Hej!
Jag skulle behöva lite råd om sovning och nattning när man är ute och reser.
Vi har en 6 åring och en snart 10månaders pojke. Jag kurade lillen när han var ca6 mån. Det har gått lite upp och ner,i början sov han nätterna
igenom men har knölat lite till och från.
Om ca en vecka ska vi iväg på en kryssning med två nätter på båt.
Den lille nattas 18,30 och sover till ca 07.00. Vad tror ni om att natta honom i vagnen och låta honom somna där för att sedan kunna ta ut vagnen på båten? Det känns ju tråkigt att behöva stänga in sig i hytten från den tiden och inte få umgås med resten av familjen.
Tänker sen att lägga över honom i resesäng senare på kvällen. Blir ju stimmigare så risken är att han kommer vakna till eller är det dumt att göra så?
Senare i Augusti ska vi iväg till Grekland och flyget går 17.30 och framme 22 ca. Hem flyger vi 23-02 så det är under sovningen såklart.
Börjar gruva mig lite för just hur det ska gå med nattning och sovning för den lille eftersom han säkert kommer att vakna ett antal gånger då vi ska i och ur plan samt i buss också.
Har ni några råd vad jag kan göra för att underlätta allt så att det går så smidigt som möjligt?
Tacksam för all hjälp.
Flyga och åka båt med 10 månaders baby
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Re: Flyga och åka båt med 10 månaders baby
Hej
Så härligt med semester! För det första, resdagar är undantagsdagar. Absolut ingen fara och det inte sovs på minuten, ta sikte på schemat när ni är framme så är ni snart tillbaka i fina gamla hjulspår. Fördelen med barn som får sina sömntimmar till vardags är ju också att de har lite marginaler att ta av när det behövs. Så oroa dig inte alls.
Praktiska resråd är att försöka hålla mattiderna så långt det går. Och ta med finfina, gärna ätbara, mutor så att eventuella kriser kan avvärjas.
Det låter som en utmärkt idé att låta honom sova i vagn på båten. Ta gärna en extra funderare på om ni kan mörklägga vagnen ordentligt. Ha gärna med ett mörkt lakan och klädnypor, kan vara bra att ha när man är på resande fot.
Vad gäller flyget så är det vanligt att få ont i öronen vid start och landning. Precis som för oss kan det hjälpa att svälja, men det är inte så lätt att göra på kommando när man är liten så glöm inte nappflaska (vatten går utmärkt!) så att du kan lura honom att svälja om det skulle behövas. Plastpåsar till kladdiga kläder, ombyten, våtservetter och roliga små nya leksaker är toppen att ha i handbagaget men det har du säkert redan tänkt på.
Ha så kul!

Så härligt med semester! För det första, resdagar är undantagsdagar. Absolut ingen fara och det inte sovs på minuten, ta sikte på schemat när ni är framme så är ni snart tillbaka i fina gamla hjulspår. Fördelen med barn som får sina sömntimmar till vardags är ju också att de har lite marginaler att ta av när det behövs. Så oroa dig inte alls.
Praktiska resråd är att försöka hålla mattiderna så långt det går. Och ta med finfina, gärna ätbara, mutor så att eventuella kriser kan avvärjas.
Det låter som en utmärkt idé att låta honom sova i vagn på båten. Ta gärna en extra funderare på om ni kan mörklägga vagnen ordentligt. Ha gärna med ett mörkt lakan och klädnypor, kan vara bra att ha när man är på resande fot.
Vad gäller flyget så är det vanligt att få ont i öronen vid start och landning. Precis som för oss kan det hjälpa att svälja, men det är inte så lätt att göra på kommando när man är liten så glöm inte nappflaska (vatten går utmärkt!) så att du kan lura honom att svälja om det skulle behövas. Plastpåsar till kladdiga kläder, ombyten, våtservetter och roliga små nya leksaker är toppen att ha i handbagaget men det har du säkert redan tänkt på.
Ha så kul!
Tack så mycket för fina råd
En fråga till bara, har du nåt bra tips på hur jag lättast kan få honom att somna om igen om han vaknar mycket under resan? Tänker speciellt under flygresan då det förmodligen kommer att bli många avbrott i sömnen. Det blir ju lite annorlunda då när han inte sover i en säng i ett lugnt rum då man kan ramsa. Publik har man ju också då så är väll mesta pirrigt om han skulle bli hysterisk och ledset och väcka andra
Blir allt förstört om man ger honom napp?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Det behöver inte alls bli hackig sömn på flyget, men jag tippar att om han vaknar så gör han det i typiska skarvar (45 min är en klassiker). Flygplansmotorerna har vaggat mina små till sköna lurar och när de väl somnat har de sovit gott. Ha gärna med en sjal eller annat som du kan skärma av med om du känner att det behövs. Och be kabinpersonalen om en liten kudde som du kan ha under armen om han sover i din famn. Mitt största problem under resor med bebisar har varit att sitta bekvämt själv när de väl somnat.
Jag skulle inte råda dig att använda napp, särskilt inte om ni inte har en sån annars. Har du den tillgänglig är det lätt att halka dit och använda den mer och mer under semestern och vips har du en liten nappbebis. Ett tips kan vara att trötta ut lite extra inför resdagarna, så att han inte har massor med spring i benen. Och förstås supersköna kläder som inte sitter åt, knappar som stör eller annat.

Jag skulle inte råda dig att använda napp, särskilt inte om ni inte har en sån annars. Har du den tillgänglig är det lätt att halka dit och använda den mer och mer under semestern och vips har du en liten nappbebis. Ett tips kan vara att trötta ut lite extra inför resdagarna, så att han inte har massor med spring i benen. Och förstås supersköna kläder som inte sitter åt, knappar som stör eller annat.