Jag började kura Tiam för 6 dagar sedan men insåg att jag har gjort fel när jag gick igenom mina anteckningar. Så jag bestämde mig att kura om på nytt och vilken skillnad det var nu när jag verkligen höll mig och följde instruktionerna.
När jag började med kuren hade varken jag eller Tiam mycket sömn.
Han vaknade varje timme, varje halvtimme i 6 dagar och jag buffade så länge vid varje tillfälle. Jag var helt slut och vara nära och bara ge upp. Det har vart dem mest jobbigaste dagarna i mitt liv. Men jag kontaktade torsmamma och fick lite hjälp på vägen och tänkte, jag måste fortsätta, får inte titta tillbaka nu när jag har kommit så långt.
Igår gjorde jag ett nytt försök med strålande resultat tycker jag i alla fall
1:a försöket som var helt misslyckat
Natt 1
19:25 i säng, ganska glad bebis. Buffa + solfjädern x4 ramsa somnar 19.33 efter lite gnäll.
20.20 vaknar och står i sängen och skriker, går in direkt och buffar + solfjädern och ramsan x4. Han somnar 20.26
22.30 vaknar och står i sängen och skriker, går in direkt och buffar + solfjädern och ramsan x4. Han blir lugn men vaknar så fort jag ramsar. Ramsade flera ggr x8 utanför dörren.
Gick in igen och buffa + solfjädern, efter tag slutade jag buffa och höll solfjädern några minuter för att han skulle somna sen sa jag ramsan x1 samtidigt som jag lämnade rummet. Han somnade 23.48
02.30 vaknar och står i sängen och skriker, går in och buffar + solfjädern och bekräftelseramsan. 02.35 somnar han.
04.11 vaknar och står i sängen och gnäller, går in och buffar + en lång solfjäder. Ramsar x4. Han somnar 04.15
06:30 vaknar och står i sängen och skriker, går in och buffar, han ligger lugnt i sängen. Solfjädern + ramsan x4 lämnar rummet. Han vaknar upp direkt så fort han hör ramsan och skriker. Ramsar ett par ggr utanför dörren då är kl 06.49, går in igen och kör samma grej igen, buff + solfjädern, 07:15 lämnar jag rummet med bekräftelseramsan. Men han ställer sig direkt upp i sängen och gråter.
Jag bestämmer att dagen börjar istället. Kl 7.20 går mamma och pappa in glada och tar emot han och han blir lugn och nöjd.
Tiams schema ser ut så här:
Vaknar 7.30
Frukost 8.00
Lunch 11.00
Sova 12.00 - 13.30
Mellanmål 14.00 (gröt, frukt, yoghurt)
Middag 17.00
19.00 Välling eller lite gröt
19.30 "Glad bebis" i sängen (Han blir ledsen så fort han vet att det är läggdags och han ser sängen.)
Natt 2
19.20 Glad bebis till sängen, buffar + solfjädern ramsar x4 och lämnar rummet. Han somnar 19.25
21.10 Gråter stående i sängen, ramsar utanför dörren x4, ramsar igen. Han skriker bara. Går in och buffar + solfjädern.
Gör samma sak flera gånger alltså buff+solfjädern och ramsa utanför dörren men han gråter bara. Han somnar slutligen kl 22.04. Ramsade lugnt ut från rummet.
01.36 vaknar stående i sängen, ramsar på utanför dörren ett par ggr, funkar inte. In och buffar +solfjädern, somnar 01.50
05.52 vaknar stående i sängen och skriker, kör ramsan utanför dörren ett par ggr, funkar inte. Går in och lägger ner han och buffar och solfjädern ramsar mig ut tyst. 6.05 somnar han
07:20 börjar dagen pga att han vaknar och skriker.
Natt 3
19.25 i sängen, gråter konstant och skriker, lyckades lugna ner han med buff och solfjädern och han somnade på 10 min och jag ramsade mig ut tyst. Vågar knappt ramsa högt, vill inte att han vaknar
21.00 vaknar han och sitter och gnäller.
Går in och lägger ner han med buff +solfjädern säger bekräftelsen x1. Han somnar 21.06
22.50 vaknar och gråter, ramsar utanför dörren. han skriker ju mer jag ramsar. In och buffar + solfjädern + bekräftelseramsan. Han somnar 23.05
23.30 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Han somnar 00.27
4.09 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Han somnar 4.37
5.27 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Funkar inte. Så trött nu att jag tar upp han från spjälsängen och in i vårt sovrum och lägger han bredvid mig.
Han letar direkt efter bröstet, jag som har precis slutat amma i samband med kuren och det har gått så bra!
Ger han istället till pappan för jag är så trött och har fått nog!
Pappan lyckas inte lugna han så jag tar han och direkt in i spjälsängen, buffar och solfjädern och han somnar 6.08
"Jag ska inte ge upp nu när jag har kommit så långt"
Natt 4
Glad bebis i sängen 19.30, han skriker och gråter hysterisk. Buff + solfjädern (minikur pga morgondagens misstag att ta in han i vårt sovrum)
Massa gnäll och somnar slutligen kl 19:43 med ramsan x4
21.35 vaknar och gnäller, avvaktar och lyssnar -> gråter hysterisk, ramsar utanför dörren för besvara hans frågor. Han tar inte emot ramsan. Somnar iaf kl 22.32 efter buff och fjädern ramsa x4
01:56 Vaknar- gråter hysterisk stående i sängen, går in och buffar och solfjädern och somnar 02.03
02.21 vaknar gnäller, ramsar utanför dörren men skriken blir bara värre och värre så jag går in buffar och solfjädern så att han blir lugn, och går ut med ramsan men så fort han hör ramsan så blir det samma sak igen, en massa skrik och han lugnar inte ner fastän jag ramsar utanför dörren. Efter ett antal försök så somnar han kl 03.00
04.07 vaknar och gråter stående i sängen, går in och buffar och solfjäder, han somnar 04.14, vaknar igen 04.15, 04.31, 04.54, 05.03, 05.26, 06.36, 06.45, 06.55 07.19
Så håller jag på varje halvtimme fram till kl 07:20 tar jag tar upp han och dagen börjar. Hela natten kör jag först med ramsan utanför dörren men det funkar inte och han gråter istället hysterisk och just därför går jag in varje halvtimme för att lägga ner han och lugna ner honom men han vaknar alltid upp av ramsan.
Natt 5
Nästan glad, in i sängen (han blir helt förskräckt när han ser sängen) massa buff och solfjäder för att han ska bli lugn - somnar 19.30
20.23 vaknar – går inte in (den här gången ska jag vara starkare) utan ramsar utanför dörren bestämt, anpassar mig efter honom överröstar han, så håller jag på till kl 21.04 då jag går in och ger han en påminnelse buffar x4 solfjäder 1 min och snabbt ut igen med ramsan x4 – han gråter och ställer sig så fort jag går.
21.30 samma sak igen. Påminnelsen – han somnar 21.36 ramsar x4
23.10 han vaknar och gnäller, jag ramsar och han somnar av sig själv! Helt UNDERBART!!!
Samma sak igen vid kl 23.39, 01.14, 02.34 somnar av sig själv, Jipppiiii
Men kl 02.34 funkar inte ramsan, gråter hysterisk. Ramsar utanför dörren.
Kl 02.47 påminnelse, han somnar, ramsar mig ut
Sen vaknar han varje timme fram till kl 7.20- jag ramsar först och när det inte funkar så har jag gått in och gett han solfjädern så att han somnar och ramsar mig ut.
Natt 6
19.37 sovdags, den här natten var det riktigt svårt och få han och lugna ner sig. Han reste på sig hela tiden. Vägrade ligga still. Ville vända och vrida på oss, det kändes helt omöjligt och få han och bli lugn. Men somnade till slut kl 19.47
21.09 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern.
22.17 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern.
23.39 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern.
01.28 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Han verkar ha ont i magen så jag masserar hans mage samtidigt som han ligger på mage och han blir lugn av det och somnar.
04.00 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Samma sak här. Masserar hans mage så han blir lugn och somnar. Så gör jag genom hela natten dem sen 2 nätter tillbaka.
05.50 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern.
06.20 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Nu är går vi över till sommartid så jag tog upp honom och började dagen.
Han får katrinplommon puré varje dag.
Innan jag började med kuren ammade jag honom 80%. Men i samband med att jag började kuren så slutade jag helt med amningen (som var planerat) och så som det står i boken så har min bebis fått bra aptit och äter jättebra.
Från att inte äta nånting alls, bara lite gröt och ammas.
Så glad att han äntligen äter riktig mat. BVC har vart på mig och sagt att han måste äta mat och gå upp i vikt så nu känns det skönt att det är avklarat.
Han vart förstoppad nu i 2 dagar. Har gråtit ett par gånger när han har försökt bajsa. Ska testa med en glutenfri och mjölkfri vecka och titta om det är det som spökar så får jag testa igen. Förhoppningsvis så går det bättre. Håller tummarna.
Sömnkur 13 månader - 2:a försöket Börjar om hela kuren pga så många misstag i 1:a försöket
1 natten
19.30 glad i sängen, blir snabbt ledsen när jag lägger ner han i sängen. Kämpar emot när jag buffar, tar 20 min innan han lugnar ner sig. Ramsar x4 och snabbt ut. Han skriker och skriker. Avvaktar och ramsar utanför dörren. Går in igen och ger han en påminnelse med buff och solfjädern och ramsar mig snabbt ut x4, skriker igen. Ger ytterligare 2 besked sen 19.55 går jag inte något mer utan låter han skrika och gråta och jag ramsar varje minut fram till klockan 20.57 då det blir tyst och jag ger bekräftelse ramsan x4 och han somnar. Går in efter 10 min för att se till honom och han sover sittande i sängen (mitt älskade lilla hjärta som jag dör för) jag lägger ner han i sängen och lägger filten över honom och han sover ☺
01.30 vaknar han, går in snabbt och buffar några omgångar avslutar med solfjädern ramsar mig ut x4.
Han gråter och skriker så fort jag lämnar rummet.
Ramsar utanför dörren ett par gånger men det tar inte på honom.
Går in igen, besked, påminnelse och bekräftelse, gör så ett par gånger. Slutligen klockan 02.42 somnar han och jag ramsar mig ut.
04:45 vaknar han, går in snabbt gör solfjädern ramsar mig ut x4.
Han gråter och skriker så fort jag lämnar rummet.
Ramsar utanför dörren ett par gånger men det tar inte på honom.
Går in igen, besked, påminnelse och bekräftelse, gör så ett par gånger. Slutligen klockan 0.36 somnar han och jag ramsar mig ut.
Jag har dock inte varit snabb med att lämna rummet när jag har gått in under natten utan kört enbart med solfjädern en längre tid än vad man egentligen ska göra. Kände att han behövde varva ner innan jag ramsar mig ut och han börjar skrika.
Ska väcka han 7.30 om inte han själv vaknar tidigare, i så fall ska jag använda mig utav 15 min marginalen.
Nu har jag en fråga om hur jag ska göra när han ska sova på dagen. Han sover hemma i spjälsängen. Är det samma procedur som på natten fast med en annan ramsa som inte innehåller ordet natt? Tänk om det inte skulle fungera och få han och somna, ska han vara utan sömn då?
jag är super taggad nu efter inatt. Så stolt och nöjd med resultatet, trodde aldrig att han skulle sova så långa perioder och bara vakna 2 gånger
Tacksam om någon kan ge mig råd angående hur natten gick och hur jag ska gå tillväga på dagen
Tror jag har fått med allt nu