Rapport från igår och inatt:
Ihopflyttningskalas i stor stil med gott fika, paket och prat om hur bra och kul det blir att sova tillsammans var förstås väldigt lyckat. Sedan kom läggningen och den gick hur smidigt som helst! Johannes hade några extra frågor men somnade på några minuter. Sedan var tanken att Samuel skulle läggas en stund senare och det gick ju bra förutom att han 1. Drack hysteriska mängder vatten innan. 2. Testade akustiken med ett "baaaa" i rummet för att se om kanske lillebror skulle vakna vilket han naturligtvis gjorde (vi har en blivande hjältetenor i familjen...

) Dock ramsade jag mig ut som om inget hade hänt och de somnade snabbt. Stackars Johannes tjänade dock inte på att bli lagd tidigare...
Sedan var kvällen lugn, men ca 22.45 hörs Hjältetenoren galltjuta och efter några sekunder har han väckt Johannes som får stora skälvan. Jag ramsar STARKT men inser snart att jag måste gå in och kolla Samuel. Sängen självklart nerkissad men blöjan får jag INTE byta så jag river bara med mig ytterlakanet och frottén och går ut (Johannes gallskriker förstås i panik) och ramsar. De lugnar sig men Johannes har svårt att somna om och behöver flera ramsor i omgångar. Tror Samuel drog igång igen också ett tag (grannens värmepump

). Puh, de lugnar sig till slut och vid midnatt kan vi somna....
...för att väckas av ännu ett tjuuuut från Hjältetenoren (det blev just Samuels nya smeknamn

) vid 04 (kollade inte klockan, var för trött) som inte ger sig. Jag går in eftersom jag anar att sängen är nerkissad igen, och har förstås rätt. Jag snabbfixar sängen och sätter på ny blöja (Johannes storlek visade det sig på morgonen

) under vilda protester. Johannes skriker irriterad och ledsen över att bli väckt på detta grymma vis, och dessutom ska det stökas i rummet vilket han ju förstås inte är van vid från sin tid i lugna klädkammaren. Ojojoj. Som om detta inte vore nog så kommer tenoren på att det är ganska kul att få lillebror att låta så där förtvivlad så FYRA gånger om så väcker han honom genom att hosta till (fullt medvetet, hörde jag direkt) just när Johannes lugnat sig och somnat om på min ramsa.

](*,) ](*,) ](*,) Min attityd for all världens väg de första gångerna men sedan svarade jag bara med tråkig/obrydd ramsa och då var det plötsligt inte så kul längre. Eller så anade tenoren att han höll på att göra sig arvslös...
Vid 5-snåret sov de lugnt igen, STACKARS Johannes som inte fick sin sömn pga blivande (eller snarare påbörjat?) trotsbarnets beteende. De fick väckas vid 07 men jag somnade tyvärr inte om där i vargtimmen så jag är TRÖTT nu och ska sussa.
Nattningen idag gick likadant som igår (ska nog lägga dem samtidigt framöver för det känns så grymt mot lillen att han ska somna så skönt bara för att väckas 10 min senare av Samuels höggljudda entré i sovrummet) men efter 2 min blev det VILDA protester eftersom tenoren var tvungen att dubbelkolla om han verkligen inte skulle kunna tvinga föräldrarna att låta honom dricka mer vatten...Nyhet från idag att det inte blir stora mängder vattendrickande efter 18. Men med ramsan gav han så småningom upp och 19.30 sov båda lugnt och har gjort sedan dess. Johannes kommer bli Den Säkraste Sovaren av det här, hoppas jag, för Ramsan tar verkligen såå bra på honom nu. Han höll till och med på att somna om MEDAN tenoren härjade...

8)
Hade det inte varit för att de MÅSTE dela rum framöver så hade jag nog gett upp direkt och bara låtsats som att projektet "ihopflyttning" var över

. Men nu kämpar vi bara på, ge mig gärna tips om hur vi bäst hanterar Storebrors störningar om det inte är som vi gör i nuläget. Ska förstås inte reagera på hans "bus" utan bara svara på allt med ramsan och inga ilskna haranger...som det blev i natt...
Attityden på plats, Ramsan beredd och bössan laddad!!
Kram och godnatt!
/Ylva