Efter sökande och läsande bestämde jag mig att skapa denna tråden i detta forum även om det jag ska ta upp gäller en 3-månaders liten älskling. Admin får flytta eller rätta om det hellre ska vara någon annanstans.
Min lilla E, en flicka, föddes 15 dec och blir alltså 3 månader nästa vecka. Redan från början var det tydligt att hon ville ha mycket närhet och gick inte med på att vara någon annanstans än i famnen, både vaken och i sömnen. Detta ledde till en negativ spiral som ni säkert kan förstå... Nätterna blev hon ammad liggandes bredvid mig då hon inte gick med på att somna någon annanstans än vid bröstet, och fortsatte så natten igenom. Även dagtid var detta påtagligt. Att lägga henne i sin egen säng var uteslutet, hade vi tur sov hon där 5 min innan hon vaknade. Mat blev "efter hennes behov" som vi fick som råd, vilket som ni säkert känner igen blev mat, somna vid bröstet, vakna efter någon halvtimme tokig av undran om bröstet fortfarande inte var i munnen. Och så vidare. Fick hon inte ligga vid bröstet var det gallskrik, dag som natt.
När E var ca 6 veckor, en tisdag, sa de på BVC att det var kolik. Då hon även hade fruktansvärda gasproblem (pruttade i princip konstant dygnet runt) sa en läkare där att hon absolut inte fick ligga och äta så konstant då hon svalde massa luft utan jag skulle mata var tredje timme och då absolut inte längre än 20 min och då avverkat båda brösten, "längre tid än så orkar inte bebisar äta". Så då gick jag hem och satte igång med detta tidsschema. Om det varit mycket skrik innan var det ingenting jämfört med hur det blev då. Jag var förtvivlad och rådvill och hade fysiskt ont i hjärtat av allt.
På söndagen bestämde vi oss för att förutom bröstmjölken komplettera med ersättning om det var så att hon inte blev mätt på det hon fick av mig, hon drack upp allt vi serverade henne och verkade mer nöjd än hon varit någonsin innan. Framåt kvällen började hon dock kräka våldsamt, vi märkte att hon helt plötsligt var extremt rödflammig över hela kroppen, huvudet (både ansikte och skalle) var illrött och ansiktet dessutom svullet. Efterhand märkte vi oxå att hon blev mer och mer slö. Efter att 112 inte ville skicka en ambulans åkte vi i ilfart till akuten där de sa att det var en allergisk reaktion, med största sannolikhet mot mjölkproteinet i ersättningen. Tösen fick kortison och antihistamin och reaktionen la sig. From måndagen började jag då efter samtal med BVC undvika mjölkprotein. Jag beslutade även att hon skulle få äta när hon ville igen, jag kunde inte leva med tanken att hon var hungrig. På fredagen vaknade tösen och var som en annan människa. Hon log, pruttade extremt mycket mindre och hennes tidigare väldigt spända mage (som för att likna det varit så stor och spänd som svältande barn uppvisar) som hon skrikit bara man rörde innan gick nu att massera utan problem.
Lilla E hade med andra ord en väldigt turbulent start på livet men började må väldigt mycket bättre utan komjölk.
Jag var ju dock fortfarande väldigt fast med en bebis vid bröstet. Så när hon närmade sig två månader ramlade jag över AW och Standardmodellen. Jag försökte med alla medel att få ungen proppmätt när hon åt och det blev lite längre pauser mellan måltiderna. Sömnen var dock fortfarande ett problem och kvällarna extremt gnälliga. Ett BRA dygn sov hon kanske 12-13 h men kunde utan problem vara vaken 5-6h, dock gnälliga timmar. Jag beställde hem Barnaboken och SHN från biblioteket för att läsa på mer än här på forumen och jag har nu läst igenom dem.
Situationen är nu ungefär lika som för en månad sedan, E vägrar att somna någon annanstans än vid bröstet i vår säng på kvällen, även under natten vaknar hon och vill ha bröstet för att kunna somna om. Hon vägrar sova i sin säng. Dagtid somnar hon oftast när vi är ute och går men det kan vara allt mellan 30 min - 2,5h, det vet man aldrig. Utöver det är det dåligt med sömn dagtid, vilket jag ju förstått är alldeles för lite. E klarar absolut inte av att "ta sig den sömn hon behöver". Tvärtom, hon har svårt att slappna av och verkar nästan vara rädd för att somna då hon verkar panikslagen när hon vaknar till när hon är på väg att somna.
Både jag och min sambo känner nu att gränsen är nådd på väldigt många plan, en förändring måste till. E ska kuras och dagarna struktureras enligt ett schema, men jag har lite frågor gällande det:
* Då hon är ca 3 månader är 10h natt att förvänta och planera. Jag har gjort upp ett schema som jag tänker gärna får synas.
Natt: 19:30-5:30
Mat: 5:30-6:30
Sömn: 7:30-9:30
Mat: 9:30-10:30
Sömn: 11:30-13:30
Mat: 13:30-14:30
Sömn: 15:30-17
Mat: 17
Nattslurk: 19
Sömn: 19:30
Dock så är vårt mål att när hon blir 4 månader ha natt 19:30-7:30, då kommer ju hela dagsschemat behöva struktureras om, då kommer det ju precis ha satt sig efter en månads uppföljning efter kuren. Är detta ett problem?
* Enligt schemat ovan blir det 4 mål mat om dagen + nattslurk, räcker detta?
Vi har fått mjölkfri ersättning att komplettera med till ammandet. Det har jag tänkt att vi ska ta på sen em så att vi vet att hon får i sig mer inför natten. Dock så är det ingen storätare, när hon får ersättning dricker hon kanske 30-40 ml, är det bra så dricker hon 50, men det är ändå bara en fjärdedel av vad en bebis i hennes ålder och vikt ska äta enligt förpackningen. Jag vet ju inte hur mycket hon får i sig när hon ammar men det känns inte som så mycket. Vid bröstet kan hon ju ligga hur länge som helst men aktivt ätande är inte så långa stunder, och då försöker jag med alla medel. Petar på henne, killa under fötterna, dra i bröstet, försöka handpumpa ut i hennes mun så att hon ska börja äta... Ingenting funkar! Kanske en klunk, sen bara ligger hon där. Antingen bara och tittar eller på väg att somna. Jag är alltså rädd att hon inte ska bli mätt och enligt ovan är det ju ca 4h mellan målen.
* Vid sömnen dagtid, är det samma användning av verktygen som på natten?
På sid 302 i Barnaboken står det att det kan bli förfärligt mycket skrikande och frågande men "stör inte barnet fram till nästa mål". Betyder detta att jag inte ska använda några verktyg dagtid?
* Om jag vill ha som rutin under våren att gå ut på promenad vid sovpasset mitt på dagen, ska jag då införa det och att hon då sover i vagnen under promenad det passet även under kurdagarna och uppföljningsveckan eller ska jag ta den tiden att vänja henne vid sängen helt först?
Kuren är tänkt att genomföras med start söndagkväll, då vi kommer att ha besök över helgen. Jag ska läsa på ännu mer om användning av verktygen osv så att det verkligen sitter, vad som ska göras när.
Detta blev en lång text för några få frågor men jag hoppas att jag tänker rätt kring allt. Vi längtar efter struktur om dagarna och att kunna få lite vuxentid tillsammans.
Ser fram emot inputs!
/Anja