"att föda..." boken?
"att föda..." boken?
Vi har nu tagit itu med övningarna, sent jag vet, men det har varit så mkt som snurrat i skallen och en kropp som inte orkat med.
Vi har signematerialet- mest avslappning
Anna Wilbys, "innan du föder"-mkt mentalträning
annas material ur boken "att föda utan.."
samt material från https://secure.growinlife.se/webapp/com ... rt?tid=116
Nu till frågan. Vi läser och läser, räcker det att läsa andningsövningarna i materialet från growinlife?
Materialet anna satt ihop är lite svårt att hänga med i, eftersom det är en sammanfattninga av boken.
Behöver vi läsa boken tror ni andra som gjort det?
Vi kommer inte kunna gå ngn kurs eftersom jag är så pass "dålig", orkar inte med resa odyl. Är en bit att åka.
Är det någon som har en bok som ligger och dräller som man kan få låna om ni anser att vi behöver läsa den?
Börjar känna mig lite stressad, behöver ju kunna det här och de flesta jag pratat med säger ju att tvillingar brukar komma lite tidigare, typ snittet ligger på v 37.
åsa
Vi har signematerialet- mest avslappning
Anna Wilbys, "innan du föder"-mkt mentalträning
annas material ur boken "att föda utan.."
samt material från https://secure.growinlife.se/webapp/com ... rt?tid=116
Nu till frågan. Vi läser och läser, räcker det att läsa andningsövningarna i materialet från growinlife?
Materialet anna satt ihop är lite svårt att hänga med i, eftersom det är en sammanfattninga av boken.
Behöver vi läsa boken tror ni andra som gjort det?
Vi kommer inte kunna gå ngn kurs eftersom jag är så pass "dålig", orkar inte med resa odyl. Är en bit att åka.
Är det någon som har en bok som ligger och dräller som man kan få låna om ni anser att vi behöver läsa den?
Börjar känna mig lite stressad, behöver ju kunna det här och de flesta jag pratat med säger ju att tvillingar brukar komma lite tidigare, typ snittet ligger på v 37.
åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
Tina-Stina
Hej!
Jag tränar för fullt nu, har bara en vecka kvar ca. innan bebis kommer!
Jag fick tag i boken " föda barn utan smärta" Läste den så gott jag kunde, men har faktiskt mest tränat efter barnaboken och grownlife. Det har hittils fungerat jättebra.
Jag vet att boken är extremsvår att få tag på ( ren tillfällighet att jag hittade en!) och min är utlånad.
Svårt att säja om ni behöver läsa den... Anna här på forumet har också en hel del material som hon har hjälpt andra med.
Hoppas att det löser sig!
Lycka till!
Jag tränar för fullt nu, har bara en vecka kvar ca. innan bebis kommer!
Jag fick tag i boken " föda barn utan smärta" Läste den så gott jag kunde, men har faktiskt mest tränat efter barnaboken och grownlife. Det har hittils fungerat jättebra.
Jag vet att boken är extremsvår att få tag på ( ren tillfällighet att jag hittade en!) och min är utlånad.
Svårt att säja om ni behöver läsa den... Anna här på forumet har också en hel del material som hon har hjälpt andra med.
Hoppas att det löser sig!
Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Åsa!
Jag har inte den boken, men annat som kanske kan vara av nytta. PM:ar dig
Jag har inte den boken, men annat som kanske kan vara av nytta. PM:ar dig
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Hej!
Och lilla jag
återupprepar mitt erbjudande: Du får hemskt gärna ringa mig! Vi kan flåsa per telefon, så du får HÖRA hur det låter 
Det är mycket lättare att höra än att läsa sig till det.
Jag har flåsat per telefon
ett par gånger med andra tjejer 
Skicka mig ett PM om du vill ha mitt telefonnummer.
Den länken du har ovan är suverän. Jag tycker det beskriver bra hur man övar. Jag mailade en tjej nyss om de 3 olika andningarna. Ska se om jag har mailet kvar. Jag tog beskrivningarna från kursmaterialet på profylaxkursen, men det är ung. detsamma som står i länken.
Kollar och återkommer!
kram anna
Och lilla jag
Det är mycket lättare att höra än att läsa sig till det.
Jag har flåsat per telefon
Skicka mig ett PM om du vill ha mitt telefonnummer.
Den länken du har ovan är suverän. Jag tycker det beskriver bra hur man övar. Jag mailade en tjej nyss om de 3 olika andningarna. Ska se om jag har mailet kvar. Jag tog beskrivningarna från kursmaterialet på profylaxkursen, men det är ung. detsamma som står i länken.
Kollar och återkommer!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Det är 3 olika andningar man utför under värkarna.
1. Den första andningen gör man från början när värkarna är svaga. Den kallas djup-långsam.
Du andas långa djupa andetag. In genom näsan, ut genom munnen.
När du andas ut gör du det med en liten "pust". Munnen ska vara mycket avslappnad och underläppen ska "fladdra till". Föreställ dig att du fylls med energi och kraft när du andas in, och känn hur kroppen slappnar av och spänningarna släpper när du andas ut.
Denna andning används från början, så länge det känns bekvämt, tills du är öppen c:a 3-5 cm.
2. Kort-långsam andning.
Ladda med några djupa andetag.
Samma grundteknik som 1:an, men man kortar av inandningen. Inandningen ska vara avslappnad och lätt, så den knappt hörs.
Det ska inte kännas jobbigt. (andas du in för kraftigt kan det leda till hyperventilering, och det är ju inte bra) Även här är det mycket viktigt att munnen är avslappnad och att du fokuserar på utandningen. Utandningen ska kännas och låta nästan som en lång suck. På det sättet blir inandningen lätt och avslappnad.
Avsluta med några djupa andetag.
Denna andning används när du är öppen mellan c:a 3-7 cm
3. Accellererad kort-långsam
Använd i slutskedet c:a 7 cm - fullt öppen.
Ladda med några djup-långsamma, börja snabbandningen efter utandning.
Snabb andning. Snabbt in, snabbt ut. Fortfarande in genom näsan, ut genom munnen med "fladdrande underläpp och avslappnad mun, fort fort. Man låter lite som ett tåg
ELLER kan man i detta slutskede använda flämtandning.
Flämtandningen är effektivare, men lite svårare att lära sig.
Andas djupt in, andas djupt ut (djup/långsam), och DÄR, när du har andats ut flämtandas du fort, fort, enbart genom näsan.
Detta är de tre andningarna!
Krystövning
Andas djupt in genom näsan, djupt ut genom munnen, när du andats ut fortsätter du andas ut överskottsluften, men nu genom att forma läpparna som när du blåser på ett ljus. Om du känner efter känner du att rätt muskler jobbar. Det blir liksom ett tryck uppifrån övre delan av magen som vandrar neråt och trycker ut barnet.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
tusentack anna
jag tror att jag börjar snurra för jag har för många olika material.
Men den där flämtandningen, hm, nu är jag inte med. Den står det inget om i de grejerna jag har.
Jag ska läsa på lite mer och sedan skulle jag väldigt gärna ha flåsparty i telefonen. Så omtänksamt, vilket forum detta är, vilken hjälp man får. Skickar ett pm sedan, vill att maken har hunnit läsa lite till. Han har varvat alla materialen med BB om tvååringen.
kram åsa
jag tror att jag börjar snurra för jag har för många olika material.
Men den där flämtandningen, hm, nu är jag inte med. Den står det inget om i de grejerna jag har.
Jag ska läsa på lite mer och sedan skulle jag väldigt gärna ha flåsparty i telefonen. Så omtänksamt, vilket forum detta är, vilken hjälp man får. Skickar ett pm sedan, vill att maken har hunnit läsa lite till. Han har varvat alla materialen med BB om tvååringen.
kram åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tycker jag har skrivit rätt noga i Barnaboken (2004) om att föda utan smärta -vilket ju inte är det viktigaste, trots allt; det viktigaste är att lilla barnet får födas utan våld och motstånd
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
-
annawahlgren
Kanske finns det nagon bok med yoga ovningar for gravida? Jag menar det verkligen, yoga ar sa bra ovning infor forlossningen... Asa, om det finns nagon yoga for gravida i narheten dar du bor, sa kanske du kan ringa och fraga dem, sa kanske du kan fa lite yoga hjalp aven om du itne orkar resa...
3 fina...2005, 2007, 2010
Mamma S.
HAr faktiskt aldrig prövat yoga.
Problemet är att jag är väldigt, väldigt begränsad. Väntar på rullstol från arb.terapeuten. Problem med foglossning, vilket gör att jag endast kan ligga på sidan, så höfterna börjar nu bli tryckömma, kan inte sitta skräddare osv.
Har fått remiss till varmvattenbassäng m. övningar fr sjukgymnast. Tyvärr så kommer jag inte ens iväg dit. På annan ort, långt att gå från bilen, osv. Blir helt slut av att endast ta en dusch hemma.
Så för tillfället är jag nöjd med ett varmt bad, massage m olja och möjligtvis ngn timmes sömn på natten.
Usch, hör ni, vilket jämmer. Ni kanske förstår att jag är VÄLDIGT lycklig över att det är två, tror nog inte jag orkar en sån här grav en tredje gång.
Men om du har några enkla yoga övningar, så tar jag gärna emot. Just nu övas avslappning och andning.
ps. Renee, fick precis ditt material, ska nu öppna, nyfiken.
kramar
HAr faktiskt aldrig prövat yoga.
Problemet är att jag är väldigt, väldigt begränsad. Väntar på rullstol från arb.terapeuten. Problem med foglossning, vilket gör att jag endast kan ligga på sidan, så höfterna börjar nu bli tryckömma, kan inte sitta skräddare osv.
Har fått remiss till varmvattenbassäng m. övningar fr sjukgymnast. Tyvärr så kommer jag inte ens iväg dit. På annan ort, långt att gå från bilen, osv. Blir helt slut av att endast ta en dusch hemma.
Så för tillfället är jag nöjd med ett varmt bad, massage m olja och möjligtvis ngn timmes sömn på natten.
Usch, hör ni, vilket jämmer. Ni kanske förstår att jag är VÄLDIGT lycklig över att det är två, tror nog inte jag orkar en sån här grav en tredje gång.
Men om du har några enkla yoga övningar, så tar jag gärna emot. Just nu övas avslappning och andning.
ps. Renee, fick precis ditt material, ska nu öppna, nyfiken.
kramar
-
annawahlgren
Är så lycklig så jag vet knappt vad jag heter. Han har längtat efter barn sedan han var 25. Nu är han snart 37 och hittade plötsligt rätt kvinna och allt är bara så fullkomligt underbart
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Å vad roligt - gratulerar FAMMO!! 8) Hoppas vi får veta när elfte barnbarnet anlänt
Åsa - bra att Posten skötte sig
Å, vad jag blir så ledsen när jag hör hur du har det! Som sagt, vilken lycka att du i alla fall får två på samma gång. Massor av kramar till dig som kämpar på trots all smärta!
Åsa - bra att Posten skötte sig
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)