När kan man börja med 2 sovstunder på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
thereeseh
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 aug 2016, 09:06

Sover mitt barn för lite??

Inlägg av thereeseh »

Hej

Jag har en dotter på 5,5 månader.

Hon äter både gröt, pureér och ersättning med 2,5-3,5h mellanrum.

På dagen sover hon ca 45min-1,5/2h-45min.

Natten är mitt problem. Somnar hon runt 20-20.30 så vaknar hon vid 06. Somnar hon 21-21.30 så vaknar hon runt 07-07.30.
Hon sover aldrig 12h, vilket jag trodde hon skulle göra nu. Gör jag något fel eller är hon bara inte i behov av så mycket sömn? :(

Skulle vilja lägga henne tidigare och veta att hon inte vaknar ännu tidigare. Hjälp!!

mvh
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sover mitt barn för lite??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lite mer information tack :idea: !! Är hon sm-bebis? Kurad? Inget alls?

och ja hon behöver 12 timmars natt till de sömnpassen hon har på dagen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
thereeseh
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 aug 2016, 09:06

Re: Sover mitt barn för lite??

Inlägg av thereeseh »

Hej.
sm bebis vet ja inte vad det betyder :P och nej hon är inte kurad. Tycker inte att hon behövt det för hon har alltid sovit bra, tills nu :( senaste dagarna har hon knappt sovit 3*40min på dagen och knappt 8-9tim på natten :/
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sover mitt barn för lite??

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ok, jag vet inte riktigt vad du vill ha hjälp med, är du inte nöjd med hur hon sover får du kura :wink: . Sm-bebis betyder standardmodellen som vi använder på bebisar 0-4 månader där de lär sig somna själv och etablerar verktygen så vi har något att ta till om det strular som det gör för er nu och man slipper kura. Vet du något om kuren? Skaffa Sova hela natten- boken och läs runt här på forumet så får du mer info. Hon sover ju redan bra på natten men vitsen med att kura är att etablera ramsan så du har ett verktyg för att få henne att somna om.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
thereeseh
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 aug 2016, 09:06

När kan man börja med 2 sovstunder på dagen?

Inlägg av thereeseh »

Hej
Min dotter blir snart 7 månader. I dagsläget sover hon 45-1,5-45-11.
Hon sover ca 20-20.30 till ca 07.

Sovstunden på fm och dagen är inga problem, men den sista slutar alltid med att den blir senare än vad vi tänkt oss och därmed får hon inte sova sina 45 min, tar alltid lång tid för henne att somna, hon är inte trött, men hon klarar inte av att vara vaken tills hon ska sova :(

I dagsläget ser schemat ut ungefär så här.
07 vakna
08 gröt
09/09.30 sov 45min
10/10.30 mellis
12 lunch
13 sova 1,5h
16 mat
17 sova 45min
18.30 gröt
19.30 flaska
20 sova

Kan jag låta henne sova endast 2 ggr? Provade för någon vecka sedan och det slutade med en grinig bebis :(
vilka tider är bra sovtider om man nu kan ändra till 2 sovstunder?

Hon kuras inte och har aldrig gjort, men hon somnar oftast inom 10min och sover hela nätter :)

mvh
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: När kan man börja med 2 sovstunder på dagen?

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Ja, den där sista luren kan vara strulig. :shock:

Räknar jag rätt så ger schemat 15 sovtimmar, vilket kan vara lite mycket nu när hon blivit så stor. Jag skulle ha kortat den sista luren till 20 min, och samtidigt tidigarelagt natten något.
Under perioden då man går från tre till två lurar (sista luren brukar släppas helt vid 7-8 månader men det är individuellt och vissa har kvar den mycket längre) kan man också lägga den sista luren i rullande vagn så att barnet i vilket fall får sin vila om än inte sömn alla gånger. Kan vara skönt även för föräldrarna med en lugn stund där innan kvällsruschen tar vid 8)

Så tveka inte att lägga natten lite tidigare, då orkar ni med själva kvällen bättre också :P

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: När kan man börja med 2 sovstunder på dagen?

Inlägg av mamaA »

Jag vill bara lägga till att om man vill ha två lurar så flyttar man fram dem båda 30-60 min så att eftermiddagen inte blir så lång. Det är att föredra att ha 12 timmars natt då annars blir dagen 13 timmar och det blir för långt om du inte kan styra längden på lurarna då du inte avänder verktygen. Med 11 timmars natt måste du nämligen ha längre lurar för att få schemat att gå ihop.

Så: antingen tre lurar med kortare sista lur som eminenta Sarisparis :heart: föreslog eller 12 timmars natt och två lurar är förslagen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"