Matvägrare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Aronsmama

Matvägrare

Inlägg av Aronsmama »

Vi förbereder oss för kurstart i fredag och skulle därför vara tacksam för snabbt svar :) Vår son har alltid varit väldigt specifik med sitt ätande. Han kan vägra totalt för att i nästa stund vara vrålhungrig. T.ex. ikväll vägrade han kvällsflaskan totalt, hur vi än trugade, men vägrade också sedan somna och då jag tog upp honom 5 minuter senare svepte han i sig hela flaskan i ett nafs. Andra kvällar har han vägrat kvällsflaskan, somnat snällt, men vaknat ett par timmar senare vrålhungrig. Hur gör vi om han vägrar kvällsflaskan vid kurstart? Kura ändå och låta honom vara hungrig hela natten? Är rädd för att mitt självförtroende brister om han vägrar kvällsflaskan under kuren :(
Storasyster -12, kurad vid 6 mån.
Lillebror 20.10.2016, planerad kurstart 28.4.2017
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Matvägrare

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D
Hur gammal är sonen? Hur ser schemat ut?
Går gärna in under kontrollpanel och skriv i dinsignatur barnets födelsedag och kursätartsdag så blir det lättare att hjälpa dig. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Aronsmama

Inlägg av Aronsmama »

Han är 6 mån och schemat ser ut så här: 7.30 väckning och frukost. 9.30-10.15 tupplur. 10.30 lunch. 12.15-13.45 tupplur. 14.00 mellis. 15.45-16.30 tupplur. 16.30 middag. 19.15 kvällsflaska. 19.30 godnatt.

Har lite problem med att få in så här många gånger mat under dagen. De gångerna han äter ordentligt tar det lite längre före han blir hungrig igen. För tillfället äter han 1-2 gånger om natten och då är han jättehungrig!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag ska också börja kura min pojk på fredag! Som det ser ut nu så äter han 2-3 ggr på natten. Jag tänker att han har ju fått in en vana att äta på natten vilket gör honom hungrig på natten. Nu ska jag bryta den vanan och då kommer han säkert vara hungrig i några nätter innan vanan brutits. Anna säger ju att aptiten kommer på dag tre, så det är kanske då dom inser att man ska vara hungrig på dagen och inte på natten =)

När det gäller att få i maten på dagen så säger anna att maten ska gå i på 30 minuter när man är 6 månader va? Men samtidigt pratar hon ju om marginalkvartar vid behov, så om du tycker att du fått i han för lite så truga i en kvart extra. Kanske ta en 10 minuters paus och sedan prova lite igen? Detta kommer ju sätta sig när han lär sig tiderna och antagligen blir han mer hungrig på dagen när han slutar äta på natten.
Min dotter va jätteknepig med allt vad mat hette, och jag vågade därför inte ta bort nattmålet för henne vid 4 månader. men vid 5,5 mån, när hon sov över av sig själv (hon är SMad) så började hon i samma stund äta jättebra på dagen. =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Du skulle även kunna flytta fram middagen till 17 eller 17.30 för att den ska komma närmre natten (för nattslurken är ju inget stadigt mål) och för att du ska få lite mer tid mellan mellis och middag =)
Aronsmama

Inlägg av Aronsmama »

Ok, tack för tipsen! Jag tänkte lite tvärtom där, så att om jag ger honom middag så tidigt som möjligt så kanske jag får i honom kvällsmjölken sen. Har också funderat på att ge endast puré till middag och spara mjölken till kvällsslurken. Tänker jag helt fel då?
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det tycker jag verkar som en ypperlig ide. Kvällslurken ska ju bara va en extraslurk, ett reservmål om man nu råkat äta lite för lite under dagen.. de andra fyra målen är de man ska stå sig på. och orkar han inte äta tillräckligt med puré till middagen så är det ju inte så långt kvar till slurken =) min kurade stora pojke åt flaska morgon och kväll och de övriga tre målen va enbart mat och det funkade kanon, han har verkligen varit en sovare ända sedan vi kurade och nu är han 6 år snart =)

ger du ersättning? kan tipsa om en grej jag har gjort, och ska börja göra, för att flaskan ska bli lite mer mättande. Jag har köpt holles risgröt eller hirsgröt, och haft i en matsked ca av den i flaskan plus en liten klick kokosolja. man kan även ha i en rå äggula (silad så skinnet försvinner) i flaskan för att göra den mer mättande =)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

och ger man färdigköpta burkar kan man ha i en klick smör/kokosolja/äggula i purén för att göra den mer mättande! det är ofta väldigt kalorisnåla dom där brukarna, och en del vatten i, så då får man i bebis mattande mat även om det inte blir så stor mängd =)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har supertips av Sigyn. Jag skulle precis som ni är inne på ha LÄNGRE tid mellan måltiderna. Gärna 3,5-4 tim. Då får man LÄTT in 3 riktiga måltider, 1 mellis och 1 kvällsslurk (just slurk) där man får i sig om man missat något över dagen. Det är inte det man äter direkt inna man somnar man står sig på, utan det man fått in över HELA dagen. Så med det sagt så får han i sig mera till frukost lunch och middag är inte slurken av vikt alls. Min son slutade med slurk tidigt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Aronsmama

Inlägg av Aronsmama »

Ok, ja ni har säkert rätt. Jag ska kolla över schemat!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"