Jaha, det har gått 10 år sen sist, men nu är jag här igen
Bob blir 6 mån om en dryg vecka. Såhär ser hans dagordning ut:
07:00 Vaknar
07:15 Morgonmål (ammar + lite frukt)
09:00 Dagslur 1 (1,5h)
11:00 Lunch (ammar + fruktyoghurt, banan etc.)
12:30 Dagslur 2 (1,5h)
14:30 Mellanmål (ammar + frukt)
16:00 Dagslur 3 (45 min)
18:00 Middag (ammar + fruktyoghurt)
19:30 Kvällsgröt
20:00 Sova natt (11h)
Tycker första natten gick riktigt bra. Efter första chocken av att bli läggd på mage och buffad somnade han efter ca 15 min. Vaknade ett par gånger på natten och var på semigott humör följande dag. Natt 2 tog det 40 min för honom att lugna sig på kvällen men också den natten gick ok ända tills vargtimmen kl. 5 då han var vaken och arg i nästan 2h. Somnade lite före 7, vi gav honom marginalkvarten och väkte honom 7:15. Tredje natten var det pappas tur att lägga, tog 50 min innan han lugnade sig den kvällen. Vaknade igen vid 05 och somnade inte om före vi "väckte" honom kl. 7. Pappa var rätt osäker på sitt ramsande och det lät lite olika varje gång så vi beslöt att jag sku ta över tills sovandet löper.
Nu har vi snart hållit på en vecka och man kan klart se ett visst mönster. Bob gråter sig till söms varje kväll. Det tar mellan 45 min-1,5h för honom att somna och han vaknar varje natt ca 5 på morgonen och somnar sällan om. Dagarna går bra, han är på gott humör och somnar snällt i vagn efter lite vagning.
Vi kämpar så vi är alldeles svettiga för att få ihop skrattet till gonattet, men ibland verkar Bob vara så trött att han inte riktigt orkar skratta. Jag proppar så mycket mat i honom som jag bara förmår (han vägrar för tillfället äta salta portioner, typ morot, potatis, kött etc.), men kvällsgröten går bra och frukt likaså. Natt 1-3 buffade jag som markering men de senaste nätterna har jag bara gjort en snabb solfjäder och ramsat ut ur rummet. Han jagar upp sig senast då jag lyfter händerna från hans rygg och efter då är det ilsket gråt som gäller. Han lugnar sig ibland och då lägger jag oftast in en ramsa. Brukar undvika att ramsa under gallskrik. Under de första nätterna lugnade han sig fint med buffningen och solfjädern, men problemet är att han jagar upp sig sammam sekund jag lyfter mina händer. Borde jag då bara fortsätta solfjädra?
Har är nu mina frågor:
1. Ser vårt schema ok ut?
2. Tycker inte riktigt att han nöjer sig med ramsan, hur kan vi förbätta den? Känns hemskt att han gråter sig till söms varje kväll.
3. Borde jag förlänga solfjädern? Den tar nu bara ca 2 sekunder
4. Under vargtimmen har han ett par gånger lyckats vända sig på rygg och då tror jag han har svårt att somna om. Han kan inte vända sig tillbaka än. Borde jag smyga mig tyst in och kolla läget med jämna mellanrum? Lägga tillbaka på mage och ramsa mig ut?
5. Ska jag lita på att han får tillräckligt med mat på dagen trots att han vägrar äta "riktig mat"?
Nånstans har det gått fel, kommer bara inte riktigt på var?
Kul att vara tillbaka!
Tacksam för svar,
Mickan