
Middagen har jag också gett runt 16.15-16.30, när han vaknar från em-luren helt enkelt. En klassisk situation är att han är så hungrig/grinig att man måste ge bröstet först och sen kan man få i honom mat. Klurigt! Ska man helst försöka vänta med amning till efter maten, och då ge bägge brösten? Eller om han har hunnit bli riktigt grinig, ge ett bröst och sen vänta typ en halvtimme innan man försöker ge mat och ett bröst till?
Och kvällsmaten - vissa kvällar går det i honom lite gröt. Men jag tycker det är svårt att veta hur man ska fördela amningen. Runt 18 är han så trött att det ibland måste bli lite bröst innan man ens kan försöka med gröt.