Vad gör man när täcket ramlar av flera ggr pe

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kiralves

Vad gör man när täcket ramlar av flera ggr pe

Inlägg av Kiralves »

jag kan ju inte ramsa tillbaka det igen, visst somnar han direkt när jag lägger på det igen och drar ner honom från hörnet han bökat in sig i men efter ett tag brukar samma sak hända igen, ca 5 ggr per natt, annars sover han bra och hans tvilling sover också bra...förutom om täcketapparen väcker honom för att täcket ramlat av.
Hur får man dem att sluta krypa om nätterna och hur får man täcket att stanna kvar, båda har pyamas plus strumpor, men rummer hålls kallt så täcket behövs ju.

annars sover de jätte bra....oh vad skönt det är
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har alltid haft normal värme i rummet och en tjockare pyajmas och strumpor. Inget täcke alltså! Inte förrän runt 1,5 år då de brukar börja sova "åt rätt håll - som vuxna")

:idea: Däremot så har de haft kudde från ca 6 månader så att de kan buffa och gosa omkring med den. De vill gärna köra in huvudet i ett hörn (själv tror jag att det handlar om en trygghetskänsla som påminner och tryckandet mot bäckenbotten då de låg i magen :roll: :P ) och de är ju inga maskiner som man kan få att sova på ett och samma sätt :wink: !

:idea: Annars så säger ju Anna att om man har tillräckligt svalt i rummet så gör de sig inte av med täcket!

:D Skönt att de sover så bra! Hm - borde då inte detta inlägg vara under "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden" :roll: ? Jo, det tycker jag absolut :P :wink: :lol: !
Nette

Inlägg av Nette »

Det är nog andra som har samma problem som du för man kan köpa sovpåsar som ersätter täcket. På nätet kan du kolla in dem t.ex. på sidan www.sovagott.se

Det står att det finns storlekar från nyfödd till 3 år. Det finns säkert många andra märken också. Jag bara sökte på sovpåse på google o den här sidan kom upp.
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Kiralves

täckeavkastare

Inlägg av Kiralves »

Jo kanske skulle den vara under säkra sovare med fnurra... :)

ska kolla upp sovpåsarna, kanske är de en bra ide.

teorin om att de bökar in sig i ett hörn för trygghet kan nog stämma, funerar på att tillverka en kuddkorv...det blir mjukare än spjälskyddet. Kuddkorvar..eller vad jag ska kalla dem användes på NEO när de var prematura för att omringa dem lite så att de inte kände att allt blev för stort, jag ska prova att göra en som täcker hela huvudsidan och går ner en bit på siorna..vad tror ni om det?

fick min bok häromdagen och kollar nu på DVD'n...minns med fasa de gamla horibla skriknätterna..hur stod man ut...själv har jag bara en enda lång minneslucka i princip från det att de föddes

Anna Wahlgren borde få Nobelpris
Krümel

Inlägg av Krümel »

Kan rekommendera sovpåse. Vi har ärvt ett antal från släktingar i Tyskland där de är vanliga sen länge. Tidigare hade vi problem med att täcket alltid åkte av och bara pyjamas var för kallt. Med en tröja och sovpåse blir det alldeles lagom åt en ganska frysen tjej som inte ligger stilla!
Och den inskränker faktiskt inte rörelsefriheten. Lovisa kan krypa iden, rulla runt såklart, ja tom gå i den! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Jenni

Inlägg av Jenni »

Hej! Jag har precis fått syn på en sådan där sovpåse och funderade på den!!
En liten undring bara. Blir det inte obehagligt att ligga på dragkedjan??
Jag trodde inte att det gick att kravla i den, så de liksom skulle ge upp :lol: .

En annan sak jag funderat över, är att ställa en soldyna i sängen för att göra den smalare, lutad mot långsidan samt knyta fast den där, så den inte tippar.
Vad tror ni om det?

Tjingeling! :D
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
Lovisa har ju en tröja på sig under och verkar inte alls störas av dragkedjan.
Nja, sovpåse är inte lämpat för att få slut på gymnastiserandet på nätterna men det är ju bra att rörelsefriheten inte inskränks för mycket :wink: :D

Tror det skulle funka bra med soldyna. Jag har också i perioder fäst en kudde mot kanten där Lovisa brukade trycka in huvudet. Sen gick det över så då behövdes det inte längre.
Lycka till!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, tack, Kiralves :oops: :oops: :lol: :lol:
Senast redigerad av annawahlgren den lör 04 mar 2006, 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

PS Måste säga (hm, varför jag nu måste det :roll: ) att jag aldrig klätt barnen varmt för natten med strumpor och hela midevitten eftersom jag inte tycker det är skönt själv att sova inpackad i kläder. Jag vill sova kallt med varmt täcke och alldeles näck mot lena lakan :oops: :lol:

Små barn som sover kallt sparkar inte av sig. Och härdas dessutom en smula och får goda framtida sovvanor, har jag förstått.

Låter strålande att sovpåsen inte skulle inskränka på rörelsefriheten. Hur ser ett sådant djur ut :?: :!: Får skaffa mig studiematerial; det är tydligt :lol: :lol:
Kiralves

sova näck samt kuddkorv

Inlägg av Kiralves »

Lyckades tillverka en kuddkorv....av en stor banan nalle som jag vann en gång, den stoppade jag in i ett barnpåslakan och den täcker övre delen av sängen samt lite av sifdorna, AAron vaknade bara en gång första gången med korven och en gång nästa natt..fast då vaknade han inte riktigt...jag bara smög in för att kolla att täcket låg på för han gnyde lite..täcket hade ramlat av litegrand...nog onödigt att smyg in men han vaknade inte. Nu väcker han i varje fall inte sin bror...tack och lov för sovkorven...ska kanske göra en i skummadrass material....ska leta upp någon skum gammal madrass:)

Anna, ja sova näck är skönast...i iskallt rum, gärna öppet fönster mitt i vintern med varmt täcke....min Brittiske man blir galen (jag köpte en pyamas till honom men den har han bara på sig på kvällen och ej i sängen..å får han skylla sig själv)..hela min graviditet tvingade jag honom att sova i ett iskallt rum..nu är det bra halvkallt....ska i smyg dra ner elementet...hehehe
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Haha, han vänjer sig :!: Det var min förste make som sov svinkallt och jag höll på att få slag. Men det dröjde inte längre förrän jag MÅSTE ha kallt i rummet för att alls kunna sova som folk. Nu har jag det inte alltid lätt när jag ska sova borta... :roll:
Jenni

Inlägg av Jenni »

Hej! :D
Men det är ju lite fusktigt! Min karl har inte vant sig efter 8 år!!! Jag brukar också dra ner värmen i smyg :lol: :twisted: :lol: . Och om det inte är alltför kallt öppnar jag fönstret i smyg, men det märker han på morgonen för trafiken hörs plötsligt (i hans öron alltså). Ljud kan jag vänja mig vid, men inte värme i sovrummet.

Han kan inte heller sova med pyjamas eller extra filt på :?: :shock: :?: :!: .
Jag sover naken med sommartäcke utan påslakan och på sommaren med ett frottélakan. Mycket mindre kan man väl inte sova i ??? Och han fryser :shock: :?:

Dessutom är det mycket mysigare att krypa intill varandra om det är svalt i rummet än om det är varmt. :P :wink: Eller hur?

Hej hopp!
Nu har jag beställt sovpåse och minskat bredden på spjälsängen!
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
Krümel

Inlägg av Krümel »

En gammal tråd jag missat de sista inläggen på! Hur gick det för er med sovpåsen?
Till Anna: nja, som jag skrev i det sista inlägget, sovpåsen inskränker inte rörelsefriheten alltför mycket. En del såklart men inte så att jag får dåligt samvete...
Nu sover jag lugnt utan vargar och det är nog bra för allas vår nattsömn... :D

Sen sällar jag mig till era män som inte gillar ett för kallt rum att sova i. I Tyskland bodde vi ett långt tag i ett mycket kallt hus och brrr säger jag bara. Tack och lov för varmvattenflaskorna som är vanliga där...
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vill bara säga att Isak har sovpåse och vi tycker den är toppen.
Inga vargar kommer pga att jag är orolig för att han fryser. Han verkar tycka den är mysig. Inskränker rörelsefriheten gör den inte, möjligtvis lite krängligare för honom att ställa sej upp. Under vintern har han pyjamas under, nu när det är varmt har han bara blöja under.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"