Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katarina1982

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för ditt svar och råd!
Om vi nu drar ner fm luren till 20 min ( är rädd att hon inte hinner sova något på den då hon bökar så mycket) så behåller vi lunchvilan på 2 h och natten på 12 h då får vi 14 h och 20 min totalt det bör väl vara bra i denna ålder? tänker att vi kommer bort från 30 min som var ett onaturligt sovpass!
Tacksam för tankar!
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har alltid brukat bjuda på ca 10 minuters insomningstid på 20 min lurarna så att de totalt blir 30 min alltså.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för ditt svar <3

Fler som har tankar kring vårt schema? Och är det verkligen inga andra som har gråt vid läggningar? Känns väldigt tråkigt såklart men också lite ensamt....
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Såg precis när jag tittade på ert schema att fm-luren kommer väldigt tidigt, 1,45 efter morgon eller är det ändrat nu? Jag hade skjutit på denna lur en halvtimme och likadant med lunchluren. En orsak till att hon inte sover på fm-luren kan ju vara att hon faktiskt inte hunnit bli tillräckligt trött.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vill bara säga att ni kämpar på superbra!! Jag tror också att fm-luren kan skjutas fram iaf 15 min. Min son är 9,5 mån och sover 12-20-1,5 vilket jag tycker funkar utmärkt. Han sover sin 20 min efter 2 h vaken på morgonen, såvida han inte tydligt visar att han är jättetrött och vill sova, då lägger jag om det är inom marginalkvart.

Vi har haft det segt med lillebror men det är i princip bra nu. Han är dock ofta ARG vid läggning, det tolkar jag som att han gillar vakenlivet vilket ju är positivt! ;) Men sedan sover han så gott så gott. Fortsätt med aktiv social delaktighet, utevistelse och allt som ni (väl?) gör och var säker på att liten behöver och kan sova!

En tanke (för attitydens skull) nu när våren är här är att komma ihåg att erbjuda vätska under vakentiden, det har jag själv lätt för att glömma och då smyger sig vargarna gärna på...

Kram och kämpa på!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för svar och tankar!

Dotter sover 30--2-12 ( ja inte hela då såklart ) och tiderna ser ut:

08 godmorgon välling ( 200ml)
0945-1015 sova
1115 lunch
1230 välling ( innan långvilan ca 100ml)
13-15 sova
15 gröt
1745middag
1930 välling 200ml
20 godnatt

Såhär ser schemat ut just nu och jag vet att 30 min inte är ett "naturligt" sömnpass men då hon endast sover ca 10 min max på denna.
Långluren funkar oftast men hon vaknar ofta mitt i och somnar om efter lite gråt/ramsa.

Just nu är min man pappaledig och de är ute och leker/busar/gungar/ålar samt en massa delaktighet ( öppna förskolan/hemma etc) så aktiviteter finns det gott om tycker jag...

Det känns som att vi behöver korrigera schemat? eller ska vi låta det vara?
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Ylvispylvis: när du skriver att han är "arg" innebär det gråt/skrik etc? och hur lång tid tar det innan han lugnar sig och somnar?
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Hej igen, provar igen då jag behöver hjälp med att korrigera schemat då det idag inte känns optimalt:

08 godmorgon välling ( 200ml)
0945-1015 sova
1115 lunch
1230 välling ( innan långvilan ca 100ml)
13-15 sova
15 gröt
1745 middag
1930 välling 200ml
20 godnatt

Tacksam för hjälp! :?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Vad är det som inte funkar och behöver korrigeras? Min tanke när jag läste var att första luren kommer väldigt tidigt, kan vara därför hon inre sover bra då…. :!:

Jag hade flyttat den 15-30 minuter och sett om det gör någon skillnad.

Kanske en andra frukost mer er? Lite plockbitar av macka eller frukt, lunchen lite senare och skippa vällingen innan långluren är ett alternativ.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Om jag flyttar fram den första, ska även lunchluren då flyttas fram? Tänker att det blir så sent då?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Tror nog att den kan funka där den är ändå, i alla fall om du flyttar 15 min.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Nu är jag här igen och skriver...ärligt talat känner mig som den sämsta mamman ever pga all gråt vid VARJE läggning...det är liksom otroligt påfrestnde och knäckande att varje person som kör SHN lyckas få sina barn i säng utan gråt....känns mer och mer som en gråtmetod för oss då det är precis så det är alltså GRÅT/SKRIK vid varje läggning...TRO mig tacksam för tryggheten rutinerna ger och sömnen när hon VÄL somnat men fy fan så otroligt knäckande att vi inte kommer någonvart med gråten. Går absolut inte in och härjar samt är sparsam med ramsandet.....följer rutiner, busar, skrattar, ålar, krypövar, ute mycket osv osv....ja ni hör ju....vad missar vi? Eller är det bara att "gilla" läget?

Min mor säger att vi borde hålla samma rutiner men kanske testa musikdosa i hennes rum ( med självlysande stjärnor) så hon kanske bryter "ovanan" att skrika sig till sömns och får lite ro....vet varken ut eller in....SORRY för massa gnäll men är så otroligt ledsen över detta och galet trött ( mest psykiskt pga påfrestninen att höra henne gråt/skrika varje dag och natt vid läggning)

:cry:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
all barn går att kuras, om man har rätta attityden som förälder. Jag citerar en annan hjärtebarnskontrollant som var spot on i en annan tråd:
"Det är tufft att höra men framgången till att lyckas hänger på din attityd. Det handlar inte om hur man ramsar, antal gånger och tonläge utan om ATTITYDEN av självklarhet. Hon känner av din oro, tyvärr. Läs, läs,läs SHN och så många trådar du kan här på forumet. Nej, det kommer inte att vara så här i all evighet, det kommer att bli lättare - du måste bara tro på det själv."

Vi tror på dig! Du kan! Här är mina råd:
1. läs kapitlen om säkerheten, lugnet och njutningen minst 2 gånger till (SHN), det är här nyckeln till attityden finns förklarad
2. välling och gröt i alla ära, men mat med mycket fett i står man sig bättre på, hur mycket äter hon, en stor barnmatsburk plus en liten frukt pure per måltid är lagom för en snart ettåring. Plockisar? Banan? etc riktig mat, se över det

Igen, vi vet att du kan! Du är nästan framme.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Tack Tin för ditt svar, vet inte riktigt hur jag ska känna dock. Både jag och min man läser, tar in allt och kämpar på varje dag/kväll. När den ena vacklar i attityden ( lätt hänt då det är så mycket gråt och protester ) så tar den andra över ramsandet etc.
Vi gör egen mat och det är RIKTIG mat stor burk plus frukt till efterrätt samt en klick smör till varje måltid.

Vill inte "försvara" mig bara ha hjälp/rådgivning.

Finns det fortfarande personer som hjälper till på plats i landet?
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej kära du, först....
.... vet du jag tror ni är nästan där. Hela grunden finns där, för ni tror på SHN. =D>

Har du läst dessa länkar (de finns under länksamlingen överst i kur forumet):
Hur hittar vi attityden?
:arrow: Förhållningssättet - det som avgör Om den oumbärliga attityden av självklarhet
:arrow: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden
:arrow: Synd om lilla barnet? Om du finner dig själv tycka synd om ditt barn som inte kan/”vill” sova

Jag upplevde att det var hur jag levererade ramsan som spelade störst roll. Jag blundade, såg framför mig att litens skrik var frågor typ "Ska jag verkligen sova nu mamma?", "Ar du säker på att det är så?", "Vaktar du?" och sen föreställde jag mig att jag med min ramsa svarade liten på alla frågor, att med röstläge och ton verkligen skicka ut lugnande och trygga svar på litens frågor. När jag gjorde såhär lät ramsorna väldigt annorlunda, tom för mig så def för liten. Plötsligt hade vi en dialog, då vi tidigare hade en mamma som förtvivlat överröstade liten med ramsan i hopp om att det skulle tysta henne. Men liten hörde inga svar med den ramsan. På hennes sida av dörren blev hon bara mer och mer förtvivlad för mamma lyssnade inte...... Tills jag stannade upp, andades, ramsade med en övertygelse som kan flytta berg, jag använde olika tonfall, olika röstlägen, olika volym, liten kunde inget annat än ätt börja lyssna. Och precis där fick vi ett samtal.

Hur ramsar du, känner du igen dig?

Jag har meddelat att du vill ha kontakt med en kurare.

Stor kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"