3 månaders kille som inte vill komma till ro

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Madelene

Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro

Inlägg av Madelene »

Idag har han nästan ätit upp en hel smakis. Skulle säkert kunna äta ännu mer. Kan man mata en liten för mycket?
Vi föröskte ge honom gröt men det gillar han inte. :D Tänkte att man kanske kan blanda lite med smakisen.

Inatt ställe vi ingen klockan så får vi se vad som händer!

Kramar
18-10-07
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Mat är BRA! :lol: Jag brukar ha koll på att magen hänger med när jag ökar med maten. Så de inte blir förstoppade. Sen är det bara att sleva på! Vad ger du för mat? En del puréer är ju mest vatten :roll: finns ju olika sorters gröt. Provat med hemmagjord? Mosad banan (ordentligt mogen, annars är det stoppande!) med ersättning/utpumpad bröstmjölk är toppen innan natten! =D>

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Madelene

Inlägg av Madelene »

Hej igen!

Här går allt kanon. Vår lille man sover hela nätterna nu. Men vi har en liten fundering. Han somnar 19:00 men han vaknar vid 06:30 ochr jättepigg och vill inte sova mer. Så han får mat direkt och vi går uppX detta gör ju att resten av tiderna på schemat inte blir kanon. Vi behöver ju få in en 30 minuters vila någonstans under dagen. Mattiderna blir inte heller bra eftersom han blir hungrig tidigare.dka vi ändra schemat eller försöka få honom sova 30 minuter till?

Kram Madde
18-10-07
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Härligt att höra att han sover så fint!! Bra jobbat!

Det är vanligt med tidiga morgnar, sök på det på forumet så får du se. Finns massa tips men vad som funkar beror på varför det är tidig morgon och det skiftar ju lite...är det pga övertrött vid läggning kan du lägga lite tidigare och konstigt nog få längre natt. Kolla mörkläggningen så det är KOLSVART och såklart mata på ordentligt är andra självklara tips. Men det kan vara segt och är det inte gallskrik på morgonen brukar jag avvakta och göra ingenting, kanske ta upp på marginalkvart och så lite för tidigt som 30 min så kan du nog rädda schemat med marginalkvart? Ingen extra lur för då blir det bara värre! (tycker jag)

Vad tror du själv är orsaken till att han vaknar? Är han jättepigg på riktigt så borde han typ ligga och jollra eller så och då är det bara att gilla läget och vara glad! Annars finns som sagt ett batteri av åtgärder men leta inte problem som inte finns utan var konsekvent så brukar det ge sig med tiden.

Kram och njuuuut av din sköna sömn! :)

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Madelene

Inlägg av Madelene »

Tack för svaret! Nu är han nog övertrött för vi håller på och ändrar tiderna. De satt som en smäck men nu ska vi ju ställa om klockan i helgen så då måste CI hålla honom vaken lite längre på kvällen!

Kram
18-10-07
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
nar mina var sma och det skulle stallas om klockan sa gjorde vi det pa tva natter. Dvs en halvtimme varje natt i tva natter, istallet for 1 timme pa en gang. Det var lattare att skjuta allt i endast 30 minuter nar man har en trott bebis. Kanske kan vara nat.

Och glom inte nar ni andrar i schemat, det viktigaste ar er attityd av sjalvklarhet. Och att allt tar minst 3 dagar innan liten nojer sig med nya rutiner.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Madelene

Inlägg av Madelene »

Hej!

Nu var det ett tag sen jag skrev här. Allt har flytit på så himla bra. Det gör det fortfarande men problemet är att han nu inte sover lika bra i sin liggdel till vagnen och sover som bäst i sängen på mage. Jag som gärna är iväg och hittar på saker skulle gärna vilja att han sover i sin sittvagn. Men där sover han bara ca 45 min sen vaknar han. Vad ska jag göra? =) Ska man träna på att ligga på rygg att sova?

:D
18-10-07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet inte om du uppskattar mitt svar.... :wink:

Skaffa större liggvagn, typ en Dansk liggvagn eller se till att han kan ligga på mage i "sittvagnen" eller skaffa en (vi hade en resevagn med fullt liggläge) som har fullt liggläge där han kan ligga på mage. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Madelene

Inlägg av Madelene »

Haha, nej det var kanske inte det svaret jag ville ha. :)
Men ni tror inte att det går att träna? Är så himla dyrt att köpa en ny vagn.

Ha det fint! Madde
18-10-07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Svaret är oftast att de "Korta" lurarna under 45 min kan gå. Men nästan aldrig långluren. :wink:

Du behöver ju inte köpa en "ny" vagn. Har man tur finnsbilliga "danska" eller andra begagnade på blocket. :D (glöm inte pruta)

Min inställning är att antingen har an en vagn som är 80% för föräldern och 20% för barnet (dvs kompfort för barnet) I vårt fall innebar detta att vi hade en sån där terrängvagn som var SUPERTOPPEN för oss 80% men inte för sonen :( 20% (han kunde inte sova i den så bra)

Eller så skaffar men en vagn som är 80% för barnet och tyvärr då 20% för föräldern....

Hittar inga bra kompromisser på detta tyvärr.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Madelene

Inlägg av Madelene »

Så sant. Har du några tips på några resevagnar som man kan vända på? Han är ju trots allt bara 5 månader så jag vill gärna ha honom mot mig. :D

Tack för bra svar.
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Resevagnar som man kan vända på, det är nog typ bugabo bee, men jag vet inte om den har fullt liggläge. Yoyozen kanske...?

Vi har alltid tagit med vår vanliga vagn på resa i airshells-bag som vi hyrt genom flyget. Det har varit smidigt och bra, jätteskönt för barnen att ha den vanliga trygga vagnen också.

En bra "kompromissvagn" för både barn och föräldrar tycker jag är Emmaljunga nitro/supernitro, lång och hyfsat rymlig, går att ligga på mage i även som 2-3 åring. Svängbara hjul gör att den fortfrande är väldigt smidig att köra. Rekommenderas!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, MammaA har toppentips. Efter en snabbgoogling hittade jag en vagn som heter Joie Mirus framåtvänd. Den kanske också vore något?
Tor 2006

Madelene

Inlägg av Madelene »

Hej igen!

Allt har gått kanon här tills nu. Lillen har fått sin första tand och allt har börjat strula. Han vaknar tidigt och kommer inte till ro på dagen. Kan de olika faserna också påverka?

Vårt schema är:

7:00 vaknar äter gröt
9:00-9:45 sover
10:00 mat igen
12:00-14:00, brukar ge lite mat innan. Sen sova
14:00 mat
16:00-16:45 sova
17:00 mat
19:00 sova och en liten slurk ersättning innan

Jag buffar honom alltid tills sömns, brukar ta 10 min.
Tror ni det är tändernas fel?

Kram
18-10-07
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad menar du, buffar du honom till sömn NU för att det inte funkar NU eller har du gjort det hela tiden? Har du börjat med det nu så förstår jag om han börjar ifrågasätta ännu mer för då är ju inte allt som vanligt :wink: . Ibland kommer man ur spår men det är viktigt att hålla sig till rutinerna så hamnar man snart rätt igen så länge man har attityden på plats.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"