3 månaders kille som inte vill komma till ro
3 månaders kille som inte vill komma till ro
Hej!
Jag har nu börjat köra kuren sova hela natten. Tycker det har fungerat bra. Har fått vår son att sova från 21:00-06:00 på natten. Men vi kämpar och kämpar för att få honom att komma till ro på dagarna och somna. Försöker titta på tidiga tecken för att lägga honom innan han blir övertrött. Men sen är det ändå lika svårt att få honom att somna i vagnen. Vi försöker alltså vagna honom, men han kommer inte till ro för det.
Han blir lugn på 10 sekunder när vi vagnar men så fort vi stannar börjar han skrika igen. Vi kan stå i 30 minuter. Till slut känns det som han somnar av utmattning. Ska det vara så?
/Madelene
Jag har nu börjat köra kuren sova hela natten. Tycker det har fungerat bra. Har fått vår son att sova från 21:00-06:00 på natten. Men vi kämpar och kämpar för att få honom att komma till ro på dagarna och somna. Försöker titta på tidiga tecken för att lägga honom innan han blir övertrött. Men sen är det ändå lika svårt att få honom att somna i vagnen. Vi försöker alltså vagna honom, men han kommer inte till ro för det.
Han blir lugn på 10 sekunder när vi vagnar men så fort vi stannar börjar han skrika igen. Vi kan stå i 30 minuter. Till slut känns det som han somnar av utmattning. Ska det vara så?
/Madelene
18-10-07
Re: 3 månaders kille som inte vill komma till ro
Hej och valkomna,
lite mer info behovs for att vi ska kunna hjalpa ordentligt. Och det vill vi ju saklart. Klart att lilleman ska fa sova skont.
Vad har ni for schema?
Kor ni Standardmodellen?
Vid 3 manader har man fortfarande ett nattmal mat, nar infaller det?
Sover han pa mage med larm?
Hur ar det med den fysiska och sociala aktiviteten?
kram Tin
lite mer info behovs for att vi ska kunna hjalpa ordentligt. Och det vill vi ju saklart. Klart att lilleman ska fa sova skont.
Vad har ni for schema?
Kor ni Standardmodellen?
Vid 3 manader har man fortfarande ett nattmal mat, nar infaller det?
Sover han pa mage med larm?
Hur ar det med den fysiska och sociala aktiviteten?
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Tillagg:
vi kurar inte forran tidigast 4a manader, men man kan lagga en god grund med mat, rutiner, verktyg osv. Darav min fragor.
Kan du aven ga in i din signatur och lagga in litens fodelsedatum, mycket enklare for oss att se hur gammal liten ar under hela tradens livstid.
kram igen Tin
vi kurar inte forran tidigast 4a manader, men man kan lagga en god grund med mat, rutiner, verktyg osv. Darav min fragor.
Kan du aven ga in i din signatur och lagga in litens fodelsedatum, mycket enklare for oss att se hur gammal liten ar under hela tradens livstid.
kram igen Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Tack för snabbt svar!
Okej, då kanke det är för tidigt att börja köra på schema då?
Hans schema:
06:00 - vaknar får ersättning, blöjbyte, leker i knät, sjunger sånger och sitter med i sin babysitter när vi gör vardagliga bestyr.
07:00-07:30 - blir, trött försöker söva honom
9:00 - mat direkt när han vaknar, sedan samma som vi vid 06:00
10:00-10:30 - läggdags igen
12:00 - mat direkt när han vaknar, sociala aktiviter precis som vid 06:00.
13:30 - läggs igen
15:00 - mat igen, sociala aktiviteter
16:30 - läggs igen
18;00 - matdax igen, sedan försöker vi mysa
19:00 - läggs för natt
21:00 sista målet för natten
Behöver han få mat oftare? Vi kanske borde ge 21:00 målet senare? Vi ger alltid tills han säger ifrån själv. Vilket han visar tydligt genom att grimaserar.
Det största problemet vi har är att han blir asaeg när vi slutar vagna.
Vi använder inte napp för han vaknade varenda gå g den åkte ut förut.
Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Madelene
Okej, då kanke det är för tidigt att börja köra på schema då?
Hans schema:
06:00 - vaknar får ersättning, blöjbyte, leker i knät, sjunger sånger och sitter med i sin babysitter när vi gör vardagliga bestyr.
07:00-07:30 - blir, trött försöker söva honom
9:00 - mat direkt när han vaknar, sedan samma som vi vid 06:00
10:00-10:30 - läggdags igen
12:00 - mat direkt när han vaknar, sociala aktiviter precis som vid 06:00.
13:30 - läggs igen
15:00 - mat igen, sociala aktiviteter
16:30 - läggs igen
18;00 - matdax igen, sedan försöker vi mysa
19:00 - läggs för natt
21:00 sista målet för natten
Behöver han få mat oftare? Vi kanske borde ge 21:00 målet senare? Vi ger alltid tills han säger ifrån själv. Vilket han visar tydligt genom att grimaserar.
Det största problemet vi har är att han blir asaeg när vi slutar vagna.
Vi använder inte napp för han vaknade varenda gå g den åkte ut förut.
Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Madelene
18-10-07
Jag tror jag behöver hjälp med schemat.. verkar göra helt fel. 
18-10-07
Hej igen!
Vår kille somnar oftast mellan 18:30-19:00 på kvällarna. Ska vi låta honom sova utan att väcka honom för matning vid 21:00? Jag behöver nog lite hjälp när det gäller schemat. Kanske har tänkt helt fel. Har ni något förslag? Känner att dagarna börjar bli riktigt jobbiga. Så fort jag lägger ner honom i vagnen så börjar han gnälla. Jag börjar vagna på direkten. Slutar på en gång när han tystnat och skakar om. Sedan går jag därifrån. Så fort han börjar skrika igen är jag där och lägger tillrätta. Men uppenbarligen älskar han att bli vagnad, för så fort jag slutar blir han oxtokig.

Vår kille somnar oftast mellan 18:30-19:00 på kvällarna. Ska vi låta honom sova utan att väcka honom för matning vid 21:00? Jag behöver nog lite hjälp när det gäller schemat. Kanske har tänkt helt fel. Har ni något förslag? Känner att dagarna börjar bli riktigt jobbiga. Så fort jag lägger ner honom i vagnen så börjar han gnälla. Jag börjar vagna på direkten. Slutar på en gång när han tystnat och skakar om. Sedan går jag därifrån. Så fort han börjar skrika igen är jag där och lägger tillrätta. Men uppenbarligen älskar han att bli vagnad, för så fort jag slutar blir han oxtokig.
18-10-07
Hej!
Jag föreslår att ni minskar ner på sömnen på dagtid och inför 12 timmars natt. Lurarna bör vara 45 min, 2 timmar och sen 45 minuter igen. Första luren bör komma efter ca 1,5 timme tidigast och 2 timmar senast om schemat ska gå ihop. Längsta vakenpasset bör vara på kvällen. Gör ett schemaförslag så ger vi dig feedback.
Varför mata vid 21 om han lägger sig 19? Han håller sig ju mer än 2 timmar på all dagens mat
. Nattmålet bör infalla ca 3 timmar innan mogontiden, dvs om morgon är 07 så ligger nattmålet 04.
Jag är ledsen och meddela att ni hamnat i ett vagningsträsk
:^o ! Det händer många och så även mig
och då funkar verktygen verkligen inte. Det enda som funkar är att backa REJÄLT!! Han är inte nyfödd så du ska inte ingripa vid minsta pip. Lägg ner, skaka handtaget och ut ur rummet illa kvickt. Sen kan du gå in igen när han protesterar men bara korta vagningsomgångar, typ max 16 drag på första och vänta MINST dubbelt så länge innan du går in igen. Varje omgång ska sedan helst bli kortare men i alla fall inte längre än den första. Tillrättaläggning hade jag struntat i, det gör honom troligvis bara mer förbannad gissar jag och det brukar man bara göra när man lägger.
Det tar sitt tag innan det sätter sig men att vagna MINDRE är nyckeln till att lyckas. En annan tanke är att byta verktyg, samma sparsamhet gäller dock
. Jag fick aldrig till vagning men har haft bra framgångar med buffning, buffade även i vagnen när lillebror sov där (lite svårare pga liten plats men funkar).
Vid tre månader kan man börja med smakisar också då många små börjar bli hungriga då. Man får prova sig fram och se om det finns intresse.
Kram
Jag föreslår att ni minskar ner på sömnen på dagtid och inför 12 timmars natt. Lurarna bör vara 45 min, 2 timmar och sen 45 minuter igen. Första luren bör komma efter ca 1,5 timme tidigast och 2 timmar senast om schemat ska gå ihop. Längsta vakenpasset bör vara på kvällen. Gör ett schemaförslag så ger vi dig feedback.
Varför mata vid 21 om han lägger sig 19? Han håller sig ju mer än 2 timmar på all dagens mat
Jag är ledsen och meddela att ni hamnat i ett vagningsträsk
Det tar sitt tag innan det sätter sig men att vagna MINDRE är nyckeln till att lyckas. En annan tanke är att byta verktyg, samma sparsamhet gäller dock
Vid tre månader kan man börja med smakisar också då många små börjar bli hungriga då. Man får prova sig fram och se om det finns intresse.
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Här är ett förslag på schema:
06:30-07:00 - vaknar får mat direkt när han vaknar. Sedan umgänge utifrån standardmodellen
9:00 - sovtime, åt lite innan.
9:45 - vaknar, väcks. Mat och sedan umgänge leka lite i gymmet osv.
11:00 - Mat igen
12:00 - Läggs igen
14:00 - Vaknar, väcks. Sedan umgänge m.m.
16:00 - läggs igen.
16:45 - vaknar. väcks. Sedan mat och umgänge.
18-19 - Mat innan läggdags
Jag tycker vagningen har gått kanon idag. Tack för feedbacken! Han har somnat efter ca 4 omgångar av vagning. Är tanken att man längre fram bara ska kunna lägga ner honom och så somnar han själv?
Vi har idag haft en underbar dag. Vi har använt oss av det schemat som jag skrivit. Vad tror du om det?

06:30-07:00 - vaknar får mat direkt när han vaknar. Sedan umgänge utifrån standardmodellen
9:00 - sovtime, åt lite innan.
9:45 - vaknar, väcks. Mat och sedan umgänge leka lite i gymmet osv.
11:00 - Mat igen
12:00 - Läggs igen
14:00 - Vaknar, väcks. Sedan umgänge m.m.
16:00 - läggs igen.
16:45 - vaknar. väcks. Sedan mat och umgänge.
18-19 - Mat innan läggdags
Jag tycker vagningen har gått kanon idag. Tack för feedbacken! Han har somnat efter ca 4 omgångar av vagning. Är tanken att man längre fram bara ska kunna lägga ner honom och så somnar han själv?
Vi har idag haft en underbar dag. Vi har använt oss av det schemat som jag skrivit. Vad tror du om det?
18-10-07
Hej!
Schemat ser ok ut men försök hålla morgontiden så natten blir 12 timmar, här använder man också verktygen för att få det att fungera. Tänk på att maten ska ske inom en timme och att den inte behöver ligga ligga direkt i anslutning till när han vaknar längre om det passar bättre i schemat på ett annan sätt.
Med utgångspunkt från det du skrev tänker jag så här dock: Vaknar han sju så är det mat direkt, alla påfyllningar inom en timme, 10,30 är sedan lagom med nästa måltid igen(då är du klar till 11,30 vilket är lagom inför långluren). 14/14,30 är bra tid för mellis och sedan middagvid 17,30/18 och en sista slurk precis innan läggning(om han vill ha). Undvik att han småäter, vi vill att han ska vara rejält hungrig till nästa måltid.
Vad härligt att höra att vagningen går bättre, känslan när den börjar ta är så skön
! Tänk på att låta honom ligga på mage och träna att rulla, åla o.s.v. även om han är liten än så behövs mag/nackstryrkan tränas redan nu. Att vara med i hemmets sysslor passivt är också kul, ligga i tvätthögen när du sorterar tvätt, sitta med i babysitter/ stol när du lagar mat, ligga mitti sängen när du byter lakan o.s.v.
Kram
Schemat ser ok ut men försök hålla morgontiden så natten blir 12 timmar, här använder man också verktygen för att få det att fungera. Tänk på att maten ska ske inom en timme och att den inte behöver ligga ligga direkt i anslutning till när han vaknar längre om det passar bättre i schemat på ett annan sätt.
Med utgångspunkt från det du skrev tänker jag så här dock: Vaknar han sju så är det mat direkt, alla påfyllningar inom en timme, 10,30 är sedan lagom med nästa måltid igen(då är du klar till 11,30 vilket är lagom inför långluren). 14/14,30 är bra tid för mellis och sedan middagvid 17,30/18 och en sista slurk precis innan läggning(om han vill ha). Undvik att han småäter, vi vill att han ska vara rejält hungrig till nästa måltid.
Vad härligt att höra att vagningen går bättre, känslan när den börjar ta är så skön
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Halloj,
Massa massa massa superhjälp! Och Heja dig, du gör också ett strålande jobb. Det kommer ge utdelning. HÅll tiderna bara.
Massa massa massa superhjälp! Och Heja dig, du gör också ett strålande jobb. Det kommer ge utdelning. HÅll tiderna bara.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej
Har märkt att vår kille börjar bli trött vid 18 på kvällen. Om jag lägger honom då. Ska han då äta vid 3, gör det något om han äter 02:30? Har märkt att han vill sova längre än till 06:00 på morgon. Det kanske blir dumt med tiderna då? Hur ska jag göra då? Köra på 18-07 eller försöka hålla honom vaken till 19. Men då blir han ännu mera gnällig.
Tack för så snabba svar!
/Madelene
Har märkt att vår kille börjar bli trött vid 18 på kvällen. Om jag lägger honom då. Ska han då äta vid 3, gör det något om han äter 02:30? Har märkt att han vill sova längre än till 06:00 på morgon. Det kanske blir dumt med tiderna då? Hur ska jag göra då? Köra på 18-07 eller försöka hålla honom vaken till 19. Men då blir han ännu mera gnällig.
Tack för så snabba svar!
/Madelene
18-10-07
Hej!
Nej, inte 13 timmars natt - försök hålla honom vaken till 19 om du tänker väcka 07. Schemat sätter sig i kroppen efter ett tag och då blir det lättare för honom att hålla sig vaken. Marginalkvarten kan man ju dock alltid ta till. Man får aktivera honom i början så han är för upptagen med att komma ihåg att han är trött, att bada på sista vakenpasset brukar funka bra liksom social delaktighet.
Nattmålstiderna är inte ristade i sten men vitsen är att barnen oftast bara sover ca 3 timmar till efter nattmålet samt att man vill öka mängden sammanhållen sömn. Man kan bestämma sig för ett intervall inom en timme som man tycker är ok eller sätta väckarklockan på en fast tid (
)
Kram
Nej, inte 13 timmars natt - försök hålla honom vaken till 19 om du tänker väcka 07. Schemat sätter sig i kroppen efter ett tag och då blir det lättare för honom att hålla sig vaken. Marginalkvarten kan man ju dock alltid ta till. Man får aktivera honom i början så han är för upptagen med att komma ihåg att han är trött, att bada på sista vakenpasset brukar funka bra liksom social delaktighet.
Nattmålstiderna är inte ristade i sten men vitsen är att barnen oftast bara sover ca 3 timmar till efter nattmålet samt att man vill öka mängden sammanhållen sömn. Man kan bestämma sig för ett intervall inom en timme som man tycker är ok eller sätta väckarklockan på en fast tid (
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tack för svaret! Tror det får bli 06:00-18:00, han är alldeles för trött vid 18:00 för att hålla honom vaken till 19:00. När vår son börjar bli trött mellan 17:00-18:00 har ni något mer tips på vad man kan göra än att bada? Det är bara att aktivera med olika saker hela tiden?
/Madelene
/Madelene
18-10-07
Kan vi låta honom sova mer på dagen än 45,2,45. Tycker han är så gnällig.
/Madelene
/Madelene
18-10-07