Det är som så att jag har en dotter som blev 2 månader den 10 Augusti, och vi har börjat införa lite rutiner och har försökt se över hennes rutiner för dag och natt, som underlag till ett eventuellt schema. Detta med rutiner och så, är relativt nytt för både mig och min sambo, och vi har bara testat i ca 2 veckor. Jag är själv en person som älskar rutiner, och jag har haft svårt att acceptera att "följa ett barns rytm", och därför tilltalar standardmodellen mig rent generellt. (Nu har jag inte läst "Barnaboken" ännu, utan har bara läst det som Anna beskrivit i diverse inlägg här på sidan, samt kollat igenom forumet). Jag håller inte med om allt som standardmodellen förespråkar, utan jag är mer med på det som verkar vara summan av kardemumman, att få till rutiner och schema för sömn och mat. Anledningen till att jag/vi började intressera oss för Standardmodellen och Anna Wahlgrens metoder är för att allt rörande vår dotter var väldigt rörigt. Hon smååt hela tiden, och sov bara kortare stunder (ca 20-30 minuter) och gärna då på oss föräldrar. Detta kändes, och känns lite ohållbart för att livet ska fungera med bebis. Nu har vi inte gått in för schema och rutiner till 110 %, utan vi har, hittills, mer testat oss fram. Har beställt hem BB, men det skulle vara skönt att höra tankar och åsikter från er som praktiserat modellen och har mer kött på benen. Jag har lite funderingar, och jag tänkte att det är bäst att strukturera upp mina frågor och funderingar, så blir det lite tydligare...
1. Angående schema och rutinerna, så fungerar det bra under dagarna. Från det att hon vaknar till kväll, så får vi oftast till tre sovpass på ca 1,5 timme vardera. Sen får hon mat direkt när hon vaknar, och sedan vakentid och socialt tillsammans med oss. Just nu orkar hon vara vaken som längst 2 timmar i sträck, och har lärt sig att somna själv i vagnen. Och somnar hon inte själv, så räcker det med lite vagning och att stoppa in nappen. Vaknar hon under sovstunden, så räcker det oftast med att vagna lite för att få henne att somna om. Hon sover med andningslarm på vänster sida. (Vi har testat magläge, men det tycker hon inte om, utan föredrar vänster sida.) I början så nattade vi henne ca kl 22 och då brukade hon sova till ca kl 06-07 på morgonen, men vaknade vrålhungrig. Nu har vi börjat natta henne ca kl 20-21 istället, och nu vaknar hon nästan alltid kl 04-05 på morgonen. Saken är den att vi gärna skulle ge henne ett litet mål under natten, men hon går knappt att väcka (om hon inte vaknar själv). Och ger vi henne ingen mat under natten, så vaknar hon vrålhungrig - stackaren. Hon sover bra under natten, och jag tycker det flyter på, förutom denna tidiga morgonstund. Det känns som det blir lite väl tidigt om hon ska vakna för dagen redan kl 04 eller 05. Vet inte riktigt hur vi ska gå till väga med detta...
2. Sedan har vår dotter relativt lätt för att kräkas :/ Och nu snackar vi inte små kräkningar, utan när hon kräks kommer i princip ALLTING upp. Ibland spelar det ingen roll om vi ger små mängder, det kommer upp ändå. Hon går upp i vikt som hon ska, så BVC sa att vi inte behöver oroa oss om det händer någon dag då och då. Vår dotter har liksom "dåliga dagar" ibland, och då blir hela dagen förstörd gällande sov-och ätrutiner. Hon kanske spyr upp 120 ml (som hon oftast äter vid en måltid), och sedan får vi bada henne, byta kläder, ge ny mat osv. och då är hon trött av att ha kräkts och blivit rengjord och då äter hon kanske bara 30-60 ml, och vill sedan sova. Men vi har märkt att om hon sover bra, så äter hon bra. Så det bästa är om hon får sova minst 1,5 timme i streck. Och allt blir bara en ond cirkel dessa dagar. De flesta dagarna fungerar det bra, men man är alltid orolig att allt ska komma upp igen vid varje måltid.
3. Sedan undrar jag, lite generellt, hur vardagen funkar för er som kör enligt standardmodellen med schema och rutiner? Jag tycker det är så skönt med rutiner med tider och så, men blir samtidigt stressad när man ska göra något, då hon ibland kan vara lite svårsövd när man är borta eller ute på vift. Vill verkligen få det att funka så gott det går, då jag drabbats av förlossningsdepression och dessa rutiner underlättar något enormt då jag själv inte mår helt hundra ännu. Det gör att det blir lättare och mer strukturerat, då man lätt kan känna sig vilsen och osäker som förstagångsförälder...
4. Hur ska man tänka när man planerar ett schema för barnet? Hur mycket ska man lyssna till barnets "egen rytm", och hur mycket ska man vägleda barnet? Hur ska man tänka kring klockslag och tid på dygnet? Vad är liksom riktlinjerna för ett schema?
En del frågor och funderingar, men jag hoppas att ni förstår min situation