5,5 mnd kurbarn; schema-STRUL!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liseol

5,5 mnd kurbarn; schema-STRUL!!

Inlägg av Liseol »

Hej!

Vi kurade vår yngsta dotter nu vis fyra månader, dvs i 1 mnd har hon var säker sovare på natten. 12t -inte ett ljud. :D

Men så kommer problemet. Vi kör 12-45-2-45 schema (Vilorna alltså) och det ser ut såhär;

06.30 GOD morgon!+ välling 300ml
-ensamlek
08.30 VILA 45 (supertrött vid läggning)
10.00 MAT -burk, frukt, vatten
11.30 VILA 2t (supertrött vid läggning, men vaknar alltid(!) efter ca 45min!! Får ramsa henne och hon somnar på ca en kvart)
14.00 MAT -välling 200ml
15.30 VILA 45 (sover exakt som hon ska
17.00 MAT -gröt, frukt, vatten
18.00 skratt, välling
18.30 SOVA GODNATT

Hon strular som ni ser, och hon har ju en halvtimme "för mycket" vila. (15t rekommenderas väl) Hon verkar ändå vara morgontrött, så vill inte dra ner på morgonvilan egentligen...

Hur kan jag korrigera schemat på ett vettigt sätt??

Hjälp!!!, Tips och råd sökes. ](*,) ](*,) :heart:
Trebarnsmamma :D

2011-06-13 Pojke utan rutiner alls fram till 3 år.
2014-10-27 Pojke med säkra sovrutiner från start.
2016-08-02 Flicka SHN från 4 mnd.
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: 5,5 mnd kurbarn; schema-STRUL!!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej, morgonvilan ska du inte dra ner på, när det är dags att justera schemat är det em-luren du kortar till 20 min men det bör nog bli om 1-2 månader. Schemat måste passa bebis och det du beskriver är klassiskt vid 4 månader så inget att anmärka på där, ingen av mina barn har klarat 12-45-2-45 vid 3 månader. Min äldste var en riktig tröttis och var nog 7-8 månader innan han hade samma schema medan lillebror klarade det vid 4 månader - sömnbehovet skiljer från barn till barn.

Att vakna efter 45 min är en klassisk skarv och det kan ta ett tag innan det sätter sig. Sover hon på mage? Med larm? Är det mörklagt i rummet eller för vagnen om hon sover i vagn? Att minska synintrycken om hon vaknar är en god idé. Det är ju lysande att hon somnar om på ramsan även om det tar lite tid men 15 minuter är BRA, det tar lite tid, Rom byggdes inte på en dag :wink: .

Möjligtvis hade jag lagt lite tidigare till första luren, 8.15 och sen nästa lur 11.00 och sista 15.00 men hon orkar kanske inte 2,45 vaken sista passet? Detta är ju det pass som man kan ha upp till 3 timmars vakentid. På så vis hamnar maten närmare lunchluren och då är hon ju mättare vilket är viktigt om hon skarvar. Sista luren kan man ju också ha den där den är ändå om det passar bättre. Detta är mina tankar men absolut inget som du MÅSTE ändra. Skarvandet dras de flesta av oss med ett bar tag tills poletten trillar ner så det är inget ovanligt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Liseol

Inlägg av Liseol »

Hej, tack för svar :D

Först, hon är ju snart 6 mnd. Tycker ni fortfarande att 12-45-2-45 är ett ok schema? Även om hon ska ha lite mindre sömn enligt "sömnbehovet"?

Och ja, hon sover på mage med larm, helt mörkt. Oftast i sängen. Men jag tänkte prova nu i dag då, att justera lite på sovtiderna. Hon lär gilla det. Morgontrött som hon är. (Fortsatte skriva nu efter läggningen). Kvällspasset klarar hon nog med, rätt pigg på EM. Jag hade på något vis fått för mig att maten skulle komma efter vilan, men det kanske inte spelar någon roll. Man blir helt besatt på att göra "rätt"... :oops: -Och glömmer då kanske bort förnuftet lite.

Jag tycker annars det går helt kanoners. SHN har gjort livet med bebis till en dröm. Hon krånglar i stort sett aldrig.... MEN, en sak jag funderat på är hur jag gör med bilåkande?? Alltså hon somnar ju jämt i bilstolen... Är det inte något problem? Det blir ju så att åker vi någon stans på morgonen snurrar vilorna till sig helt om hon sover i bilen. Känner mig lite isolerat pga det faktisk.. #-o

Tack igen för svar, detta forum är bäst!! :heart:
Trebarnsmamma :D

2011-06-13 Pojke utan rutiner alls fram till 3 år.
2014-10-27 Pojke med säkra sovrutiner från start.
2016-08-02 Flicka SHN från 4 mnd.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Funkar schemat och allt flyter på då ändrar man inte men är det något som krånglar så kan det vara dags för schemajustering. I så fall är det att korta sista luren till 20 min(+insomningstid ca 10 min brukar jag ge).

Med sm-barn är det tvärt om, de somnar aldrig i bilen, bara i sin säng fast man ibland skulle vilja att de kunde ta en av sina kortlurar i bilen :wink: . Jag tror att det kanske kan hjälpa när ni byter bilstol och hon sitter mer upp och ser ut. Vi har bytt vid 6 månader så det borde kunna funka för er. Annars får du ju planera tiden så att körningen hamnar på hennes sovtid och sen köra en liten extra runda om det behövs för att hon ska sova sin tid.

Mat efter sov är för nyfödda :wink: , med större barn är det bättre med mat nära innan sov för att vara så mätt i magen så möjligt.

Man blir tyvärr lite låst men det är mest i början sen brukar det bli bättre. Om två månader ca går ni ner till två lurar och det är mycket ljusare ute, då blir det lättare att vara iväg och göra saker utan att hon somnar lika lätt tror jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

5+6 mån = 15 tim. VAnligast är 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20. Välj det som passar er. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"