hur får man kinkblåsan att smaka??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

hur får man kinkblåsan att smaka??

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej
Vi börjar få ett härligt problem, nämligen att vår lilla tjej snart 7 månader vägrar smaka på annat än bröstmjölksersättning och risvälling. Nu vet jag att jag egentligen inte borde ta åt mig men bvc tycker att hon borde äta mer fast föda vid det här laget, och hon vägrar helt enkelt att öppna munnen, så hur ska jag få in skeden om hon kniper ihop??
Det är som om smaken är för mycket, har provat med riktigt tunn risgröt, NEJ!, mosad potatis....Nej, och mosad banan ger illvrål, så nu står jag här, känner mig stressad över att ständigt få höra att inte kan det väl vara så svårt, storebror åt ju med glädje :?
är det någon mer som har kinkblåsor till barn, och har ni i sådana fall något tips? Hon kan ju knappast leva på välling i framtiden, eller??????
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Min förstfödde åt sin första middagsportion mat när han var 1 år. Innan dess var det välling som gällde förutom smakbitar som han fick på samma sätt som man stoppar till en tiggande hund! Han är ett matvrak sedan dess och än idag :wink: !
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

ok så jag behöver egentligen inte göra anmnat än ge det hon äter, låta brödbitar, mosad frukt osv bara ätas om det tiggs om det? kanske bättre metod än att truga. som det är nu sitter hon med oss vid matbordet när vi äter, men har ännu inte visat större intresse för den mat vi sätter fram

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lugn! Än har jag inte sett nån´ trettiåring med nappflaskan i mungipan... Kanske andra flaskor.!? Hon kommer fortare än du tror att själv vilja prova!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
du har rätt, tänk vad lätt man faller för bvc-tanternas borden och måsten. Får dåligt samvete trots att hon antagligen helt enkelt vill ta det i en lugnare takt, jämför man med brorsan som antagligen åt nitroglycerin som välling så är hon en snigel. Allt går låååångsamt, men hon är trots det nöjd, så det är väl bara att vänta :lol:

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du tänker helt rätt!

:idea: På mitt BVC sa de att "Han kan leva på enbart välling tills han är 2 år - ingen fara alls!" Jag har faktiskt bara positivt att säga om "mitt" BVC :shock: .
CHELLO

Inlägg av CHELLO »

Hallå!

Min lille var inte heller så begiven på smakportioner. Men så tänkte jag så här; barn härmas ju - det är ju så de lär sig. Så jag tog ett äpple. Ett stort, frasigt grönt Granny Smith äpple. Samtidigt som jag matade lilleman så åt jag äpplet. Jag överdrev riktigt ordentligt och det lät verkligen mycket om mina tuggor. Och si' han började äta. På en gång faktiskt.

Lycka till!
Chello
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"