Mat för snart 3-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
HR mamma
Inlägg: 67
Blev medlem: mån 28 sep 2015, 20:21

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av HR mamma »

Hej!

Nu har vår lilla blivit 10 månader, hon är världens gladaste lilla människa som är en njutning för hela familjen! :)

På senare tid har dagsömnen börjat strula hennes schema ser (såg) ut såhär:

07:00 vakna
07:30 välling
08:00 skorpa och/eller turkisk yoghurt medan vi andra äter frukost
9:30 sova 25 min
11:30 lunch (1 burk 8-månaderspuré ofta utblandat med tex. extra couscous samt klick smör, fruktpuré, vatten)
13:30 sova 1,5 h
14:15 gröt med plommonpuré
17:30 middag (samma som lunch)
19:00 välling, sova natt!

På sistone har hon varit extremt svårsövd vid första luren, ibland inte somnat förrän kl. 10. Jag har då väckt henne efter ca. 20 minuter men hela schemat blir ju lite förskjutet då. Vid lunchsovningen har hon sen tagit lång tid på sig för att somna (ofta 30 min) och sen vaknat efter 45 minuter och inte kunnat somna om. Det blir då på tok för lite dagssömn och kvällen blir lite gnällig.

Så vi provade att skippa första luren och så får hon sova 2 timmar istället mellan 11:30 - 13:30. Det har funkat bra, hon blir lite grinig på förmiddagen vilket såklart kan ha med omställningen att göra men överlag funkar det och hon sover hela luren utan uppvak. Men problemet är att hon börjat vakna på natten istället, alternativt för tidigt på morgonen. Hon kan vara vaken ca. 1 timme på natten (får då ramsa och somnar om själv tillslut) eller så vaknar hon 5:30 och somnar inte om. Det är kolsvart i rummet (har dubbla svarta mörkläggningsgardiner). Jag misstänker att hon kommer in i mer djupsömn på dagen när hon sover 2 timmar vilket kanske stör nattsömnen, samtidigt känns det som att hon mist behöver sina 14 timmar sömn per dygn.

Tacksam för tips!
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat för snart 3-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vanligast är att byta till en lur runt året men alla är olika. Vi hade två lurar till storebror till han var 16 månader medan jag har hört vissa som har en lur från 10 månader ( inte många dock :wink: ). Att gå över till en lur är en omställning. Jag var inte så hård med att väcka början utan tyckte det var bra om det sovs längre så att inte em/kvällen skulle bli så lång. Man kan också lägga en halvtimme tidigare för natten vid behov.

Uppvaken på natten är så klart jobbiga, men bemöts bäst med självklarheten att på natten sover man :D . Håll dig till en pangramsa och sen inget, budskapet är ju att på natten händer ingenting. Se till att hon får mycket utevistelse och fysisk aktivitet under dagen så att hon sover gott. Passa på att plaska i pool när vädret tillåter och krypa/gå på gräset och utforska.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"