Du låter inte alls otrevlig och jag hoppas att jag inte gör det heller. Inte alltid lätt att tolka saker och ting i skrift.
Som jag förstår dig så sover dottern numera bra, men läggningarna är jobbiga och har varit efter ett halvårs kurande (lång tid!). Då menar jag att det kanske är dags att släppa kurandet och hitta ett eget sätt som ger lugnare läggningar för er alla. Det låter ju riktigt jobbigt för alla inblandade om varje läggning innebär en skrikig kamp.
Ni har ju redan lyckats med kuren i den bemärkelsen att hon numera sover hela nätter (hon är trygg i sin säng), men det verkar som att kurverktygen vid läggning inte gör gott. Du funderade förut på att ge henne nattslurken i sängen, varför inte? Eftersom hon numera sover gott om nätterna kanske själva läggningarna (i kurstil) tagit för stora proportioner?
Jag ser inte riktigt hur utdragna läggningarna är vanligtvis? Om det rör sig om några minuter, att hon skriker ur sig sin frustration över att behöva gå och lägga sig men snabbt lugnar sig och somnar så är det kanske hennes sätt att varva ner. Men som jag förstod dig så är varje läggning en kamp och har varit i flera månader och då är jag rädd att kurverktygen används fel och inte får den effekt som är tänkt. Som jag förstår dig så har ramsan inte fått sin "kraft", alltså att hon inte lugnas av ramsan vid läggning. Eftersom ni har hållit på i ett halvår så tror jag att ramsan nu ger ett helt annat budskap än vad som är tänkt.
Jag har inte kurat mina barn i stor stil, men använt mig av verktygen vid behov. Jag ser dem som något man tar till när de behövs, inte som något som används bara för att. Alltså att ju mindre jag gör desto "bättre": ju mindre jag gör, desto mer är sömnen deras egen och det är en fin present tycker jag.
Hoppas att jag inte gjort dig mer förvirrad!