Lång tid har gått sen jag hängde hör sist, men nu är det dags igen. Den 17/2 föddes lilla lillebror, vår trea. Således blir han fyra månader den 17/4. Vägen från tills nu har varit krokig, jag försökte (återigen) helamma, med följden att lillebror gick ner hundra gram under sin tredje livsvecka. Denna vecka ammade han konstant och sov knappt någonting, i efterhand känner jag mig lite dum att jag inte fattade att han va hungrig, men jag blev glatt påhejad av "amningsexperter" att detta var heeelt normalt. När han var tre veckor började vi med ersättning och mängden ökades på rätt snabbt. Nu äter han ersättning som "mat" och amningen är mer som förrätt, efterrätt och ibland lite snutt.. Att han fick för lite mat satte sina spår i flera veckor efteråt och han sov dåligt och var allmänt missnöjd.
Men sen han var tre månader har jag försökt köra på schemat 12-45-2-45 och nu sitter det hyfsat bra.
Vi har bestämt oss för att kura därför att:
1. Lillebror vaknar och äter 3 ggr per natt (något som jag känner blivit till en ren vana snarare än ett behov) och jag känner mig säkrare på att kura bort nattålen än att vagna bort dem enligt SM. Att han äter så mycket på natten gör ju oxå att han inte alls är hungrig på morgonen..
2. Vill få till en säker tolvtimmarsnatt då lillebror gärna skulle stiga upp mellan 05-06 (vilket han inte får men det bliriheller inte mycket sömn här för någon av oss..)
3. Vi vill nöta in ramsan på ett sätt som vi gjorde med storebror men som aldrig riktigt blev lika bra med lillasyster som inte är kurad. Jag ser fram emot att kunna använda ramsan som verktyg.
4. Njuta av alla andra fördelar av kuren

Som det ser ut nu så lägger vi lillebror rätt så vaken i sängen till kvällen och oftast får man gå in en gång igen och buffa lite grann så somnar han. Under dagen sover han i vagnen och oftast så gungar jag nog den lite för mycket för att han ska få en chans att somna helt på egen hand

Inför kurrandet har jag lite frågor.
-Vi tänkte starta kuren den 21/4, och visst är det väl inga problem att införa 12-timmarsnatten så tätt inpå att han blivit 4 månader?
-Stora syskonen går på förskola 3 ggr i veckan som ligger 2 km från vårt hem. Vi brukar gå hemifrån vid halv nio, bussen går kvart i nio och vi är framme på förskolan kl nio. Det brukar ta max 10 minuter innan jag är därifrån och hemåt går ingen buss så då brukar jag promenera. Tanken är att natten är 19-07 och första sovstunden infaller ju då nio eller straxt därefter. Under kuren och uppföljningsveckan kommer barnen få vara hemma från förskolan och alla lurarna kommer förläggas i sängen, så att vi kan jobba ostört från grannar som annars kanske undrar varför vi har en skrikande unge i vagnen ute osv.. men efter detta kommer alltså första luren behöva tas i vagnen på vägen hem från förskolan. har ni något tips på hur jag lättast gör detta? i dagsläget promenerar jag alltid i 45 minuter och kommer hem lagom tills han ska vakna..
-Lilleman är en kräkbebis av rang, precis som lillasyster var. Därför händer det inte sällan att han kräks i sängen på kvällen när man lagt honom. misstänker jag detta brukar jag gå in, dra ner honom en bit i sängen, byta lakanet och sen lägga tillbaka honom, kanske buffa lite och sen gå ut. Ska jag köra på detta även under kuren? Man "ska" ju inte gå in å härja egentligen men har han kräkts måste jag ju ta bort det på nåt sätt.. några tips?
-Anna säger ju att man klarar 12-timmarsnätter förutsatt att man får lite mat i magen utöver mjölk. Vi har börjat med lite smaskar nu och han brukar få lite gröt en gång om dagen och lite fruktpure en annan gång, kanske en halv dl av båda. Hur mycket mat tycker ni jag bör satsa på att vara uppe i innan vi börjar kura. Lillebror har rätt schysst aptit förutom på morgonen då, han får alltid flaska först och sen gottar han ändå gärna i sig mat trots att han inte bör vara speciellt hungrig =)
- I och med att jag redan introducerat buffning så lär jag ju kanske inte behöva stå och buffa i 20-45 minuter som det står i boken att det oftast brukar bli, men huvudsaken är väl att jag buffar tills han är avslappnad och sömntung, oavsett tid? Sängen är ju inte heller helt främmande för honom eftersom han redan sover där och somnar själv.. det är nog mest under natten när han vanligtvis får mat som jag kommer sättas på prov

Schemat vi tänker köra på är då:
19-07 natt
07 mat
9.15-10 sova
10.30 mat
12-14 sova
14 mat
16-16.45 sova
17 mat
18-19 bad, mat, skratt.